قرائت دعای افتتاح؛ از اعمال توصیه شده در ماه رمضان
کد خبر: 3810241
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۹

قرائت دعای افتتاح؛ از اعمال توصیه شده در ماه رمضان

گروه معارف ــ مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمیه بندرانزلی با اشاره به اینکه قرائت دعای افتتاح یکی از اعمال توصیه شده در ماه مبارک رمضان است، گفت: انتظار و دعا برای فرج یکی از اعمالی است که باید مورد توجه شخص روزه‌دار قرارگیرد.

بتول جمشیدیان، مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندرانزلی در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان اظهار کرد: رمضان ماه پر فیض و برکت الهی است و عنوان ویژه آن، ماه خداست و همین امر رمضان را در بین یازده ماه دیگر خاص کرده است.

جمشیدیان با اشاره به اینکه نزول قرآن یکی دیگر از ویژگی‌های ماه مبارک رمضان است، افزود: همه ایام متعلق به خدای تبارک و تعالی است ولی ویژگی‌های خاص ماه مبارک رمضان می‌تواند زمینه رشد معنوی انسان را رقم بزند.

وی با بیان اینکه در کنار اعمال واجب ماه مبارک رمضان، اعمال مستحبی زیادی برای این ماه بیان شده است، گفت: پسندیده است هر فرد به اندازه وقت و توان خود در انجام اعمال و خواندن ادعیه این ماه اهتمام داشته باشد، هرچند در انجام فرایض دینی کیفیت بسیار مهمتر از کمیت است.

جمشیدیان با بیان اینکه یکی از دعاهای ویژه و توصیه شده در ماه مبارک رمضان، دعای افتتاح است، تصریح کرد: قرائت این دعا از اعمال شب‌های ماه مبارک رمضان است که طبق نقل سید بن طاووس یکی از نواب اربعه امام عصر(عج) خود را ملزم به خواندن آن کرده بود و با توجه به مضامین والای آن می‌توان گفت این دعا از امام زمان(عج) و یا از سوی یکی از ائمه(ع) نقل شده است.

مدرس حوزه علمیه خواهران فاطمیه شهرستان بندرانزلی با اشاره به اینکه دعای افتتاح شامل سه بخش است، گفت: در بخش اول حمد و ثنای الهی بیان شده، بخش دوم شامل صلوات بر پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) است و در بخش سوم نیز دعا برای حضرت ولیعصر(عج) و درخواست ظهور آن حضرت از خدای متعال است و شکایت از اینکه پیامبر نداریم و امام در پیش ما نیست این در حالی است که دشمنان ما زیاد و دوستان ما کم هستند.

جمشیدیان با تأکید بر اینکه خواندن دعای افتتاح اشاره بر اهمیت فرج دارد، تصریح کرد: طبق بیان علمای بزرگوار و حتی فرمایش حضرت ولیعصر(عج) فرج و ظهور راه حل همه مشکلات بشر است.

وی با اشاره به اینکه انتظار فرج از افضل اعمال است، افزود: انتظار و دعا برای فرج یکی از اعمالی است که باید مورد توجه شخص روزه‌دار باشد زیرا در بهترین ساعات هستیم که دعا در آن مستجاب است.

جمشیدیان گفت: رمضان بهار قرآن است و همانطور که پیامبر اکرم(ص) فرمودند قرآن و اهل بیت(ع) هیچگاه از هم جدا نیستند بر همین اساس همانقدر که در بهار قرآن نسبت به خواندن آیات نورانی وحی اهتمام داریم، دعا برای فرج هم مد نظرمان باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان فرصت حرکت در مسیر تعالی فراهم‌تر است، تصریح کرد: لحظات این ماه مبارک از بهترین اوقات است و رحمت الهی به طور وسیعتری شامل حال بندگان می‌شود.

جمشیدیان با تأکید بر اینکه همه ما به لحاظ زمانی در ماه مبارک رمضان قرار می‌گیریم، تصریح کرد: آنچه مهم است حرکت در مسیر رشد و کمال با استفاده از فرصت معنوی این ماه است تا به قربت الی الله که غایت خلقت انسان است برسیم زیرا هدف از زندگی دنیوی رسیدن به کمال الهی است.

انتهای پیام

captcha