سعادت دنیوی؛ لازمه سعادت اخروی
کد خبر: 3808774
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۷

سعادت دنیوی؛ لازمه سعادت اخروی

گروه معارف ــ استاد حوزه و دانشگاه گفت: دنیا و آخرت را باید به موازات هم پیش برد، یعنی هر قدمی که برای دنیا برمی‌داریم، به همان اندازه برای آخرت برداریم و نمی‌توانیم از یکی غافل شویم.

سعادت دنیوی؛ لازمه سعادت اخرویحجت‌الاسلام حمید الهی‌دوست، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره رابطه دنیا و آخرت اظهار کرد: دو نوع زندگی داریم؛ زندگی دنیا و زندگی آخرت. اسلام دین کاملی است که همه ابعاد زندگی انسان را مورد توجه قرار می‌دهد، یعنی هم امور دنیوی و اخروی و هم امور مادی و معنوی انسان را در ساحت‌های مختلف دربرمی‌گیرد.
وی افزود: دنیا و آخرت هر کدام در قرآن کریم، ۱۱۵ مرتبه نام برده شده است. این نشان می‌دهد که دنیا و آخرت را باید به موازات هم پیش برد، یعنی هر قدمی که برای دنیا برمی‌داریم، به همان اندازه برای آخرت برداریم و نمی‌توانیم از یکی غافل شویم. امام موسی کاظم(ع) می‌فرماید: «اوقات خود را به ۴ بخش تقسیم کنید. دو بخش آن مربوط به دنیا و دو بخش دیگر مربوط به آخرت است».
الهی دوست بیان کرد: آخرت از پل دنیا عبور می‌کند، دنیا مقدمه و وسیله آخرت است و رابطه تنگاتنگی با هم دارند. از دنیا برای آخرت‌مان باید بهره بگیریم و تلاش کنیم. در آیات و روایات آمده که از دنیا غفلت نکن، با تمام وجود برای دنیا برنامه‌ریزی و تلاش کن. در واقع از هر کدام غفلت کنیم ضربه و ضرر می‌بینیم. در روایات آمده «لیس منا من ترک دنیاه لدینه و دینه لدنیاه؛ از ما خاندان اهل‌بیت(ع) نیست کسی که دنیایش را برای آخرت از دست بدهد و همینطور آخرت را برای دنیا». قرآن می‌فرماید بهره خودت را از دنیا هرگز فراموش نکن. در دعاها هم می‌خوانیم: «رَبَّنا آتِنا فِی الدُّنْیا حَسَنَةً وَ فِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً؛ خدایا خیر، خوبی و نیکویی را برای ما رقم بزن».
این استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر ما مسلمانان از دنیا غافل شویم، کفار و دشمنان اسلام دنیای ما را در دست می‌گیرند و در این شرایط دنیا و آخرت‌مان را با هم از دست می‌دهیم. پس ما باید با تمام قوت و قدرت تلاش کنیم عزت دنیایی و آخرتی داشته باشیم. اگر از هر کدام این‌ها غفلت کنیم، خلاف دستور دین و عقل عمل کرده‌ایم، به خصوص اگر آخرت- که زندگی جاودانه ما است- از دست برود، دیگر قابل جبران نیست و این موضوع برای زندگی دنیایی هم صدق می‌کند؛ مانند جوانی که راه برگشتی برای او نیست.
وی اظهار کرد: خطوط کلی که دین برای زندگی انسان ترسیم کرده این است که انسان سعی کند با نشاط باشد، از سلامتی و فرصت‌ها بهره ببرد، منظم و آینده‌نگر باشد.
انتهای پیام

 

captcha