معرفی موقوفه فرهنگی ـ تربیتی امام صادق(ع) شهرکرد
کد خبر: 3809845
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۰

معرفی موقوفه فرهنگی ـ تربیتی امام صادق(ع) شهرکرد

گروه اجتماعی ــ موقوفه فرهنگی ـ تربیتی امام صادق(ع) شهرکرد سال‌هاست که افتخار دارد با تحت پوشش قرار دادن کودکان یتیم و بی‌سرپرست گامی در جهت رضای حق تعالی و خدمت به این قشر آسیب‌پذیر جامعه بردارد و این مهم مقدور نیست جز با همت واقفان خیراندیشی که تبسم کودکان یتیم را با بذل گل‌های محبت و عطوفت خویش خریدارند.

بی‌بی ماه بیگم همسر اول مرتضی‌قلی خان صمصام، دختر عباس قلی‌خان بختیاری و خواهر حاج سلطان‌علی شهاب‌السلطنه بختیاری است؛ در سال ۱۳۲۰ شمسی که حمله نیروهای متفقین به ایران چهره همه چیز را دگرگون کرد و با تبعید رضاشاه دوران زندانی خانگی مرتضی‌قلی خان و خانواده‌اش بسر آمد و فرصتی پدید آمد که آزادانه به سرزمین بختیاری بازگردند، مرتضی‌قلی خان صمصام بختیاری می‌توانست به شلمزار بازگردد اما با توجه به اوضاع کشور تصمیم گرفت در تهران بماند و امور شلمزار و قلعه این شهر را به پسرش امیر بهمن و همسرش بی‌بی ماه بیگم بسپارد.

بی‌بی ماه‌بیگم زنی زرنگ و باهوش بود، او با علاقه و اشتیاق زیاد روزنامه می‌خواند و به مسائل روز توجه می‌کرد، طرفدار دادن حق رأی به زنان و شرکت زنان در انتخابات بود.

در سال ۱۳۲۲ هجری شمسی که استان چهارمحال و بختیاری شکل گرفت و مرتضی‌قلی خان صمصام بختیاری به استانداری آن برگزیده شد این فرصت پیش آمد تا بی‌بی ماه بیگم به آرزوی دیرینه‌ای که داشت جامه عمل بپوشاند.

آرزوی وی ساختن پرورشگاهی برای پسران بی‌سرپرست و بی‌خانواده بختیاری بود، وی در مورد دختران زیاد دل‌نگران نبود زیرا فکر می‌کرد آن‌ها ازدواج می‌کنند و خانواده خود را تشکیل می‌دهند ولی با تجربه‌هایی که در ایل داشت می‌دانست پسران بی‌سرپرست و بی‌خانواده شانس خیلی کمی برای ساختن زندگی خود دارند.

در نهایت اقدام به ساخت پرورشگاهی که شامل یک سری اتاق خواب برای کودکان، کلاس‌های درس، اتاق‌ مدیر و آموزگاران، اتاق‌هایی برای بی‌بی و خدمتکارش، ساختمانی در ورودی مرکز برای سرایدار و خانواده‌اش، آشپزخانه و انباری و... کرد که مدیریت این مجموعه در آن زمان به عهده خود بی ‌بی ماه بیگم بود.

در نهایت در همان سالی که دانش‌آموزان هنوز در اتاق‌هایشان در خواب بودند، در همان اتاقی که در پرورشگاه برای خود در نظر گرفته بود دار فانی را وداع گفت و با ساخت پرورشگاه از خود یادگاری ارزشمند، احسانی ماندگار و نامی نیک در چهارمحال و بختیاری و در ایران به جای گذاشت.

پس از مرگ بی‌بی ماه بیگم، ورثه وی اقدام به تنظیم وقف نامه رسمی در دفترخانه ۱۹ اصفهان کردند و پرورشگاه را به ثبت رسمی رساندند.

محل نگهداری ایتام در زمان واقف، ساختمان قدیم آن بود که اکنون در داخل محدوده موقوفه بوده و جزء آثار باستانی است و مساحت این موقوفه 11 هزار متر مربع و ارزش تقریبی آن بالغ بر 270 میلیارد تومان است و در مرکز شهر شهرکرد واقع شده است.

 فرزند بی بی ماه بیگم، احمدقلی صمصام 61 حبه از 72 حبه روستای کاکلک که ملک خریداری شده خود بود را در راستای نیت همین موقوفه وقف کرد. پس از آن نیز مرتضی خان صمصام همسر بی بی ماه بیگم نیز دو دانگ از روستای آورگان را به همین نیت وقف کرد.

بی بی ماه بیگم بعد از وفات در تخت فولاد اصفهان تکیه میرفندرسکی در آیینه‌خانه آرامگاه بختیاری‌ها دفن شد.

مجتمع تجاری، خدماتی و کانون فرهنگی تربیتی امام صادق (ع)
حجت‌الاسلام والمسلمین حسن امیری، مدیکل اوقاف و امور خیریه استان چهارمحال وبختیاری در رابطه با این زمین تجاری و فعالیت‌های مجتمع خدماتی امام صادق شهرکرد در گفت و‌گو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، بیان کرد: زمین مجتمع خدماتی تجاری امام صادق(ع) شهرکرد در سال 1336 توسط بی بی ماه بیگم بختیاری با نیت نگهداری از ایتام وقف شد و در سال 1374 مجتمع تجاری بسیار بزرگ مشتمل بر حدود ۲۰۰ مغازه با کاربری خدماتی و تجاری در قسمتی از این زمین ساخته شد. 

وی ادامه داد:  در سال 1384 توسط واقف نیک اندیش مرحوم سید عبدالله موسوی نافچی یک باب ساختمان چهارطبقه به مساحت ۲۸۶۰ متر مربع شامل یک طبقه زیرزمین ، طبقه هم کف تجاری و طبقات اول و دوم به عنوان محل اسکان ایتام بی‌بضاعت در قسمتی از موقوفه ساخته شد و در سال تحصیلی98-97 بیش از 85 دانش آموز پسر مقطع راهنمایی از امکانات شبانه روزی این مرکز استفاده می‌کنند.

فعالیت‌های کانون
امیری اظهار کرد: کانون‌های برجا مانده از بی بی ماه بیگم در حال حاضر فعال هستند و فعالیت‌هایی با موضوعات مختلف از قبیل عبادی و مذهبی، آموزشی، اجرایی، ورزشی و مالی را انجام می‌دهند.

وی در ادامه به جزئیات این فعالیت‌ها اشاره کرد و افزود: فعالیت‌های عبادی و مذهبی شامل برگزاری نماز جماعت، کلاس احکام و روخوانی و تجوید قرآن کریم، شرکت در نماز جمعه، بزرگداشت مناسبت‌های مختلف و برگزاری ادعیه با حضور روحانیان و مبلغان متخصص امر است.

مدیرکل اوقاف و امورخیریه استان تصریح کرد: برنامه‌های آموزشی از جمله: کلاس‌های تقویتی، تهیه ملزومات درسی از قبیل کتاب و لوازم تحریر، اجرای طرح معلم یاری، استفاده از سایت رایانه، انجام امور مشاوره‌ای، ارتباط تنگاتنگ با مدارس و بررسی هفتگی و ماهیانه وضعیت درسی و اخلاقی دانش‌آموزان، اعزام به اردوهای مختلف درون استانی و برون استانی، ایجاد کارگاه‌های آموزشی مرتبط با دروس و برنامه‌ریزی جهت مطالعه دانش آموزان و ثبت نام آن‌ها در بهترین مدارس و مراکز آموزشی استان در حال اجرا هستند.

امیری افزود: برنامه‌های اجرایی این کانون‌ها شامل تهیه و اجرای برنامه اجرایی، برنامه غذایی، نظارت بازرسین بهداشتی بر نحوه طبخ غذا، برگزاری جلسات مختلف از قبیل شورای سرپرستان، شورای فرهنگی، تهیه پوشاک فصل، نظارت بر عملکرد کارکنان، نظارت بر بهداشت مجتمع است.

وی در پایان گفت: برنامه‌های ورزشی از جمله: سانس‌های مختلف فوتبال و شنا و برگزاری مسابقات ورزشی جهت افزایش نشاط در دانش‌آموزان، تهیه پوشاک ورزشی مناسب و اهدا جوایز و همچنین برنامه‌های مالی از قبیل انجام کلیه امورات حسابداری و دریافت نذروات مردمی و برنامه ریزی در جهت اجرای نیت واقف خیراندیش، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و...را نیز انجام می‌دهند.

انتهای پیام

captcha