روزه یکی از منازل مهم برای سیر و سلوک عرفانی است
کد خبر: 3809331
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
آیت‌الله فاضل لنکرانی:

روزه یکی از منازل مهم برای سیر و سلوک عرفانی است

گروه حوزه‌های علمیه ــ روزه ماه رمضان یکی از منازل مهم برای سیر و سلوک عرفانی است، آن هم برای کسی که می‌خواهد واقعاً به خدای تبارک و تعالی نزدیک شود از روزه به خوبی می‌تواند برای این امر استفاده کند.

روزه یکی از منازل مهم برای سیر و سلوک عرفانی استبه گزارش ایکنا، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز، ۱۶ اردیبهشت‌ماه، در جمع طلاب مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در سخنانی با اشاره به فرارسیدن ماه مبارک رمضان با بیان اینکه در باب روزه نکته‌ای وجود دارد که انجام آن را برای ما خیلی لذت‌بخش می‌کند گفت: گاهی اوقات فکر می‌کنیم این روزه یک تکلیفی است که خدای تبارک و تعالی به عنوان یک تکلیف برای ما قرار داده، در حالی که فوق این عنوان است، روزه یکی از مهم‌ترین اسباب برای سیر و سلوک است.

وی با بیان اینکه نمی‌توانیم بگوییم تکلیفی داریم که در سیر و سلوک دخالت نداشته باشد و اساساً سیر و سلوک بدون انجام این تکالیف ظاهری مانند نماز محال است اظهار کرد: کسانی که از صوفیه و غیر صوفیه می‌گویند فقط قلبت پاک باشد، حالا نماز خواندی خواندی و روزه گرفتی هم گرفتی، این‌ها حقایق این تکالیف را نمی‌فهمند.

آیت‌الله فاضل بیان کرد: بدون این تکالیف، عرفان محال است و لذا ائمه ما که در رأس عارفین به خدای تبارک و تعالی بودند خودشان بیش از همه این عبادات را انجام می‌دادند، یکی از خصوصیاتی که در مورد پیامبر و ائمه علیهم السلام آمده همین است، هزار رکعت نماز، اکثر ایام روزه باشند، مکرر پیاده رفتن به حج، این‌ها کشف از این می‌کند که در همین تکالیف خدای تبارک و تعالی اصراری قرار داده و این سبب برای سیر و سلوک انسان است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تصریح کرد: در بعضی از روایات دارد که اگر انسان بخواهد با شیطان مقابله کند با جوع می‌تواند مقابله کند، این روایت منصوب به پیامبر است: «إنَّ الشَّیطانَ لَیَجرى مِنِ ابنِ آدَمَ مَجرَى الدَّمِ فَضَیِّـقوا مَجارِیَهُ بِالجُوعِ»؛ شیطان مثل خون می‌ماند که جاری در رگ‌های انسان است، مجاری شیطان را با جوع، یعنی انسان وقتی گرسنه می‌شود دست و بال شیطان بسته می‌شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «نعم العون علی عصر النفس و کسر عادت‌ها التجوّع» بهترین معین بر اینکه انسان نفس خودش را اسیر کند، نفس خودش را اگر بخواهد اسیر کند از همه لذت‌های دنیا، از مقام، از شهوت‌ها، از ...، از دنیا و مظاهر دنیا، بهترین راه برای اینکه انسان نفس خودش را اسیر کند جوع و تجوع است، بهترین راه برای اینکه انسان عادات رذیله را از بین ببرد و بشکند.

وی با بیان اینکه مردم از عادات بد خیلی سؤال کنند بیان کرد: کسی زبانش خدایی ناکرده به بدگوئی عادت دارد، چشمش خدایی ناکرده نگاه‌های غیر شرعی دارد، دستش همینطور، در زدن به دیگران عادت کرده، عادات سوء را اگر انسان بخواهد از بین ببرد یکی از راه‌های آن، جوع است، انسان وقتی گرسنه می‌شود این نفس آرام آرام این رذالت‌ها و این کثافت‌ها و آلودگی‌ها را کنار می‌گذارد، ولی به شرطی که انسان طعم جوع را بچشد.

وی ادامه داد: اگر انسان در ماه رمضان آنچنان سحری بخورد که تا قبل از افطار قدرت خوردن نداشته باشد، افطار هم که می‌شود شروع به خوردن کند این طعم جوع را نمی‌چشد! باید واقعاً یک مقداری آن‌هایی که موفق به روزه هستند سحری را بخورند، افطار بخورند، اما کم، برای اینکه انسان یک مقدار طعم جوع و عطش را بچشد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: روایت داریم که «احیوا قلوبکم بقله الدهر و قله الشبع و طهرو‌ها بالجوع» قلوب خودتان را با خندیدنِ کم و سیری کم احیا کند و طهّرو‌ها بالجوع، جوع موجب طهارت نفس است، موجب طهارت قلوب است، لذا روزه ماه رمضان یکی از منازل مهم برای سیر و سلوک عرفانی است، آن هم برای کسی که می‌خواهد واقعاً به خدای تبارک و تعالی نزدیک شود از روزه به خوبی می‌تواند برای این امر استفاده کند.

انتهای پیام

captcha