اعزام 9 هزار جهادگر بسیجی از استان مرکزی به مناطق سیل‌زده کشور
کد خبر: 3810218
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۲

اعزام 9 هزار جهادگر بسیجی از استان مرکزی به مناطق سیل‌زده کشور

گروه اجتماعی - رئیس بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی از اعزام 5315 جهادگر استان به مناطق سیل‌زده لرستان خبرداد و افزود: این افراد در بخش‌های فرهنگی، پزشکی، عمرانی، آموزشی و .. در شهرستان پل‌دختر لرستان مستقر شدند. همچنین در استان خوزستان نیز 3607 نفر جهادگر اعزام شدند.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، امید محترمی، رئیس بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی، امروز، 19 اردیبهشت در نشست خبری که به منظور هفته بسیج سازندگی برگزار شد گفت: از 17 اردیبهشت تا 23 همین‌ماه به نام هفته بسیج سازندگی نام‌گذاری شده است.
وی تصریح کرد: جهادگران در اقدامی خودجوش پس از پیروزی انقلاب اسلامی برای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم برجای مانده از دوران پهلوی به این مناطق اعزام شدند و همین عامل باعث تشکیل جهادسازندگی شد، با تشکیل جهادسازندگی شاهد خدمات گسترده‌ای در زمینه‌های عمرانی و آبادانی روستاها بودیم. در سال 79 جهادسازندگی منحل و با جهادکشاورزی ادغام شد، با توجه به اینکه حرکت گروه‌‌های جهادی ادامه داشت در 17 اردیبهشت سال 79 بسیج سازندگی با پیام رهبری شکل گرفت.
محترمی اظهار کرد: جدای از اینکه جهادگران در مناطق محروم به محرومیت‌زدایی و عمران مناطق مشغول هستند گسترش تفکر و زندگی جهادی در مناطق محروم بزرگترین محصول حرکت‌های جهادی محسوب می‌‌شود. بزرگترین ثمره حرکت جهادی نگاه ما می‌توانیم است که بین جوانان شکل می‌گیرد.
وی با اشاره به مشکلات عدیده مناطق روستایی اضافه کرد: امروز جمعیت روستایی ما به کمتر از 25 درصد رسیده است که تهدید بزرگ برای استقلال و امنیت کشور محسوب می‌شود هرچه جمعیت روستایی ما کاهش پیدا کند به تبع آن شاهد کاهش تولیدات موادغذایی در روستاها را خواهیم داشت که این مهم امنیت غذایی را به خطر می‌اندازد.
محترمی بیان کرد: تشکیل اردوهای جهادی تلنگری برای مسئولان است که توجه بیشتری به محرومان و مستضعفان داشته باشند. سازمان بسیج سازندگی با نگاه حرکت در کنار مردم و مسئولان اهداف خود را پیش می‌برد. طبق قانون مجلس که در سال 86 به تصویب رسیده است بسیج سازندگی دستگاه اجرایی محسوب می‌شود و در کنار ان بسیج سازندگی مجاز است در کنار دیگر دستگاه‌های اجرایی تبادل توافق‌نامه و عقد تفاهم‌نامه در راستای اجرای پروژه‌های عمرانی داشته باشد.
رئیس بسیج سازندگی سپاه روح‌الله استان مرکزی محورهای اصلی در بسیج سازندگی را اقتصاد مقاومتی، محرومیت‌زدایی و حرکت‌های جهادی دانست و بیان کرد: جوهر و فلسفه بسیج سازندگی برمبنای جهادگران شکل می‌گیرد و نگاه ما در این مجموعه استفاده حداکثری از ظرفیت جهادگران است و همواره در کنار مردم از این پتانسیل استفاده می‌کنیم.
وی از فعالیت 470 گروه جهادی جغرافیا‌محور شناسنامه‌دار در استان خبرداد و افزود: این گروه‌ها در 22 قشر تخصصی بسیج سازماندهی شده و به ارائه خدمات می‌پردازند. همچنین بسیج سازندگی محور و مرکزی برای آموزش نیروی جوان است، علاقمندان می‌توانند با مراجعه به نواحی بسیج سازندگی شهرستان محل سکونت از چگونگی استفاده از دوره‌های آموزشی اطلاعات لازم را کسب کنند.
محترمی در تشریح فعالیت بسیج سازندگی در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: بسیج سازندگی در این بخش در 14 عرصه فعالیت می‌کند. در مرحله اقتصاد مقاومتی ما متولی اقتصاد نیستیم و خدمات ارائه شده در راستای مردمی کردن اقتصاد است اگر مردم در حوزه اقتصاد ورود جدی داشته باشند قطعا بسیاری از مشکلات حل می‌شود.
وی ادامه داد: نگاه بسیج سازندگی تسهیلات‌محور بودن نیست نگاه ما از قبل از تخصیص تسهیلات تا بازار فروش محصول است. نگاه ما شکل‌گیری زنجیره ارزش در اقتصاد مقاومتی حول محورهای 14گانه است. از سال 92 تاکنون در حوزه اقتصاد مقاومتی رقمی بالغ بر 58 میلیارد تومان تسهیلات تخصیص پیدا کرده است که این رقم منتج به تشکیل 4650 عرصه اقتصاد مقاومتی شده است که در این بین 9 هزار اشتغال پایدار ایجاد شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: با شکل‌گیری ارزش زنجیره اقتصاد مقاومتی تنها تولید مد‌نظر نیست ما در کنار توانمند‌سازی متقاضیان تشکیل کارگاه‌های خانگی هستند، بازار فروش، آموزش، نحوه زیرساخت‌سازی و .... دیده می‌شود. تاکنون 30 هزار نفر از کلاس‌های آموزشی بسیج سازندگی استفاده کردند که بسیاری از آنان به صورت هدفمند و برنامه‌ریزی شده انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: کارآفرینی و فعالیت در عرصه اقتصاد مقاومتی در روستاها با موانعی رو به روست ما تمام تلاش خود را به کار می‌گیریم که ضمن همکاری و تعامل با دستگاه‌های اجرایی مشکلات موجود سر راه مناطق روستایی را به حداقل رسانیم.
محترمی در خصوص اقدامات بسیج سازندگی در بخش محرومیت‌زدایی اظهار کرد: در این بخش به عمران و آبادانی مناطق محروم بسیار توجه می‌شود. در شش سال گذشته بیش از 900 پروژه عمرانی عام‌المنفعه با رقمی بالغ بر 32 میلیارد تومان به صورت پروژه‌های کوچک و متوسط در مناطق محروم استان اجرایی شده است. 50 درصد این اعتبار از سوی سپاه استان تأمین شده و 50 درصد دیگر از طریق دستگاه‌های دولتی و خیرین. در این مناطق در کنار محرومیت‌زدایی تقویت اقتصاد منطقه نیز مورد توجه بوده است.
وی با تأکید بر اینکه بسیج سازندگی در قبال انجام پروژهای محرومیت‌زدایی دنبال تصدی‌گری نیست و قصد رقابت با بخش خصوصی را ندارد، بیان کرد: ما در مناطقی پروژه را اجرایی می‌کنیم که مورد توجه هیچ پیمانکاری نیست و اعتباری ندارند. نگاه ما در اجرای پروژه‌ها عمق‌بخشی داخلی نظام و تقویت مستضعفان و محرومان است. همچنین تهیه جهیزیه، لوازم‌التحریر، سبدهای معیشتی از دیگر خدمات غیرعمرانی بسیج سازندگی در مناطق محروم است که قالب این پروژه‌ها از طریق خیرین تأمین می‌شود.
محترمی با اشاره به کمک‌های جهادگران استان در مناطق سیل‌زده گفت: بعد از سیل گلستان، مرکزی، ایلام، لرستان و خوزستان جهادگران استان نقش‌آفرینی کردند. بالغ بر 5 میلیارد و 200 میلیون تومان اقلام کمک‌های مردمی است که از طریق سپاه استان به مناطق محروم ارسال شده است و همچنان کمک‌ها ادامه دارد.
وی از اعزام 5315 جهادگر استان به مناطق سیل‌زده لرستان خبرداد و افزود: این افراد در بخش‌های فرهنگی، پزشکی، عمرانی، آموزشی و .. در شهرستان پل‌دختر لرستان مستقر شدند. روزانه پخت 4 هزار غذا، لای‌روبی 282 منزل، بازگشایی 35خیابان و معبر از دیگر خدمات جهادگران در این منطقه است. همچنین در استان خوزستان نیز 3607 نفر جهادگر اعزام شدند. در این منطقه 5 تیم پزشکی مجهز حضور داشتند که روزانه 500 نفر را ویزیت می‌کردند.
محترمی اضافه کرد: در توزیع اقلام در مناطق مشکل اینجا بود که اقلام به صورت مناسب در اختیار سیل‌زدگان قرار نمی‌گرفت از این‌رو جهادگران به منظور رسیدگی و توزیع عادلانه اقلام اقدام به تهیه و توزیع بن کردند در این راستا فروشگاه‌هایی احداث شد تا افراد برای تهیه پوشاک با در اختیار داشتن بن‌های توزیع شده لباسی متناسب با خودشان انتخاب کنند. برای اقلام معیشتی نیز برای هر محله معتمدی مشخص شد تا این اقلام نیز عادلانه توزیع شود. در استان خوزستان به 90 روستای درگیر سیل توسط جهادگران استان مرکزی کمک شد.
رئیس بسیج سازندگی استان مرکزی در خصوص برنامه‌های اجرایی سال جدید هم گفت: ایجاد واحدهای نیروگاه‌های خورشیدی خانگی و مزرعه‌ای از برنامه‌های در دستور کار سال 98 است این واحدها تا 5 کیلووات تولید برق می‌کنند لذا امسال در 200 نقطه استان نیروگاه‌های خورشیدی 5 کیلو وات احداث می‌شود.
محترمی از اجرای طرح «همگام با کشاورز» خبرداد و گفت: نیروهای ما از پیش از کاشت محصولات کشاورزی تا برداشت در کنار کشاورزان قرار دارند. امسال 220 شبکه با در اختیار داشتن نیروهای متخصص 440 روستا را تحت پوشش قرار می دهند. مشکل اینجاست که کشاورزی ما علمی نشده است و ما قصد داریم با انجام این اقدام کشاورزی را علمی کرده تا از بروز هرگونه آفت و مشکل جلوگیری کرده باشیم. سال گذشته این طرح در 200 روستا با 100 شبکه انجام گرفت که نتیجه خوبی را شاهد بودیم.
وی با اشاره به اجرای طرح «شهید رهنمون»، گفت: این طرح به ارائه خدمات پزشکی به مناطق حاشیه‌ای و کم برخوردار می‌پردازد لذا در قالب این طرح امسال 299 تیم پزشکی را به مناطق محروم اعزام می‌کنیم. همچنین با اجرای طرح «میزخدمت» فاصله مردم و مسئولان کم شده است «طرح کرامت» نیز به کاهش آسیب‌های اجتماعی مناطف حاشیه شهرها و سکونت‌گاه‌های غیر‌رسمی می‌پردازد، این طرح در 4 شهرستان استان و در 15 منطقه در حال اجراست.
رئیس سازمان بسیج سازندگی استان در پایان گفت: اعزام 65 هزار نفر جهادگر به مناطق محروم در قالب اردوهای جهادی مختلف از ابتدای تابستان انجام می‌شود.
انتهای پیام

captcha