رویدادهای اجتماعی در طلیعه ماه خدا
کد خبر: 3810208
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
بر خط جامعه؛

رویدادهای اجتماعی در طلیعه ماه خدا

گروه جامعه ــ استقبال مومنان از ماه مبارک رمضان، هم‌افزایی سه نهاد کشور برای اشتغال شش هزار زن سرپرست خانوار، ایجاد ۲۸ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم روستایی و رونمایی از دو داروی نوترکیب سرطان از مهم‌ترین رویدادهای اجتماعی در هفته اخیر بودند.

رد نشودبه گزارش ایکنا؛ در هفته‌ای که تحریم‌های خصمانه آمریکا علیه ملت ایران بار دیگر اوج گرفت و تب و تاب بحث‌های برجامی دوباره شدت یافت، مردم متحد و صبور کشورمان به استقبال ماه رمضان و ماه بندگی خداوند رفتند، در بسته خبری برخط جامعه، چند رویداد اجتماعی مهم را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست.

هم‌افزایی ۳ نهاد برای اشتغال ۶ هزار زن سرپرست خانوار

آیین مبادله موافقت‌نامه همکاری بین معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی این هفته، 14 اردیبهشت‌ماه با حضور معصومه ابتکار، محمد شریعتمداری و سیدحمیدرضا طیبی برگزار‌ شد.

بر‌اساس این تفاهم‌نامه با اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در ۲۴ استان کشور برای شش هزار زن سرپرست خانوار شغل ایجاد می‌‌شود.

رد نشود

در این مراسم، رییس جهاددانشگاهی از آمادگی این نهاد برای اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سراسر کشور خبر‌ داد و با اشاره به اینکه امروز مجموعه فعالیت‌های جهاددانشگاهی در حوزه اشتغال موجب شده مورد اعتماد وزارت کار قرار گیرند، گفت: طرح اشتغال نوین خانگی در ۹ استان به خوبی اجرا شد و خوشحالیم که مورد اعتماد معاون رئیس جمهور برای کار در حوزه زنان سرپرست خانوار نیز قرار گرفته‌ایم.

رونمایی از 2 داروی نوترکیب سرطان

به گزارش ایکنا، این هفته دو داروی ضد سرطان نوترکیب، ضد طاعون نشخوارکنندگان کوچک و نسل سوم داروهای مارگزیدگی و ضد عقرب صبح امروز با حضور سعید نمکی وزیر بهداشت و سورنا ستاری معاون علمی رئیس جمهور در شهرک صنعتی اشتهارد واقع در استان البرز رونمایی شد.

 

وزیر بهداشت با اشاره به رونمایی از دو داروی ضد سرطان، گفت: وزارت بهداشت در حوزه سرطان دو برنامه دارد؛ اولین برنامه ما بحث پیشگیری از ابتلا به سرطان از طریق تغییر شیوه زندگی مردم است. زیرا در حال حاضر شیوع بیماری‌های سرطان و سایر بیماری‌‎های غیر واگیر زیاد شده است. زمانی که معاون بهداشت وزارت بهداشت بودم، توفیق ایجاد اداره بیماری‌های غیر واگیر را داشتم که پس از مدتی منحل شد، اما امروز دوباره پا گرفته است. در آن زمان برایم مسلم بود که اگر از مشکلات ۶ بیماری مسری و واگیردار آن زمان عبور کردیم به تله بیماری‌های غیر واگیر خواهیم افتاد که هزینه‌های بیشتری برای کشور دربر خواهد داشت.

نمکی ادامه داد: دومین برنامه ما در حوزه سرطان، ساخت دارو‌های مورد نیاز این بیماری در داخل کشور است که امروزه ۳ درصد از دارو‌های وارداتی ۲.۵ برابر کل هزینه‌های تولید داخلی دارو به کشور هزینه تحمیل می‌کند.

ایجاد ۲۸ هزار فرصت شغلی در مناطق محروم روستایی

به گزارش ایکنا؛ این هفته تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید به منظور معرفی و اعطای تسهیلات به طرح‌های اشتغال‌زایی برکت در جهت بهبود وضعیت معیشت خانوارهای ساکن در مناطق محروم و کم‌تر توسعه‌یافته، به امضای مدیران عامل و رؤسای هیأت مدیره این دو نهاد خدمت‌رسان رسید.

رد نشود

با امضای این تفاهم‌نامه و با اعتباری بالغ بر سه هزار میلیارد ریال که به‌طور مشترک توسط بنیاد برکت و صندوق کارآفرینی امید تأمین می‌شود، ۲۸ هزار فرصت شغلی با راه‌اندازی ۱۰ هزار طرح اشتغال‌زایی در قالب الگوها و مدل‌های توانمندسازی اقتصادی اجتماع‌محور بنیاد برکت در مناطق محروم روستایی با اولویت جوانان تحصیل‌کرده و زنان سرپرست خانوار ایجاد خواهد‌شد.

مدت اجرای این تفاهم‌نامه دو سال است و در قالب همکاری مشترک در اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه‌ اشتغال به طرح‌های معرفی شده بنیاد به انجام می‌رسد.

شهر خدا، شهر همدلی

به گزارش ایکنا؛ سعید اوحدی، رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این هفته از برگزاری ویژه برنامه «شهر خدا، شهر همدلی» با برگزاری ۳۰ عنوان برنامه در ماه مبارک رمضان خبر داد.

رد نشود

اوحدی با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت ماه رمضان و عبادات و دستورات ویژه آن، این ماه می‌تواند سبک زندگی خاص اسلامی را میان افراد و به خصوص جوانان ترویج دهد. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز به واسطه رسالت ذاتی خود با توجه به پنج بعد فرمایشات مقام معظم رهبری در «گام دوم انقلاب»، «رویکرد و عنوان سال ۱۳۹۸»، «موضوعات ماه مبارک رمضان»، «مناسبات ماه مبارک رمضان» و «مقتضیات زمانه» ۳۰ عنوان برنامه را برای اجرا در مراکز فرهنگی هنری مناطق ۲۲ گانه طراحی کرده است.

معارفه نماینده جدید ولی فقیه در حج و زیارت

به گزارش ایکنا؛ آیین تودیع حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعلی قاضی‌عسکر، نماینده سابق ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و معارفه حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب، به عنوان نماینده جدید ولی‌فقیه در امور حج و زیارت، یکشنبه ۱۵ اردیبهشت‌ماه، با حضور سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت‌الله حسینی بوشهری، مدیر شورای عالی حوزه‌های علمیه، آیت‌الله محمدی‌ری‌شهری، نماینده اسبق ولی‌فقیه در حج و زیارت، حجج اسلام رسولی محلاتی و قمی از اعضای دفتر مقام معظم رهبری و جمعی از مسئولان کشوری برگزار شد.

رد نشود

علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت در این مراسم اظهار کرد: همه ما ایرانیان به تعالی مذهبی جامعه، گسترش اخلاق و وحدت اعتقاد داریم، کمک به عرصه حج و زیارت یکی از این موارد است که به تحقق این امور کمک می‌کند.

وی افزود: در عرصه حج و زیارت افراد زیادی خدمت کرده‌اند و حجت‌الاسلام قاضی‌عسکر یکی از این چهره‌های درخشان است، فهم عمیق و طرح ایده‌های نو، اعتقاد واقعی به تقریب مذاهب اسلامی، پایداری در عمل، حساسیت بر مبانی شرعی، شجاعت و پیگیری مذاکره برای برقراری فریضه حج که مدتی به سمت قطع شدن رفته بود، از ویژگی‌های ایشان محسوب می‌شود.

کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در ماه رمضان

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در گفت‌وگو با ایکنا؛ به تشریح برنامه‌ این کانون‌ها در ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد: امسال هزار و چهارصدمین سالگرد شهادت حضرت علی(ع) است؛ به همین مناسبت مراسم میثاق روزه‌اولی‌ها را با حضور هزار و ۴۰۰ نفر از دختران روزه‌اولی در سراسر کشور برگزار می‌کنیم.

رد نشود

دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد محور دوم برنامه‌ها را تفسیر قرآن دانست و با بیان اینکه هزار و ۵۰۰ خانه نور، عهده‌دار این مسئولیت می‌شوند، گفت: اخیراً حجت‌الاسلام‌ والمسلمین قرائتی کار فاخری انجام دادند و مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را استخراج کردند. طبق گفته ایشان، مقام معظم رهبری هم کار ایشان را دیده‌اند و تأیید فرموده‌اند. با این مقدمه، فرصت را مغتنم شمردیم و برنامه‌های تفسیری ماه رمضان را به مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اختصاص دادیم.

دستورالعمل زنگ نماز برای مدارس تدوین می‌شود

به گزارش ایکنا؛ دومین جلسه شورای عالی اقامه نماز امروز، ۱۷ اردیبهشت‌ماه، با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و معاونان و مدیران وی برگزار شد.

بطحایی با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در اجلاس نماز، اظهار کرد: برای تحقق فرمایشات رهبر معظم انقلاب، ساختار شورای عالی نماز را در آموزش و پرورش تشکیل دادیم و اولین جلسه آن در سال ۹۷ برگزار و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شد.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: در حوزه اقامه نماز وظایفی برای معاونت‌های مختلف حوزه ستادی تعیین و به آنها ابلاغ کرده‌ایم. محتواهای تولید شده متناسب با سن دانش‌آموزان است.

کاظمی از تدوین دستورالعمل زنگ نماز برای مدارس خبر داد و افزود: آموزش ۳۰ هزار معلم برای اقامه نماز، اجرای طرح آموزش تقلید، اجرای مسابقه‌هایی با موضوع نماز، برگزاری جشنواره‌ها با موضوع نماز، برگزاری جشن تکلیف عشایر، تشکیل کمیته پایش و رصد نماز و طراحی سامانه نظارت بر اقامه نماز مدارس از جمله اقدامات انجام شده در یک سال اخیر است.

مسئولیت اجتماعی و دینداری امروز

مواجهه مسلمانان با واقعیت‌های جدید اجتماعی در جوامع مختلف، مناسبات جدیدی را میان آن‌ها و جامعه رقم می‌زند و مسئولیت‌هایی را متوجه خودآگاهی یک دیندار می‌کند. آنچه در پرونده خبری «مسئولیت اجتماعی» بدان می‌پردازیم، نقش‌پذیری مسلمانان در جوامع پیچیده و پست‌مدرن امروز است. پردازش اینکه دیندار در دنیای متکثر و پیچیده امروز چگونه می‌تواند مسئولیت‌های اجتماعی مورد نظر در اسلام را به درستی ایفا کند، دغدغه‌ای کاربردی و سوژه‌ای پرچالش است.

رد نشود

قطاری که برای شناسایی مسئولیت اجتماعی دیندار در جامعه کنونی به راه انداختیم، در دومین ایستگاه به نظرگاه بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه و دین‌پژوه رسید؛ عبدالکریمی که با کتاب‌ «پرسش از امکان امر دینی در جهان معاصر» جدیدترین نظرات خود را درباره زیست دینی بیان کرد که بحث‌های زیادی را برانگیخت؛ در گفت‌وگو با ایکنا از وجوه اجتماعی ادیان، اسلام و مسئولیت‌های امروز دینداری می‌گوید.

حاصل این گفت‌وگو را اینجا بخوانید.

انتهای پیام

captcha