مسابقات ملی مناظره دانشجویان در آذربایجان غربی به کار خود پایان داد
کد خبر: 3809663
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

مسابقات ملی مناظره دانشجویان در آذربایجان غربی به کار خود پایان داد

گروه اجتماعی ــ هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان نشان خواجه نصیر‌الدین طوسی در سطح دانشگاه‌های آذربایجان غربی با معرفی تیم‌های برتر به کار خود پایان داد.

هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان در آذربایجان غربی به کار خود پایان داد

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، رحیم حب‌نقی، رئیس دانشگاه ارومیه‌ صبح امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه‌ در آیین اختتامیه هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان استان، ضمن تقدیر و تشکر از دست‌اندرکاران برگزاری هشتمین دوره مسابقات مناظره دانشجویی در سطح دانشگاه‌های استان به‌ویژه جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: جهاددانشگاهی، با درایت و تعهد انقلابی خود به موضوعات مناظرات دانشجویی ورود پیدا کرده که لازم است توجه و حمایت‌های بیشتری از برگزاری این‌گونه مسابقات مناظره در سطح دانشگاه‌های کشور صورت گیرد. 
وی افزود: جهاد دانشگاهی استان با پیشینه درخشان خود در مباحث علمی و فرهنگی با برگزاری چنین مناظراتی زمینه فرهنگ‌سازی و تعامل گروه‌های دانشجویی را فراهم کرده است.
حب‌نقی با اشاره به اینکه برگزاری مناظرات دانشجویی، تمرینی برای ارتقای آستانه تحمل بوده و مسیر گفتمان توسعه کشور را هموار می‌سازد، اظهار کرد: اسلام، دین اختیار است و انسان را صاحب خرد و اندیشه می‌داند و خداوند منان انسان را در آیات متعدد به تامل کردن و اندیشه دعوت کرده تا از این طریق بهترین‌ها را گزینش کند.
رئیس دانشگاه ارومیه با بیان اینکه رویکرد وزارت علوم بر تقویت فضای گفت‌وشنود صحیح و اصولی در قالب چارچوب‌هاست، تصریح کرد: مباحث دانشجویی بجای اینکه در خفا انجام شود، باید آزادانه در فضای صمیمانه با رعایت ضوابط و قوانین انجام شود.
رئیس دانشگاه ارومیه با تأکید بر اینکه پرخاشگری در جلسات مناظره، نتیجه نبود قدرت تحمل نظرات مخالف است، ادامه داد: ضروری است آستانه تحمل را در مباحثه و مناظرات افزایش دهیم.
رئیس دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه طبق نظرسنجی‌های انجام شده دانشگاه‌ها به‌عنوان سرمایه اجتماعی، قابل اعتماد ضریب نفوذ بالایی بین مردم دارند، اظهار کرد: برگزاری جلسات مدون مناظره و مباحثات سبب تعامل گروه‌های مختلف دانشجویی و ارتقای سطح دانش و آستانه تحمل می‌شود.
وی گفت: در فضای تعاملی و تضارب آرا، اندیشه‌های صیقل‌خورده و زمینه پیشرفت کشور در همه حوزه‌ها محقق می‌شود.
فرهنگ نقد و مناظره در جامعه نهادینه شود
امین رستم‌زاده، سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی نیز در ادامه این مراسم، با اشاره به اینکه سازوکار تولید اندیشه، نیازمند گفتمان علمی، ناصحانه و محتوامدار است، اظهار کرد: تفکری نقادانه و اثرگذار است که خلاقانه شکل بگیرد و جوهری محتوایی داشته باشد.
رستم‌زاده گفت: فرهنگ اخلاق نقد و مناظره باید بین تمامی آحاد جامعه نهادینه شود؛ چراکه خروجی نقد و مناظره در صورتی به تعالی می‌انجامد که به شکل طبیبانه خلق و جاری شود.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: هم‌افزایی اندیشه‌ها نیز ممارستی برای گسترش فرهنگ کار تیمی و جمعی است که در مناظرات مورد تجربه دانشجویان قرار می‌گیرد.
وی با اشاره به اهمیت داشتن دانش برنامه‌ریزی و راهبرد در برابر موضوعات چالش‌ها و موفقیت‌ها یادآور شد: در این مناظرات دانشجویان با یک الگوی مدیریتی علمی از طرح مسئله تا نتیجه‌گیری در مدت اختصاصی چندین دقیقه‌ای که در برابر نظر مخالف دارند، باید برنامه‌ریزی داشته باشند.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به مفهوم نقد و مناظره گفت: مناظره یعنی نظر انداختن به اندیشه مقابل و مخالف و این نظر باید در سیرت فهوایی اندیشه رسوخ پیدا کند و تامل در صورت موضوعات یکی از آفت‌های مناظره بوده که آن را به دور تسلسل و عدم نتیجه‌بخشی می‌کشاند.
وی با اشاره به تعداد تیم‌های شرکت‌کننده در این دوره از مناظرات اظهار کرد: ۱۶ تیم ۴ نفره دانشجویی از دانشگاه‌های مختلف استان در این دوره از مناظرات شرکت داشتند.
رستم‌زاده ادامه داد: ۷۵ درصد شرکت‌کنندگان را دانشجویان پسر و ۳۵ درصد را نیز دانشجویان دختر تشکیل می‌دادند که از این تعداد ۴۵ درصد در رشته‌های علوم انسانی، ۲۳ درصد فنی و مهندسی، ۴ درصد پزشکی، ۲۳ درصد علوم پایه بودند و ۱۰ درصد دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری و ۸۲ درصد در مقطع کارشناسی و ۸ درصد نیز در مقطه کاردانی مشغول به تحصیل بودند.
انتهای پیام

captcha