تقوای الهی؛ وجه تمایز انسان با دیگر مخلوقات
کد خبر: 3809277
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۲

تقوای الهی؛ وجه تمایز انسان با دیگر مخلوقات

گروه معارف ــ مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) البرز گفت: انسان‌ها زمانی دارای فضیلت و برتری می‌شوند که تقوای الهی پیشه کنند، وگرنه هیچ برتری نسبت به دیگر مخلوقات ندارند.

تقوای الهی؛ وجه تمایز انسان با دیگر مخلوقات

به گزارش ایکنا از البرز، حجت‌الاسلام‌والمسلمین علیمراد یوسفی، مسئول دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) البرز، 16 اردیبهشت در مراسم افتتاحیه کلاس‌های قرآنی ماه رمضان که در حسینیه کریم اهل‌بیت ستاد فرماندهی سپاه امام حسن مجتبی(ع) استان البرز برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت فرا رسیدن ماه رمضان اظهار کرد: فضائل و فوائد منحصر به فردی در ماه مبارك رمضان وجود دارد که از آن به نام ماه خدا یاد شده است و خداوند در اين ماه، بركات و خيرات فراوانی به بندگانش هديه كرده است.
وی در ادامه با اشاره به اینکه مخلوقات به پنج گروه تقسیم شده‌اند، یادآور شد: گروهی از مخلوقات جمادات هستند که از نگاه ما جاندار نیستند، ولی از نگاه قرآن دارای حرکت هستند و گروهی دیگر نباتات هستند که از نگاه ما جاندارند و پرورش می‌یابد، گروه سوم مخلوقات، ملائکه هستند که با عقل محض خلق شده‌اند و گروه چهار حیوانات هستند که خالی از تعقل بوده و دارای قوه شهوت هستند.
این مسئول بیان کرد: انسان‌ها گروه پنجم هستند که هم وجه تشابهی با حیونات دارد و هم وجه تشابهی با ملائکه دارد، لذا در روایات آمده است که اگر انسان به سمت قوه تعقلش تلاش بیشتری داشته باشد ازملائکه هم بالاتر می‌رود و اگر به سمت قوه شهوت برود از حیوان هم پست‌تر می‌شود.
یوسفی با تاکید براینکه انسان با قدرت اراده و اختیار می‌تواند از ملائکه هم پیشی بگیرد، گفت: خداوند در قرآن از انسان به عنوان خلیفه الهی یاد می‌کند.
مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه امام حسن مجتبی(ع) البرز با اشاره به وجه اشرفیت و خلیفه الهی انسان نسبت به سایر مخلوقات، گفت: این وجه به خاطر برخورداری انسان از روحیات معنوی است، اگر انسان تنها دارای وجه مادی بود که برخی حیوانات نسبت به انسان‌ها از توانایی بیشتری بهره برده‌اند.
وی با اشاره به اینکه تقوا شرط اصلی اشرفیت انسان نسبت به حیوانات و مخلوقات دیگر است، یادآور شد: انسان‌ها زمانی دارای فضیلت و برتری می‌شوند که تقوای الهی پیشه کنند، وگرنه هیچ برتری نسبت به مخلوقات دیگر ندارند.
این مسئول در پایان با اشاره به فرصت خودسازی در ماه مبارک رمضان، گفت: دراین ماه خود را به فضایل اخلاقی زیبنده کنیم، چرا که برتری انسان‌ها به فضایل اخلاقی و رعایت تقوای الهی است.
انتهای پیام

captcha