دعای امروز و امید به جود بی‌حد خداوند
کد خبر: 3810105
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۱

دعای امروز و امید به جود بی‌حد خداوند

گروه جامعه ــ در سومین پله از نردبانی که پایان آن قرب الهی است، امروز از خداوند هوش و بیداری در اطاعت می‌خواهیم و مراقب باشیم که کاهش حافظه می‌تواند از نتایج گناه باشد.

به گزارش ایکنا؛ امروز سومین روز از ماه مبارک رمضان است. امروز هم همانند دو روز گذشته دعای ویژه خود را دارد؛ دعایی هر چند کوتاه اما با مفاهیمی بلند. مفاهیمی نیازمند تعمق و تلاش برای کسب.
در دعای روز سوم ماه مبارک رمضان آمده است:
«اللّهمَّ ارزُقنی فیهِ الذِّهنَ وَ التَّنبیهَ وَ باعِدنی فیهِ مِنَ السَّفاهَةٍ وَالتَّمویهِ واجعَل لی نصیباً مِن کُلِّ خَیرٍ تُنزِلُ فیهِ بِجُودِکَ یا اَجوَدَ الاَجوَدینَ؛ خدایا در این روز مرا هوش و بیداری در کار اطاعتت نصیب فرما و از سفاهت و جهالت و کارهای باطل دور گردان و از هر خیری که در این روز نازل می‌فرمایی مرا نصیب بخش به حق جود و کرمت، ای بخشنده‌ترین بخشندگان».

پیام اول: هوش و بیداری

یکی از نعمت‌های بزرگ خداوند، ذهن است و علت ضعف ذهن و حافظه می‌تواند گناه باشد. مرحوم آیت‌الله بروجردی گاهی در درس، شعر‌های سیوطی می‌خواندند. با اینکه حدود هفتاد الی هشتاد سال از زمانی که سیوطی می‌خواندند و مجتهد شده بودند گذشته بود، ولی به علت دوری از گناه، از حافظه بسیار قوی‌ای برخوردار بودند.
دعایی برای تقویت حافظه: پیامبر اکرم(ص) خطاب به امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: ای علی! اگر می‌خواهی که هر چیزی را که می‌شنوی و مطالعه و قرائت می‌کنی، به خاطر بسپاری، بعد از هر نماز این دعا را بخوان: «سُبْحانَ مَنْ لایَعْتَدی عَلی اَهلَ مَمْلَکَتِةِ سُبْحانَ مَنْ لایَاْخُذُ اَهْلَ الْاَرضِ بِاَلْوانِ الْعَذابِ سُبْحانَ الرَّؤُفِ الرَّحیمِ اللهُمَّ اجْعَلْ لی فی قَلبیْ نُوراً و بَصَرَاً و فَهْماً و عِلْماً اِنَّکَ عَلی کُلِّ شَیْئٍ قَدیرٌ».

پیام دوم: دوری از سفاهت، جهالت و کارهای باطل

در این فقره دعا از خداوند متعال درخواست می‌کنیم که سفاهت و نادانی و کارهای باطل و سفیهانه را از ما دور گرداند؛ مفهوم سفاهت و تمویه: سفاهت، نقطه مقابل حکمت است. شخص سفیه، برخلاف شخص حکیم که آمورش را از روی عقلانیت و با تدبیر و اتقان انجام می‌دهد، رفتار و کردارش غیر منطقی و بدون غایت عقلانی است. «تمویه» در اصل به معنای زراندود نمودن است. وقتی بخواهند چیزی را زیباتر از آنچه هست جلوه دهند، پوششی زرین از طلا بر آن می‌گذارند که حقیقت مسین آن را پنهان کنند.

فرق سفاهت و تمویه

شخص مبتلا به «سفاهت» اساساً از پوچی و بطلان کار خویش بی‌خبر است. اما شخص مبتلا به «تمویه»، آگاهانه و فریبکارانه، زشتی را زینت داده و تظاهر به خوبی می‌کند. پس در این فقره از دعا در حقیقت از خداوند می‌خواهیم که ما را در زمره انسان‌های باطل‌گرا، پوچ‌اندیش و اهل تزویر قرار ندهد. در فرهنگ قرآن به این افراد سفیه اطلاق می‌شود: 1. بهانه‌جویی در برابر حق 2. روی گردانی از آیین یکتاپرستی 3. جاری کردن سخنانی برخلاف حق و عقل.

پیام سوم: بهره‌مندی از خیرات این روز

تمام کارهای خیر ما، چه کوچک و چه بزرگ، در روز قیامت مایه خرسندی و اطمینان خاطر ماست. پس هیچ کار خیری را نباید کوچک شمرد، همچنان که نباید به کارهای خیر، بسیار مغرور شد زیرا قصد قربت و خلوص در هر دو حالت لازم است و تنها چیزی که اهمیت دارد این است که ضمن داشتن خوف و هراس از هر گناه کوچکی، انسان باید به هر کار خیر و عمل صالحی که انجام می‌دهد هر چند کوچک امیدوار باشد، ای بسا همان یک کار خیر موجب غفران تمام گناهان انسان شود و تأمین‌کننده بهشت برین شود. امام صادق(ع) می‌فرماید: «لاتصغّر شیئاً من الخیر، فانک تراه غداً حیث یسرّک». هیچ کار خیری را کوچک مشمار، زیرا فردا آن را به نحوی خواهی دید که مایه خرسندی و خوشحالی‌ات باشد.
نمونه اعمال خیر
برخی امور مهم در زندگی ما وجود دارد که کم‌تر به آن توجه داریم. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «ای على! جبرئیل به سبب هفت خصلت، آرزو داشت که از فرزندان آدم باشد.آن خصلت‌ها عبارت است از: 1. نماز را به جماعت خواندن. 2. همنشینی او با علما 3. آشتی دادن بین دو نفر. 4. احترام و خدمت به یتیم. 5. عیادت بیمار. 6. تشییع جنازه کردن. 7. آبرسانی به مردم در حج. پس علی جان! بر حفظ این خصلت‌ها حریص باش. حدیث فوق، به امور مهمی از عبادات و مسائل اجتماعی و اخلاقی اشاره کرده است» رسول خدا(ص) به اصحاب خود فرمود: آیا به شما خبر ندهم به اعمالی که اگر به آن‌ها عمل کنید، شیطان از شما دور می‌شود، مثل دور بودن مشرق از مغرب؟! اصحاب گفتند: بله یا رسول الله(ص). حضرت فرمودند:
1. روزه: چرا که روزه، صورت شیطان را سیاه می‌کند. 2. صدقه 3. دوستی با خدا 4. مواظبت بر عمل صالح 5. استغفار.
پیام چهارم : جود بی‌حد خداوند
در فرازی از دعاى ابى حمزه ثمالى می‌خوانیم: «یا اَللّه! فى جُرْاءتى عَلى مَسئَلَتِکَ مَعَ اِتْیانى ماتَکْرَهُ، جُودُکَ وَکَرَمُکَ؛ بارالها! آنچه موجب مى‌شود که من با وجود گناه، باز هم به درگاه تو بیایم و از تو خواسته‌هایم را بطلبم، جود و کرم تو است» یعنى جود و کرم تو آنقدر گسترده است که موجب مى‌شود من با تمام کردارهاى قبیح و زشتم از تو دست برندارم.

برگرفته از کتاب «۱۲۰ نکته و پیام از ادعیه ماه مبارک رمضان» نوشته حجت‌الاسلام روح‌الله بیدرام.

انتهای پیام

captcha