فرهنگ نقد و مناظره در جامعه نهادینه شود
کد خبر: 3809536
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴

فرهنگ نقد و مناظره در جامعه نهادینه شود

گروه اجتماعی ــ سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مناظرات دانشجویی، توسعه فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها را محقق می‌کند، گفت: فرهنگ اخلاق نقد و مناظره باید در تمامی آحاد جامعه نهادینه شود.

فرهنگ نقد و مناظره در جامعه نهادینه شود

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، امین رستم‌زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی صبح امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه در آیین اختتامیه هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان، با اشاره به اینکه سازوکار تولید اندیشه، نیازمند گفتمان علمی، ناصحانه و محتوامدار است، اظهار کرد: تفکری نقادانه و اثرگذار است که خلاقانه شکل بگیرد و جوهری محتوایی داشته باشد.
وی با اشاره به برکات نقد و مناظره در تعالی و پیشرفت کشور بیان کرد: این مسابقات در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش فرهنگ فضای آزاداندیشی در دانشگاه‌ها طراحی شده است.
رستم‌زاده گفت: فرهنگ اخلاق نقد و مناظره باید بین تمامی آحاد جامعه نهادینه شود؛ چراکه خروجی نقد و مناظره در صورتی به تعالی می‌انجامد که به شکل طبیبانه خلق و جاری شود.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: هم‌افزایی اندیشه‌ها نیز ممارستی برای گسترش فرهنگ کار تیمی و جمعی است که در مناظرات مورد تجربه دانشجویان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اهمیت داشتن دانش برنامه‌ریزی و راهبرد در برابر موضوعات چالش‌ها و موفقیت‌ها یادآور شد: در این مناظرات دانشجویان با یک پلان و مدل مدیریتی علمی از طرح مسئله تا نتیجه‌گیری در مدت اختصاصی چندین دقیقه‌ای فرصتی که در برابر نظر مخالف دارند، باید برنامه‌ریزی داشته باشند.
وی با اشاره به اینکه در جامعه، چالش عدم فرهنگ اعتقاد به ارزشمند بودن زمان وجود دارد، بیان کرد: تمرین معرفت واقعی و در عین حال بهره‌برداری از ثانیه به ثانیه زندگی و ارزشمند بودن آن یکی از موضوعات مهم و چالش‌های فرهنگی جامعه است که از برکات مناسب مسابقات مناظره محسوب می‌شود.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به مفهوم نقد و مناظره گفت: مناظره یعنی نظر انداختن به اندیشه مقابل و مخالف و این نظر باید در سیرت فهوایی اندیشه رسوخ پیدا کند و تامل در صورت موضوعات یکی از آفت‌های مناظره بوده که آن را به دور تسلسل و عدم نتیجه‌بخشی می‌کشاند.
وی با اشاره به تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره از مناظرات اظهار کرد: ۱۶ تیم ۴ نفره دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف استان در این دوره از مناظرات شرکت داشتند.
رستم‌زاده ادامه داد: ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان را دانشجویان پسر و ۳۵ درصد را نیز دانشجویان دختر تشکیل می‌دادند که از این تعداد ۴۵ درصد در رشته‌های علوم انسانی، ۲۳ درصد فنی و مهندسی، ۴ درصد پزشکی، ۲۳ درصد علوم پایه بودند و ۱۰ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ۸۲ درصد در مقطع کارشناسی و ۸ درصد نیز در مقطه کاردانی مشغول به تحصیل بودند.
انتهای پیام

captcha