طرح ملی «داناب» در اردبیل به مرحله اجرا رسید
کد خبر: 3809261
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴

طرح ملی «داناب» در اردبیل به مرحله اجرا رسید

گروه اجتماعی ــ مدیر اجرایی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان اردبیل گفت: در راستای قرارداد همکاری منعقد شده با شرکت آب منطقه‌ای استان، جهاددانشگاهی تمام توان و امکانات خود را برای اجرای طرح داناب در سطح اردبیل به کار خواهد گرفت.

طرح ملی «داناب» در اردبیل به مرحله اجرا رسیدبه گزارش  ایکنا از اردبیل، جواد فرخی، مدیر اجرایی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان اردبیل، در مراسم افتتاحیه این طرح که روز گذشته، ۱۵ اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل برگزار شد، با بیان اینکه این نهاد پل ارتباطی صنعت و دانشگاه است، افزود: در راستای قرارداد همکاری منعقد شده با شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل، جهاددانشگاهی تمام توان و امکانات خود را برای اجرای طرح داناب در سطح استان به کار خواهد گرفت.

فرخی با اشاره به اینکه هدف این طرح آموزش نظامند و برنامه‌ریزی برای دانش آموزان در راستای حل چالش‌هایی مانند درک ارزش‌های ذاتی و اقتصادی آب است، اظهار کرد: جامعه هدف این طرح، دانش آموزان به عنوان آینده‌سازان کشور هستند که مسئولیت صیانت از آب و کمک به پیشبرد این امر را در جامعه برعهده دارند وبا اجرای این طرح دانش آموزان و معلمان می‌توانند با احیا و ساماندهی منابع زیرزمینی آشنا و فرهنگ چگونگی مصرف آب را آموزش دیده و به عنوان ناجی در جامعه عمل کنند.

وی خاطرنشان کرد: طراحی، تدوین و چاپ اقلام انگیزشی، آموزشی و فرهنگی برای دانش‌آموزان، تهیه جزوه آموزشی ویژه معلمان رابط، برگزاری مسابقه، حضور در جمع دانش‌آموزان و معلمان با هدف آگاه‌سازی از ضرورت مصرف بهینه آب و ارائه راهکارهای لازم برای صرفه‌جویی در مصرف آب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان، بهره‌گیری از ظرفیت رسانه‌ها برای انتقال مدل‌های مناسب مصرف آب به جامعه و فرهنگسازی از برنامه‌های مدنظر در این طرح است.

مدیر اجرایی معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان اردبیل با اشاره به اینکه انجام ماموریت‌های مهم علمی و آموزشی، اعتماد مسئولان دستگاه‌های اجرایی را به دنبال داشته است، ادامه‌ داد: با توجه به برنامه‌ریزی‌ها و اهداف تعیین شده، جهاددانشگاهی اردبیل با اجرای برنامه‌های توسعه‌ای در حوزه‌های مختلف پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و تجاری‌سازی فناوری به دنبال انجام هرگونه طرح تحقیقاتی و رفع مشکلات پیش‌روی استان است که به یقین در مسیر توسعه استان تأثیرگذار خواهد بود.

در این مراسم رحمت سلیمی، کارشناس تعادل‌بخشی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با بیان اینکه امسال چهارمین سالی است که طرح داناب در استان اردبیل اجرا می‌شود، یادآور شد:اجرای این طرح با هدف آگاه‌سازی دانش‌آموزان و با محوریت نجات آب اجرایی می‌شود و این افراد می‌توانند نسل آینده را نسبت به استفاده بهینه از این منابع حساس‌تر کنند.

آغاز اجرای طرح ملی
‌سلیمی با اشاره به اینکه طرح مذکور برگرفته از طرح ملی «دانش‌آموزی نجات آب» به منظور مدیریت مصرف بهینه انجام می‌شود، ادامه داد: همه افراد جامعه در قبال حفاظت از این منبع با اهمیت مسئول هستند و باید اطلاعات علمی خود را در این خصوص ارتقا دهند.

وی به رسالت شرکت آب منطقه‌ای استان اردبیل درخصوص مصرف آب و برنامه‌ریزی برای بهره‌برداری عادلانه از آن اشاره و تصریح کرد: آب شرب از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که برای آماده‌سازی آن باید هزینه‌‌های زیادی جهت تصفیه و سالم سازی آن انجام گیرد.

کارشناس تعادل بخشی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل با اشاره به اینکه آب اگر نباشد، حیات هم نخواهد بود، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود دانش‌آموزان به این موضوع ورود یابند و برای رفع دغدغه‌‌ ذهنی که نبود آب چه عواقبی را به دنبال خواهد داشت، آینده‌نگری و برنامه ریزی کنند.

سلیمی با بیان اینکه آب‌ها زیرزمینی جزء منابع استراتژیک محسوب می‌شود و سال‌ها برای تجدید و احیای آن وقت صرف می‌شود، اضافه کرد: طرح داناب یک طرح‌ تعادل بخشی محسوب می‌شود و هدف عمده آن ساماندهی و قوت دهی به منابع آب‌های زیرزمینی است که نقش تعیین کننده‌ای در حیات بشر دارد.

در ادامه فردین عزیزی، رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل با بیان اینکه دانش‌آموزان منابع اصلی کشور برای فرهنگ‌سازی هستند، افزود: جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد دانش‌بنیان، شرکت آب منطقه‌ای و اداره کل آموزش و پرورش استان تمام همت و تلاش خود را برای اجرای طرح داناب که ترکیبی از دانش‌آموز و آب است به کار خواهند بست.

عزیزی با بیان اینکه صرفه‌جویی باید در کنار سایر دروس به دانش آموزان ارائه شود، تصریح کرد: منابع آبی به عنوان یک سرمایه‌ ملی تنها متعلق به نسل فعلی نیست و نسل‌های آینده نیز به آن احتیاج دارند.

وی با بیان اینکه بسیاری از منابع آبی کشور به سبب نا آگاهی و سوء مصرف هدر می‌رود، خاطرنشان کرد:آب مبنای شروع زندگی است و تنها شرکت آب منطقه ای مسئول مدیریت آن نیست، بلکه همه در قبال اجرای بهینه طرح داناب و حفاظت از منابع آبی مسئول هستیم و تنها با استفاده درست و صرفه جویی در مصرف آب می توانیم منابع آب را مدیریت کنیم.

رئیس اداره آموزش دوره اول متوسطه آموزش و پرورش استان اردبیل یادآور شد: طرح داناب در 100 مدرسه مقطع متوسطه اول سطح استان و ۶۰مدرسه مقطع متوسطه دوم شهرستان اردبیل اجرا خواهد شد و اداره کل آموزش و پرورش استان نهایت همکاری خود را با جهاددانشگاهی در اجرای آن خواهد داشت.

یادآور می‌شود، رونمایی از اینفوگرافیک «مدیریت مصرف آب» و برگزاری جلسه هماهنگی برای معلمان و رابطان مدارس و کارگاه آموزشی برای دانش آموزان از برنامه های جنبی مراسم افتتاحیه طرح ملی دانش‌آموزی نجات آب(داناب) در استان اردبیل بود.

انتهای پیام

captcha