امر به معروف، حکومت‌ساز است
کد خبر: 3808870
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲

امر به معروف، حکومت‌ساز است

گروه اجتماعی ــ دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس با بیان اینکه به‌دنبال ساختارسازی این فرائض هستیم، گفت: امر به معروف و نهی از منکر حکومت‌ساز و نگهبان تمام فرائضی است که در قرآن و عترت آمده است.

به گزارش ایکنا از فارس، سلیمان مهدوی، دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس، امروز، 15 اردیبهشت‌ماه در جلسه این ستاد در دانشگاه فرهنگیان استان گفت: ما به‌دنبال ساختارسازی هستیم و می‌خواهیم قانون، معروف قرار بگیرد.
وی با بیان اینکه مامور شدن برای امر به معروف و نهی از منکر لطف الهی است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر حکومت‌ساز و نگهبان تمام فرایضی است که در قرآن و عترت آمده است که اگر احیاء نشود جایی سامان نمی‌گیرد و به درستی حرکت نمی‌کند.
مهدوی گفت: وجود مشکل اقامه نماز جماعت در دانشگاه به دلیل فراموش شدن امر به معروف و نهی از منکر یا خلاصه شدن آن در چهار ناهنجاری اجتماعی است؛ حال آنکه امر به معروف و نهی از منکر یک دریای پهناور بوده و تمدن‌ساز و حکومت‌ساز محسوب می‌شود.
وی درباره الگوسازی در موضوع امر به معروف و نهی از منکر گفت: الگویی که برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه فرهنگیان وجود دارد شاید در یک دانشگاه دیگر جوابگو نباشد. الگویی که در مسجد معالی آباد پیاده می‌شود، نمی‌تواند همانگونه در مسجد سعدی مؤثر باشد. منکری که آنجا وجود دارد با منکر و معروفی که در جای دیگر وجود دارد فرق می‌کند.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس ادامه داد: نسبت به اقشار مختلف جامعه باید حرکتی را ایجاد کرد؛ حرکت ستاد، ایجاد شوراهای منکر و معروف متناسب با جامعه هدف است؛ در این مسیر امکان استفاده از مشاوران و متخصصان هم وجود دارد.
مهدوی گفت: اغلب سازمان‌ها و ادارات فکر می‌کنند شورای فرهنگی، شورای امر به معروف و نهی از منکر است. هفتاد درصد امر به معروف و نهی از منکر مردم و سی درصد حاکمیت است.
وی تأکید کرد: پایه اصلی امر به معروف و نهی از منکر مردم هستند اما معروف‌شناسی، معرفی معروف و منکر به عهده حاکمان متخصصان، اساتید و نخبگان و وظیفه سخت دانشگاهیان است.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر فارس اضافه کرد: شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه‌ها، ادارات و در کل دستگاه‌های اجرایی، دوازده ماموریت دارد. در بحث دستگاه‌های اجرایی وظایف شورا مشخص است. آسیب شناسی و شناسایی تعیین اولویت‌های معروف و منکر و اقدام برای ترویج معروفات و زدودن منکرات کار شورای پردیس ها در دانشگاه فرهنگیان است.
مهدوی در‌خصوص آموزش گروه‌های امربه معروف و نهی از منکر نیز گفت: جذب، سازماندهی، آموزش و به کارگیری گروه‌های امر به معروف یعنی یاوران معروف، یادآوران معروف و طلایه داران معروف باید به طور جدی پیگیری شود.
وی با اشاره به لزوم آموزش دانشجویان در این زمینه، گفت: در امر به معروف و نهی از منکر چگونگی، چیستی و چرایی این فریضه را باید به همه انتقال دهیم به خصوص به مردم، دانشجویان و اساتید.
مهدوی با اشاره به ماده 10 قانون حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر، گفت: این ماده قانونی آموزش و آگاه‌سازی در زمینه امر به معروف و نهی از منکر را به عهده 18 دستگاه از جمله دانشگاه‌ها گذاشته است.
یادآور می‌شود، در این جلسه عباس اناری‌نژاد به‌عنوان رئیس و محمدرضا صالحی به‌عنوان دبیر شورای امر به معروف و نهی از منکر دانشگاه فرهنگیان فارس احکام خود را دریافت کردند.
انتهای پیام

captcha