روزه‌داری تمرینی برای اجتناب از محرمات خداست
کد خبر: 3810357
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۱

روزه‌داری تمرینی برای اجتناب از محرمات خداست

گروه سیاست و اقتصاد - امام جمعه محلات گفت: اولین و مهم‌ترین حکمت واجب کردن روزه از طرف خداوند، رسیدن به تقوا است که خداوند در آیه 183 سوره مبارکه بقره به آن اشاره کرده است. روزه‌داری تمرینی برای اجتناب از محرمات خدا است، تقوا و ترک محرمات نباید محدود به ماه رمضان باشد بلکه انسان در تمام سال باید به فکر آخرت باشد.

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام مهدی ربانی امام جمعه محلات امروز 20 اردیبهشت‌ماه در خطبه‌های نماز جمعه محلات که در مسجد القائم(عج) برگزار شد، ضمن سفارش به تقوا و پرهیزکاری اظهار کرد: ماه مبارک رمضان یکی از ماه‌های پربرکت خداوند است، اولین و مهم‌ترین حکمت واجب کردن روزه از طرف خداوند، رسیدن به تقوا است که خداوند در آیه 183 سوره مبارکه بقره به آن اشاره کرده است. روزه‌داری تمرینی برای اجتناب از محرمات خدا است، تقوا و ترک محرمات نباید محدود به ماه رمضان باشد بلکه انسان در تمام سال باید به فکر آخرت باشد.
وی افزود: امام رضا(ع) حکمت روزه‌داری را در سختی تشنگی و گرسنگی به یاد آخرت بیان کردند، انسان وقتی به یاد فقر عالم آخرت افتاد باید برای جمع کردن زاد و توشه آخرت تلاش کند. دومین حکمت روزی‌داری، اخلاص در نیت است؛ اینکه انسان از محرمات پرهیز کند و از برخی رفتار‌ها خودداری کند باعث اخلاص در نیت می‌شود. پاک شدن از گناهان سومین حکمت روزه است؛ رسول اکرم(ص) در این‌باره به جابر‌بن‌عبدالله انصاری فرمودند: کسی که ماه رمضان را درک کند و روزه بگیرد و بخشی از شب را به عبادت مشغول باشد و زبان و شرم‌گاه خود را از گناه نگه دارد و چشم خود را از گناه ببندد و مواظب باشد به دیگران آزار نرساند از همه گناهان مانند بچه تازه متولد شده پاک می‌شود.
حجت‌الاسلام ربانی تصریح کرد: مغفرت خداوند در این ماه به شکل رایج در اختیار بندگان قرار می‌گیرد، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «بدبخت و بیچاره کسی است که ماه رمضان بیاید و او برای آخرت خود توشه‌ای جمع نکرده باشد» ماه رمضان فرصتی است که انسان یک قدم سمت خداوند بردارد تا خداوند ده‌ها قدم به سمت او بیاید. اداء واجبات مالی دیگر حکمت روزه است؛ وقتی انسان گرسنه می‌شود سختی فقر را می‌چشد و به یاد نیازمندان می‌افتد و به آنان کمک می‌کند. یکی دیگر از حکمت‌های روزه شکسته شدن خواهش‌های نفسانی انسان است، وقتی انسان روزه است سمت گناه نمی‌رود و این مهم تمرینی است برای دوری همیشگی از این خواهش‌های نفسانی.
امام جمعه محلات در خطبه دوم ضمن توصیه به تقوا و پرهیزکاری بیان کرد: ماه رمضان ماه نزول قرآن است و باید در این ماه به قرآن توجه بیشتری داشته باشیم هر چیزی ماهی دارد و ماه قرآن، رمضان است. باید در این ماه هم به تلاوت و به تدبر در قرآن کریم توجه ویژه‌ای داشته باشیم. یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری در محفل انس با قران اخیر فرمودند: «قرآن نیاز امروز جامعه اسلامی و بشری است. عمل به قرآن ملاک است قرآن با طاغوت با قدرت مقابله می‌کند و درس قرآن به ما این است که باید با تمام توان جلوی دشمن ایستاد.»
وی با اشاره به اقدام ایران در برابر خروج آمریکا از برجام افزود: مقابله به مثل توصیه قرآن و خواست مردم در برابر دشمن است، وقتی ترامپ گفت ما برجام را پاره می‌کنیم مقام معظم رهبری نیز گفتند که اگر آن‌ها پاره کنند ما برجام را آتش می‌زنیم اما برخی از مسئولان امروز و فردا کردند تا دست آخر آن‌ها با اینستکس کلاهی بر سر مردم و مسئولان گذاشتند. اقدام اخیر ایران همچنان به معنای خروج از برجام نیست، در بند 36 برجام به ما حق داده است که در صورت بدعهدی طرف مقابل ما بخشی یا بیشتر از تعهداتمان را انجام ندهیم دشمنان ما بدانند که هر اقدام انقلابی که توسط مسئولان گرفته شود ملت ما از آن حمایت می‌کنند.
حجت‌الاسلام ربانی با تأکید بر عملی نشدن تعهدات طرفین برجام گفت: اعتماد نکردن به ظالمین درس قرآن است، آن‌ها با وجود فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرام بودن سلاح هسته‌ای فشار‌‌های اقتصادی را بر ما تحمیل کردند و امروز همه می‌دانند که آمریکا به ما خیانت کرده مسئولان ما نیز اعتماد بی‌جا به آن‌ها داشتند. روحیه انقلابی یعنی اعتماد نکردن به ظالمین، اقدام عملی و شجاعت لذا اقدام ایران نباید منجر به مذاکره مجدد شود؛ همانطور که تا بحال برای ما هیچ کاری نکردند از این به بعد نیز برای ما کاری نخواهند کرد.
وی در پایان با اشاره به تورم افسار گسیخته تأکید کرد: محرومین و کارگران اقشاری هستند که بیشترین آسیب را از مشکلات اقتصادی می‌بینند؛ همه مشکلات ارتباطی به تحریم ندارد و مسئولان مربوطه نباید بگذارند عده‌ای در داخل از آب گل‌آلود ماهی بگیرند و توقع مردم نظارت دقیق‌تر و برخورد محکم‌‌تر با اخلال‌گران اقتصادی است.
انتهای پیام

captcha