بایدها و نبایدهای روزه‌داری در بیماران کبدی
کد خبر: 3810254
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۵
رئیس شبکه‌ هپاتیت ایران تبیین کرد:

بایدها و نبایدهای روزه‌داری در بیماران کبدی

گروه سلامت ــ رئیس شبکه‌ هپاتیت ایران با اشاره به تأثیر مثبت روزه‌داری در بیماران دچار کبد چرب، نحوه روزه داری در بیماران دارای هپاتیت و سروز کبدی را تشریح کرد.

روزه‌داری در بیماران کبدیسیدمؤید علویان، فوق تخصص بیماری‌های کبد در گفت‌وگو با ایکنا؛ به نحوه روزه‌داری برای بیماران کبدی پرداخت و اظهار کرد: بیماری کبد چرب در کشور ما شایع است و قریب ۴۰ درصد مردم به این بیماری مبتلا هستند. از جمله دلایل این بیماری عدم تغذیه صحیح و کم تحرکی است اما ماه رمضان فرصتی برای پالایش این ناسلامتی و چربی‌ها در بدن است.

وی افزود: تقریبا تمام بیمارانی که دچار کبد چرب هستند توانایی روزه‌داری داشته و روزه به آنان فرصتی می‌دهد تا به کنترل چربی‌ها، فشار خون و کاهش قند خون بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله(عج)، در رابطه با روزه‌داری در بیماران سروز کبدی گفت: در مورد بیمارانی که بیماری پیشرفته‌ای مانند سروز کبدی دارند، توصیه ما این است که روزه نگیرند، چرا که این افراد نمی‌توانند در مقابل کاهش قند خون مقابله مناسب داشته باشند.
 
رئیس شبکه هپاتیت ایران در مورد بیماران هپاتیتی نیز اظهار کرد: افرادی که دارای هپاتیت B کنترل شده و هپاتیت C تحت درمان هستند به راحتی می‌توانند روزه بگیرند.

وی بیان کرد: افراد دارای بیماری هپاتیت باید از سبزیجات، میوه‌جات و مواد غذایی کم‌چرب بیشتر استفاده کنند و از فست فودها، مواد قندی ساده مانند زولبیا و مواد چرب مانند کله‌پاچه پرهیز کنند. این افراد باید تحرک زیادی را حد فاصل زمان افطار تا سحر داشته باشند.
 
مشاور سلامت خون سازمان انتقال خون یادآور شد: افرادی که غلظت خون شدید دارند در معرض لخته خون هستند، روزه‌داری برای آنان دارای خطراتی است، همانطور افرادی که دارای فشار خون کنترل نشده یا هپاتیت کنترل نشده هستند باید از روزه‌داری خودداری کنند.
 
انتهای پیام
captcha