همگی به این نتیجه رسیدیم که مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد
کد خبر: 3810075
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۰

همگی به این نتیجه رسیدیم که مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد

گروه سیاست و اقتصاد- عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: در حال حاضر آن دسته از افرادی که عقیده داشتند باید عقب‌نشینی کنیم دیگر بر سر عقیده خود نیستند و همگی به این نتیجه رسیدیم که مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد.

همگی به این نتیجه رسیدیم که مذاکره با آمریکا فایده‌ای نداردبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی محمد دهقان، عضو کمیسیون حقوقی مجلس، امروز در نشست علمی بررسی تحریم سپاه از منظر حقوق بین‌الملل در دانشگاه بین‌المللی امام‌رضا(ع) اظهار کرد: آمریکائیان چند برنامه هماهنگ و همزمان را علیه ایران طراحی کردند که یکی از آن‌ها طراحی یک جنگ تمام‌عیار نیابتی در منطقه بود. ایجاد داعش به عنوان یک جریان جنایتکار خون‌ریز با پرچم مقدس اسلام و چهره‌های شبیه داعش مانند النصره و... و همچنین شکل‌دهی به حدود 70 الی 80 گروه تروریستی توسط آمریکا از اقدامات امریکا در این مسیر بوده است.

وی ادامه داد: این مطالب را خود سرمداران آمریکایی تایید کردند چرا که در دوران انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دونالد ترامپ اعلام کرد در رقابت انتخاباتی که می‌خواست رقیب خود را بزند و در افکار عمومی مردم آمریکا رقیب خود را محکوم کند اعلام کرد، که «شما داعش را درست کردید». هیلاری کلینتون هم، نه همانند ترامپ اما اعلام کرد برای اینکه در برابر روسیه بتوانند اقدامی انجام دهند، از طالبان حمایت کرده است؛ به تاسیس برخی گروه‌های منطقه نیز کمک کرده و حتی 7000 میلیارد دلار در منطقه خرج کردند و هدف آن‌ها تقویت جایگاه خود در منطقه بوده است.

دهقان با بیان اینکه آمریکا خود گفت: در ابتدا تغییر رفتار ایران را مدنظر داشتند اما در حال حاضر می‌گویند رژیم ایران باید تغییر کند. آمریکا در منطقه همه هم‌پیمانان خود از جمله عربستان و کم‌کم ترکیه، اردن و تقریبا همه کشورها را بسیج کرد تا حداقل سوریه را تصرف کند، رژیم سوریه را عوض کنند و رژیم دست نشانده خود را در آنجا قرار دهند اما هدف آمریکا روشن بود که تنها سوریه نبود. برنامه آمریکا این بود که ایران را در منطقه تضعیف کند و حزب‌الله لبنان را در منطقه کاملا مورد محاصره قرار دهند که اگر سوریه را تحت نظارت خود قرار می‌دادند، می‌توانستند حزب‌الله لبنان را از بین ببرند اما چون این برنامه دقیق اجرا نشد، در میانه راه برنامه خود را تغییر دادند و عراق را به تصرف خود درآوردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یک گروه معمولی تروریستی مگر می‌تواند دو کشور را تصرف کند؟ روشن است داعشی وجود نداشته است. داعش تنها یک اسم بود. داعش به معنای جریان‌های سرویس‌های امنیتی اطلاعاتی آمریکائیان، عربستان و برخی کشورهای منطقه، صهیونیست‎ها و پشتیبانی همه جانبه این کشورها برای تشکیل یک گروه به ظاهر اسلامی در برابر اسلام ناب بود کهو در ادامه توانست به 70 کیلومتری مرزهای ایران نیز برسد.

وی خاطرنشان کرد: داعش با همه طراحی‌ها و پشتیبانی‌ها شکست خورد و بینی آمریکا، اسرائیل، عربستان و سایر هم‌پیمانان آن‌ها در منطقه به خاک مالیده شد. واقعیت این است که یکی از اصلی‌ترین اهداف ایجاد جریان داعش ایران بود. همه تحلیل گران نظامی در آن زمان می‌گفتند که ما اگر نتوانیم جلوی این جریان را در خود سوریه با کمک خود سوری‌ها و در عراق با کمک خود عراقی‌ها بگیریم باید در مرزهای خود با آن بجنگیم. تحلیل آمریکاییان این است که این کار را سپاه انجام داده است.

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: اقدام دومی که توسط آمریکائیان به انجام رسید، تحریم اقتصادی ایران بود که از سال 89 آغاز شد. آمریکائیان به قول خودشان تحریم فلج‌کننده علیه ایران طراحی کردند. برداشت آن‌ها از تحریم ایران این بود که ما را به زانو درمی‌آورند اما این تحریم‌ها تنها تحریم آمریکائیان را شامل نمی‌شد بلکه تحریم از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا نیز بود؛ به این معنا که همه کشورهای دنیا بسیج شده بودند تا علیه ایران یک جنگ همه جانبه اقتصادی به راه بیاندازند.

وی افزود: اما این تحریم‌ها شکست خورد؛ همانطور که اوباما در سال 92 به کنگره‌ رفت و در آنجا اعلام کرد ادامه تحریم‌های ایران شدنی نیست. ایران در آن زمان توانست ثابت کند یک گام از آمریکائیان در این جنگ اقتصادی جلوتر است.

نماینده مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: درست است که فشار اقتصادی در جامعه بر مردم اثرگذار بود اما آنچه که آمریکا تصور کرده بود تحریم‌ها فلج‌کننده است، رخ نداد. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چه چیز باعث شد تحریم‌های آن زمان از بین برود؟ روحیه جهادی همراه با مقاومت و هوشمندی توانست تحریم‌ها را در هم بکشند. آمریکائیان مشاهده کردند ما نفت خود را می‌فروشیم و هر کالایی را که می‌خواهیم، می‌توانیم وارد کنیم و کشور هم روی پای خود است.

دهقان ادامه داد: محور شکست دادن آمریکا در جنگ نیابتی شخصیتی به نام قاسم سلیمانی بود که با از خود‌گذشتگی، جان‌فشانی و ایستادن در وسط میدان، جنگ را به نفع ایران تمام کرد و درس عبرتی به دشمنان ایران داد.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس عنوان کرد: تحریم‌ها با عملیات دقیق، روحیه مقاومت و کار شبانه‌روزی و با بکار گرفتن افرادی که اهل این میدان بودند، از طریق کشورهای بزرگ همسایه و شرکایی که در سال‌های طولانی قبل و بعد از انقلاب همراه ما بودند، شکسته شد و آمریکائیان متوجه شدند از جبهه مقاومت و نیروهای جهادی ضربه خوردند و محور این امر نیز سپاه بود.

وی بیان کرد: دشمنی آمریکا با سپاه به این دلیل است که این نهاد و نیروی جهادی که توانست آمریکا را در منطقه ناکام بگذارد و توطئه آن‌ها را خنثی کند، سپاه پاسداران بود.

دهقان عنوان کرد: سپاه پاسداران سپر محکمی برای جلوگیری از تحقق خواسته آمریکا در برابر ایران بوده و به همین دلیل با سپاه دشمنی بیشتری دارند. در غیر این صورت هر جریان دیگری نیز سپری برای ملت ایران شود، آمریکا با آن دشمنی می‌کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برخی در داخل تصور می‌کنند اگر ما به خواست آمریکا عمل کنیم، مشکلات کشور حل می‌شود. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که تا کجا عقب‌نشینی کنیم؟ در صنعت هسته‌ای عقب‌نشینی کردیم. نیروگاه هسته‌ای خود را تعطیل کردیم و... . البته خواست آمریکائیان تنها این نبود و خواسته‌های دیگری نیز داشتند.

دهقان افزود: عقب‌نشینی در هر دوره‌ای که اتفاق افتاد، زورگویی بیشتر آمریکا را به دنبال داشت و بدترین شرایط تاریخی در چند سال اخیر بر سر ایران آمد. عدم مذاکره با آمریکا، از بین بردن ساختارهای مقابله با تحریم را نیز در پی نداشت. در حال حاضر آن دسته از افرادی که عقیده داشتند باید عقب‌نشینی کنیم دیگر بر سر عقیده خود نیستند و همگی به این نتیجه رسیدیم که مذاکره با آمریکا فایده‌ای ندارد.

انتهای پیام

captcha