شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اولین روز ماه رمضان تشکیل جلسه نداد
کد خبر: 3809697
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۳

شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اولین روز ماه رمضان تشکیل جلسه نداد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در اولین جلسه سال 98 شورای توسعه فرهنگ قرآنی، علاوه بر دستورهایی همچون ادغام دو اتحادیه و نیز برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، در مورد انتخاب اعضای حقیقی و مردمی نیز رأی‌گیری خواهد شد که مقرر بود این جلسه امروز برگزار شود.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی در اولین روز ماه رمضان تشکیل جلسه نداد

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ براساس برنامه پیشنهادی از سوی شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مقرر شده بود تا چهل و پنجمین جلسه این شورا که اولین جلسه در سال 98 محسوب می‌شود، 17 اردیبهشت‌ماه برگزار شود. بر همین اساس برگزاری این جلسه که معمولاً زمان آن از مدت‌ها قبل به دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام می‌شود، به تعویق افتاده است.

آنچه که در جلسه 45 باید بررسی می‌شد

یکی از مهم‌ترین مباحثی که بررسی آن از جلسات قبل به جلسه چهل و پنجم موکول شده است، بحث ادغام دو اتحادیه قرآنی – مردمی، بر اساس پیشنهاد مشترک وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی است. این دستور کار از جلسه چهل و سه و چهل و چهارم شورا به این جلسه موکول شده است.

بررسی وضعیت شوراهای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها به همراه ارائه پیشنهادات و ملاحظات مربوطه یکی دیگر از دستورهای جلسه چهل و پنجم شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.
اعلام وصول برنامه جامع فعالیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، دستور دیگر این جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی خواهد بود. این برنامه در جلسه چهل‌وششم کمیسیون توسعه فعالیت‌های تبلیغی و ترویجی قرآن در مردادماه 97 مصوب شده است.
از دیگر دستورهای این جلسه، رأی‌گیری در مورد عضویت اعضای صاحب‌‌نظر حقیقی و مردمی امور قرآنی برای عضویت در شورای توسعه فرهنگ قرآنی است.

سرنوشت اعضای حقیقی شورا
در شورای توسعه فرهنگ قرآنی سه نفر صاحب‌نظر حقیقی و سه نفر صاحب‌نظر مردمی عضویت دارند که به مدت دو سال انتخاب می‌شوند. مهلت عضویت این افراد چندین ماه است که به پایان رسیده و رأی‌گیری در مورد آن برای چندمین بار است که به تعویق می‌افتد.
در حال حاضر «عباس سلیمی» و حجج اسلام «محمد حاج‌ابوالقاسم» و «سعید بهمنی» سه عضو صاحب‌نظر حقیقی و «حسن محمدی» و حجج اسلام «علیرضا شاهسونی» و «حمیدرضا مطهریان» سه عضو مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی هستند که دوره آنها چندین ماه است به پایان رسیده است.
این افراد در بخش صاحب‌نظر حقیقی توسط دستگاه‌ها به شورا معرفی شده و از بین آنها چند نفر برای رأی‌گیری انتخاب می‌شوند. همچنین در بخش صاحب‌نظران مردمی نیز ابتدا شش نفر از سوی اتحادیه به شورا معرفی می‌شود که پس از رأی‌گیری، سه نفر از بین آنها انتخاب می‌شود. از نکات جالب توجه در دوره‌ای که مهلت آن به پایان رسیده است، حضور هر سه نفر از یک اتحادیه است.
به نظر می‌رسد بخشی از طولانی شدن روند رأی‌گیری و انتخاب اعضای جدید مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی به بحث ادغام دو اتحادیه بازگردد؛ چراکه مدیران شورای توسعه انتظار داشتند تا سرنوشت اتحادیه مدغم مشخص شود و در ادامه اعضای مردمی این شورا از سوی اتحادیه مدغم معرفی شوند. با این وجود و با توجه به روند کند بررسی دستورهای مختلف در شورای توسعه فرهنگ قرآنی، پیش‌بینی می‌شود، روند انتخاب اعضای حقیقی و مردمی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تا چند ماه دیگر به تعویق بیفتد.

انتهای پیام 

captcha