با عیدی‌هایمان برایتان خانه می‌سازیم
کد خبر: 3808821
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

با عیدی‌هایمان برایتان خانه می‌سازیم

این روزها مسجد حضرت ابراهیم خلیل(ع) در جنوبی‌ترین منطقه تهران کانون مهربانی اهالی شده است حتی پیش از اینکه طرح هر «مسجد یک خانه» مطرح شود دختران مدارس ابتدایی با بخشیدن عیدی‌هایشان از متولیان مسجد محله‌شان خواستند برای یکی از خانواده‌های سیل زده خانه ای بسازند.

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: سال نو شده بود و هم‌زمان با مراسم دیدوبازدید عید، افراد زیادی برای کمک‌رسانی به استان‌های سیل‌زده به تکاپو افتاده بودند. مساجد نیز به‌عنوان نقطه کانونی هر محله در تمام نقاط کشور، کمک‌های مردم را جمع‌آوری می‌کردند؛ اما پیش از این‌ها وقتی هنوز همه در شوک حادثه بودند. برخی از مساجد پرشده بود از اقلامی که مردم اهدا می‌کردند. یکی از همین مساجد، مسجد حضرت ابراهیم خلیل (ع) در جنوبی‌ترین نقطه تهران بود.

مسجدی که پیش قدم شد

سؤال این بود چطور این مسجد در رساندن اقلام موردنیاز به‌سرعت پیش‌قدم شد؟ چطور در همان روزهای اول توانستند آشپزخانه صحرایی را در مناطق سیل‌زده تجهیز کنند؟ چطور جوان‌های محله‌های اطراف مسجد برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده اعزام شدند؟ از همه مهم‌تر اینکه چه اتفاقی افتاد که این مسجد خیلی زودتر از مساجد دیگر در ساخت خانه برای مناطق سیل‌زده پیش‌قدم شد؟ جواب‌ سوالهایمان  را که شنیدیم، متوجه شدیم مسجد حضرت ابراهیم خلیل (ع) مانند متولیان برخی مساجد دیگر سال‌هاست در کمک‌رسانی به نیازمندان فعالیت دارند و تجربه‌های زیادی را در این زمینه اندوخته کرده‌اند. حتی در کمک‌رسانی به مردم زلزله‌زده کرمانشاه نیز پیش‌قدم بوده اند و حالا از همان تجربه‌ها برای کمک‌رسانی به مناطق سیل‌زده استفاده می‌کنند.

نیم‌قرن تجربه در کنار بزرگان

حاج‌آقا «هادی گودرزی» پیش‌نماز مسجد حضرت ابراهیم خلیل (ع) و مدرس حوزه در مورد حضور و پیش‌دستی مسجدی‌های محله در کمک به مردم آسیب‌دیده سیل می‌گوید: «اگر امروز پیش‌قدم شدن مسجد حضرت ابراهیم خلیل (ع) را برای رفع نیاز هم‌وطنان در مناطق آسیب‌دیده شاهد هستیم، خودمان را مدیون حاج‌آقا «سید ابوالقاسم موسوی همدانی» می‌دانیم. این‌ها آموزه‌های آن بزرگوار است؛ شخصیتی که نیم‌قرن در این مسجد پیش‌نماز بود. از سال ۱۳۴۲ که دو نفر از اهالی به نام‌های «سید صادق میری» و «محمد یزدانی» زمینی را برای ساخت مسجد وقف کردند. ابوالقاسم همدانی روحیه همبستگی را در بین مردم به وجود آورد و با کمک‌های مردمی دیوارهای مسجد بالا رفت و خانه امنی در دل محله اقدسیه شهرری ساخته شد.

 

مسجدی که با صندوق خیریه‌اش راه‌اندازی شد

یکی از ویژگی‌های این مسجد حمایت از نیازمندان بود به‌طوری‌که حاج سید ابوالقاسم موسوی همدانی در اواخر دوران پهلوی صندوق نیکوکاری را برای حمایت از نیازمندان این منطقه تشکیل داد و تک‌تک اهالی برای حفظ این صندوق تلاش کردند.

این مسجد طی ۵۰ سال گذشته به‌قدری در دستگیری از افراد نیازمند خوش درخشیده است که اهالی چند محله آن‌طرف تر هم این مسجد را به‌عنوان واسطه‌ای برای انتقال کمک‌های خود انتخاب کرده‌اند.

 

قصه ۸ سال دفاع مقدس زنده شد

 اما این قصه به همین‌جا ختم نشد حادثه سیل در استان‌های کشورمان آن‌قدر دردآور بود که کوچک و بزرگ تلاش کردند به‌اندازه توان خود کمک‌رسان باشند دراین‌بین اتفاق جالبی رخ داد و باعث شد مسجدی‌های این منطقه عزمشان را جزم کنند و هر آنچه در توان دارند را برای کمک ارسال کنند. قصه ازاین‌قرار بود که بعد از تعطیلات نوروزی و به‌محض باز شدن مدارس دانش آموزان چندین مدرسه دخترانه ابتدایی کمک‌های خود را با حمایت مدیر مدرسه‌شان به مسجد آوردند و با دستان خودشان در وانت و کامیون حمل بار و انتقال به مناطق سیل‌زده چیدند.

«علی تات» مسئول صندوق نیکوکاری مسجد حضرت ابراهیم خلیل (ع) همان‌طور که عکس‌های داخل گوشی همراهش را بالا و پایین می‌کند تا تلاش و پشتکار دختران ابتدایی را در جابه‌جا کردن اجناس به ما نشان دهد توضیح می‌دهد: «نکته جالب‌توجه اینکه خود بچه‌ها کمک می‌کردند و اقلام را از داخل وانت در حیاط مسجد چیدند. این بزرگ‌ترین درس عملی برای بچه‌ها بود. دختران دبستانی که گاهی از دیدن صحنه‌های دل‌خراش سیل در صفحه تلویزیون رنجیده بودند خودشان به کمک آمدند. دیدن این صحنه‌ها خاطره دوران کودکی را برای ما زنده می‌کرد وقتی در دوران دفاع مقدس کوچک و بزرگ در پشت جبهه هر کاری از دستشان برمی‌آمد انجام می‌دادند.»

عیدی‌هایی که خانه می‌سازند

حاج‌آقا گودرزی می‌گوید: «هنوز طرح «یک مسجد یک‌خانه» به‌عنوان طرح همبستگی ملی اعلام‌نشده بود چند نفر از دختران ابتدایی مدرسه که برای دادن اقلام همراه با مدیر مدرسه‌شان به مسجد آمده بودند. وارد موسسه خیریه شدند یک نفر از دخترها که فکر می‌کنم کلاس چهارم ابتدایی بود به نمایندگی دیگر دوستانش پاکت‌هایی را روی میز گذاشت و درحالی‌که بغض‌کرده بود و تلاش می‌کرد گریه‌اش را کنترل کند گفت: «من و دوستام تصمیم گرفتیم عیدی‌هامون رو به شما بدیم تا برای یکی ازدوستانمون که خونه شون رو آب برده، خونه بسازید.» دخترک همان‌طور که حرف می‌زد پول‌های داخل پاکت را درمی‌آورد و روی‌هم می‌گذاشت «ما با هم یک‌میلیون تومن داریم میشه باهاش خونه ساخت؟ اگر کمه! بقیه هم کمک کنن» شنیدن این داستان برای مسجدی‌ها ازیک‌طرف خیلی جذاب بود و از طرف دیگر پیام‌های زیادی برای ما داشت.

 خانواده دانش آموزان را در جریان گذاشتیم. آن‌ها هم به انتخاب فرزندانشان احترام گذاشتند و از همان موقع ما به فکر افتادیم که ساخت یک‌خانه از طرف مسجد محله‌مان را بر عهده بگیریم. حالا که طرح «یک‌خانه یک مسجد» اعلام‌شده است مسجد محله ما قصد دارد دو خانه بسازد و در اختیار خانواده‌های سیل‌زده قرار دهد.»

آقای شیک‌پوش هم به میدان آمد

 گودرزی می‌گوید:« ساخت خانه و کمک به سیل‌زدگان چنان موج انقلابی در محله‌مان ایجاد کرد که روزانه چندتخته فرش به مسجد می‌رسید نه اینکه اهالی محله ما شرایط اقتصادی مطلوبی داشته باشند نه! اصلاً این‌طور نیست. من شاهدم پدر و مادر شهیدی فرش زیر پایشان را جمع کردند و به مسجد آوردند. من شاهدم آقای میان‌سالی که در خوش‌پوشی بسیار معروف بود و کت‌وشلوارهای بسیار گران‌قیمت و با اصطلاح مارک‌دار می‌پوشید؛ همه کت‌وشلوارهایش را به اتوشویی کنار مسجد سپرد و بعدازاینکه همه را مرتب کرد به سیل‌زده‌ها تقدیم کرد؛ ما می‌دانستیم چقدر کت‌وشلوارها برای آقای شیک‌پوش اهمیت دارد شاهد بودیم که در وجود او انقلابی شده است.»

هر مسجد یک‌خانه یعنی همه ما

حاج‌آقا شریفی عضو هیئت‌امنای مسجد توضیح می‌دهد: «در شرایط کنونی طرح «هر مسجد، یک‌خانه»، طرحی مبتکرانه مؤثر و ارزشمند است که این طرح در حل مشکلات سیل‌زدگان نقش مهمی خواهد داشت و مهم‌تر اینکه طرح ساخت خانه برای سیل زده ها در کل کشور تقسیم می‌شود و همه نقاط کشور می‌توانند به کمک مساجد ،در این زمینه نقش داشته باشند.»

حاج‌آقا شریفی توضیح می‌دهد: «هم‌زمان با ساخت این مسجد تعدادی از خانواده‌های نیازمند و با آبرو مستمری‌بگیر این مسجد شدند ؛تا به امروز صدها جهیزیه از این مسجد خارج‌شده است. جوان‌های بااستعدادی از این مسجد وارد فعالیت‌های فرهنگی و عرصه درآمدزایی شده‌اند.»

جوان‌های مسجدی

علی تات  به عنوان نماینده مسجد  به مناطق سیل زده رفته است و نحوه انتقال کمک ها مردمی مسجد محله شان  را شفاف سازی کرده است،توضیح می‌دهد: «تعداد زیادی از جوان‌ها به‌محض شنیدن خبر حادثه سیل، کاروکاسبی خود را رها کردند و در یک گروه ۹۰ نفر به سمت مناطق سیل‌زده اعزام شدند. با توجه به تجربه‌ای که در حادثه زلزله کرمانشاه داشتیم با کمک متولیان مسجد آشپزخانه صحرایی را مجهز کردند و بالغ‌بر ۵۰ هزار غذای گرم به دست افرادی دادند که تا چند روز گذشته اجاق خانه‌شان گرم بود. در اولین کمک‌رسانی مبلغی بالغ‌بر ۱۰۰ میلیون تومان از بین اهالی و خیران  مسجد جمع شد و بخشی از مایحتاج اولیه را به دست تعدادی از سیل‌زدگان رساندیم.»

خیران نیازمند

حاج‌آقا گودرزی می‌گوید: «نیکوکاران و خیران زیادی در حفظ این خیریه دخیل هستند. البته کلمه خیران به این معنا نیست که همه آن‌ها تمکن مالی دارند بلکه بخشی از مبالغ که به مسجد ما اهداء می‌شود از طریق خود نیازمندان است؛ آن‌ها هم دوست دارند که در خیریه شریک باشند که به حتم برکت این خیریه از نگاه همان نیازمندان است. در حال حاضر ۱۱۰ خانوار از خیریه مسجد مستمری می‌گیرند. اما کمک‌ها به اینجا ختم نمی‌شود. یکی از فعالیت‌های عمده ما توانمندسازی اهالی است به‌عنوان‌مثال تلاش می‌کنیم برای مراجعه‌کننده کار مناسبی با توجه به حرفه‌ای که آموخته مهیا کنیم. ضمانت کنیم که وامی دریافت کنند، حتی به خیلی‌ها رو بزنیم و برای آن‌ها مبلغی قرض کنیم تا بتوانند کاسبی راه بی اندازند وزندگی‌شان را  نجات دهند.

 

انتهای پیام/

 

captcha