نمایشگاه قرآن محلی برای گفت‌وگوی بدون سانسور جوانان از دین باشد
کد خبر: 3809929
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
مدیرکل ارشاد تهران:

نمایشگاه قرآن محلی برای گفت‌وگوی بدون سانسور جوانان از دین باشد

گروه جامعه ــ مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با تأکید بر اینکه نمایشگاه قرآن باید تبدیل به محیطی شود که جوانان بتوانند تمام حرف‌های خود را در مورد دین، بدون سانسور مطرح کنند، گفت: اگر این شبهات رفع نشود، پایه‌های فکری جوانان تخریب می‌‌‌شود.

احد جاودانی، مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین نیاز فرهنگی جوانان استان تهران چیست؟ گفت: ایجاد روحیه نشاط و سرزندگی در بین جوانان به گونه‌ای که بتوانند تحرک داشته به سمت فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی بروند و انزوا گریز باشند.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم فضایی فراهم کنیم که نشاط در بین جوانان بیشتر شود، آنها را به نقش‌آفرینی در زندگی، محیط کار و اجتماع امیدوار می‌کنیم. همین انگیزه و نشاط اثرگذاری جوانان را در جامعه افزایش می‌دهد.

ایجاد نشاط صرفاً با برگزاری مراسم موسیقی ممکن نیست

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در پاسخ به این پرسش که آیا برگزاری جشن، راهکار ایجاد روحیه نشاط در جوانان است؟ گفت: ایجاد روحیه نشاط در بین نسل جوان و نوجوانان صرفاً با اجرای برنامه‌های موسیقی میسر نیست. نشاط، موتور محرک نوجوانان و جوانان است تا در جامعه فعالیت کنند و به آینده امیدوار باشند.

جوانان در سمن‌ها فعال شوند

وی تشریح کرد: با برنامه‌های ورزشی و فعال کردن جوانان در سازمان‌های مردم‌نهاد و سمن‌‌هایی که فعالیت‌های امدادی، حمایت از محیط زیست و ... دارند، می‌توان روحیه نشاط را در میان جوانان ایجاد کرد. یکی از برنامه‌ها هم می‌تواند برگزاری کنسرت و برنامه‌های موسیقی محور باشد. باید نیاز جوانان بررسی شود و براساس نیازهای آنها ابزار انگیزشی فراهم کنیم تا احساس کنند جامعه به فعالیت آنها نیاز دارد و آنها را می‌بیند.

جاودانی تصریح کرد: جوانان وقتی در فضای اجتماعی سمن‌ها، فعالیت‌های ورزشی و ... قرار بگیرند، احساس اثرگذاری می‌کنند و به ساختن آینده و توجه جامعه به آنها امیدوار می‌شوند و همین امید از آنها انسان‌های بزرگی برای آینده می‌سازد.

تفکر «شاید نتوانند» باعث شده جوانان امیدشان را از دست بدهند

وی ادامه داد: ما از اینکه سن و سال مدیریتی در جامعه ما به سوی پیری رفته است، انتقاد داریم. این اتفاق رخ داده چون فضایی برای فعالیت جوانان فراهم نشده است و به جوانان اعتماد نکرده‌ایم تا وارد فضای مدیریتی شوند. بر همین اساس هم احساس می‌کنیم شاید جوانان نتوانند کارهای مدیریتی را انجام‌ دهند. همین تفکر که «شاید نتوانند» باعث شده جوانان امیدشان را از دست بدهند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در پاسخ به این سؤال که آیا خودتان به جوانان اعتماد کرده‌اید؟ گفت: من کارمندان جوان را شناسایی و به تعدادی از آنها مسئولیت‌هایی مانند رئیس ارشاد شهرستان را داده‌ام. در هنگام این انتصاب‌ها برخی مطرح می‌کردند که این جوانان تجربه ندارند، اما با توجه به تحصیلاتی که دارند و بررسی‌هایی که از توانمندی‌های آنها داشتم، منصوبشان کردم و شاهد نتایج مثبتی نیز شدم.

واگذاری پروژه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به جوانان تهرانی

وی بیان کرد: واگذاری برخی از پروژه‌های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای به جوانان از دیگر اقداماتی بود که انجام شد. البته شاید برخی از آنها نتوانند خیلی ایده‌آل کار کنند، اما تلاششان زیبا و ارزشمند است و دستگاه اجرایی را امیدوار می‌کند.

جاودانی در پاسخ به این پرسش که نمایشگاه قرآن برای ایجاد فضای نشاط در بین جوانان چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ گفت: نمایشگاه قرآن امسال ویژگی‌ خاصی دارد و آن هم برگزاری اختتامیه اولین جشنواره ملی حکمت و نیایش است. این نمایشگاه مانند نمایشگاه کتاب است اما با اثرگذاری بیشتر؛ چرا که یک فضای معنوی را ایجاد می‌کند. تقویت روح معنوی در بین جوانان می‌تواند در بین آنها نشاط ایجاد‌ کند. یادمان نرود فضای معنوی و تقویت روح معنوی ایجاد شده در زمان دفاع مقدس موجب شد تا جوانان با نشاط عازم جبهه‌ها شوند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با اشاره به اینکه می‌توان با ایجاد فرصت‌هایی مثل نمایشگاه قرآن، فضای مفاهمه و گفت‌و‌گو را بین جوانان ایجاد‌ کرد، گفت: در چنین محیطی جوانان باید بیایند و حرف‌ها، سؤال‌ها و شبهات خود را مطرح کنند و ما پاسخ‌گو باشیم.

وی اضافه کرد: نمایشگاه قرآن باید تبدیل به محیطی شود که جوانان تمام حرف‌های خود را بدون سانسور بزنند. اگر در نمایشگاه قرآن نگویند پس کجا می‌توانند مطرح کنند؟ این حرف‌ها اگر زده نشود، در ذهن آنها بدون جواب باقی می‌ماند و پایه‌های اعتقادی آنها را تخریب ‌کند. نمایشگاه قرآن می‌تواند محل خوبی برای مفاهمه، گفت‌و‌گو و نقد و بررسی باشد. این نمایشگاه فرصت خوبی است که آموزه‌های دینی را زیباتر به نسل جوان منتقل کنیم.

انتهای پیام 

captcha