ناز روزه‌دار هنگامه افطار خریدنی است/ رمز ماندگاری در ضیافت الهی
کد خبر: 3809200
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴
بهره‌ای از کلام آيت‌الله كشميری(ره)؛

ناز روزه‌دار هنگامه افطار خریدنی است/ رمز ماندگاری در ضیافت الهی

کانون خبرنگاران نبأ ــ در اول دعای افتتاح عرض می‌کنیم «مدلاً علیک»؛ دلال با کسر دال یعنی ناز کردن؛ هنگام افطار برای خداوند ناز کنید چراکه شما برای حضرتش روزه گرفتید و خوان کرم گسترده شده است؛ لقمه اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید و دعا کنید یعنی به خدا عرض می‌‌کنید اگر حاجت‌روا شوم؛ افطار می‌کنم که به این حالت دِلال گفته می‌شود.

ناز روزه‌دار هنگامه افطار خریدنی است/ رمز ماندگاری در ضیافت الهی

باری دگر مردم خداجو به ضیافت و میهمانی خداوند تبارک و تعالی فرا خوانده شدند تا به قرب و رحمت واسعه الهی نائل شوند؛ ماه بهار قرآن، فرصتی مغتنم که بی‌منت نصیب شده است تا انسان‌ها با روزه‌داری و عبادت خالصانه، برکت این ماه را توشه سفر آخرت خود قرار دهند. به همین منظور بخشی از توصیه‌های آيت‌الله كشميری‌(ره) برای بهره‌مندی هرچه بیشتر روزه‌د‌اران از این ماه ضیافت‌الله در متن ذیل از نظر می‌گذرد.

1- حتما دقایقی از ساعات رازآمیز روزه‌داری خود را به برترین عبادت اختصاص دهید و آن چیزی نیست جز «تفکر». با خود و خدای خود خلوت‌ کنید؛ به ویژه به نوع رابطه حضرتش با خودتان بیندیشد، امید است ابوابی از معرفت به روی‌تان باز شود.
هرچه کوته نظرانند بر ایشان پیمای/ که ‌حریفان ز مُل و من ز تأمل مستم
حتماً در روز سجده‌ای طولانی داشته باشید
2- یکی از مهم‌ترین حالت‌های بندگی خصوصاً در رمضان‌المبارک حالتی است که توصیه مؤکد نبی مکرم(ص) نیز بوده و آن «سجده طولانی» است؛ فقط خدا و اولیای الهی می‌دانند هنگام سجده عبودیت چه بارانی از ابر رحمت و چه برکاتی از عالم ربوبیت بر سر شما می‌بارد.
بر آستان جانان گر سر توان نهادن/ گلبانگ سر بلندی بر آسمان توان زد
3- آغاز ماه رمضان حتماً نیت کنید که لله روزه بگیرید، فقط بگویید برای الله. آداب روزه‌داری را تا آنجا که نشاط دارید انجام دهید و کمیت‌گرا نباشید چراکه کیفیت اعمال مهم است. دنبال ختم آیات و ادعیه نباشید بلکه در پی هضم آن‌ها باشید.
غذای اندک را خوب بجوید تا جزء جانتان شود. بزرگ‌ترین مشکل ما قشری‌نگری به دین و شریعت است؛ با خود فکر کنید آنقدر در سال‌های قبل با ولع زیاد‌خوانی اعمال انجام دادید و به کجا رسیدید.
به مجاز این سخن نمی‌گویم/ به حقیقت نگفته‌ای الله
4- حتی‌المقدور بر سفره‌ خانه خود افطار کنید، حتی در مساجد افطار نکنید و بگذارید برکت افطار و دعای مستجاب لحظه افطار به خانواده و خانه شما تعلق گیرد. در ضمن هنگام افطار دِلال کنید.
لقمه کآمد از طریق مشتبه/ خون‌ خور و خاک و بر آن دندان منه/ کان تو را در راه دین مفتون کند/ نور عرفان از دلت بیرون کند
ناز روزه‌دار هنگامه افطار خریدنی است
دلال چیست؟
در اول دعای افتتاح عرض می‌کنیم «مدلاً علیک»؛ دلال با کسر دال یعنی ناز کردن. هنگام افطار برای خداوند ناز کنید چراکه شما برای حضرتش روزه گرفتید و خوان کرم گسترده شده است؛ لقمه اول را نزدیک دهان ببرید، اما نخورید و دعا کنید یعنی به خدا عرض می‌‌کنید اگر حاجت‌روا شوم افطار می‌کنم که به این حالت دلال گفته می‌شود.
رمز ماندگاری در ضیافت الهی
5- «حسن خلق» رمز ماندگاری در ضیافت الهی رمضان است. با فرزندان، خویشان و دوستان خود با اکسیر حسن خلق و مهربانی برخورد ‌کنید؛ همیشه و به‌ویژه در این ماه خوش‌برخورد باشید. لحظه عصبانیت و خشم شما همان لحظه اخراج شما از این مهمانی الهی است.
 به حسن خُلق توان کرد صیدِ اهل نظر/ به دام و دانه نگیرند مرغ دانا را
6- کشتی رؤیایی رمضان سوار بر امواج دریای «اشک» به ساحل نجات می‌رسد. از خدای سبحان در این ماه خصوصاً اسحار سحرآمیز آن اشک و گریه درخواست کنید؛ البته شرط سحرخیزی و اشک‌ریزی دل شکسته داشتن است.
اشک را کز بهر حق بارند خَلق/ گوهر است و اشک پندارند خلق
7- از ابتدای ماه رمضان باید هدف‌گذاری شما «‌لیلة‌القدر» باشد که جان رمضان است. در این خصوص سخن زیاد است لیکن «مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز»، فقط سعی کنیم شب قدر در ما واقع شود نه در ماه.
تو لیلة القبری برو تا لیلة القدری شوی/ چون‌ قدر مر ارواح را کاشانه شو کاشانه شو
8- این ماه، ماه «ربیع‌القرآن» است. در این بهار قرآنی، هر روز یک آیه را انتخاب کنید و تا افطار به‌طور متناوب تلاوت و در پیرامون آن تدبر کنید، امید است دم دمای افطار آن آیه برای شما پرده از رخسار بردارد.
معنی قرآن زقرآن پرس و بس/ وزکسی کآتش زده اندر هوس
9- بالامام تمام الصلاة والصیام؛ در سراسر ماه رمضان توجه شما به روزه‌دار حقیقی و انسان کامل یعنی وجود ذی جود حجة بن‌الحجج البالغة(عج) نباید منقطع شود. روزه و نماز و بندگی شما از کانال آن حضرت به بارگاه باری‌ تعالی بار می‌یابد.
تو ‌مگو ما را بدان شه بار نیست/ با کریمان کارها دشوار نیست
مریم بشیری
انتهای پیام
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
مخاطب ایکنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۲/۱۶ - ۱۴:۲۶
1
3
خیلی عالی بود ممنون
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۱/۲۶ - ۰۸:۴۳
0
0
سلام و دست مریزاد خداوندمتعال در این روزهای ماه مبارک رمضان خیرتان دهد و موفق و موید باشید در تمام مراحل زندگی ان شاءالله .
captcha