سکوت در برابر بی‌اخلاقی در برخی مدارس جایز نیست/ درآمدهای میلیاردی صداوسیما از بخت‌آزمایی
کد خبر: 3810378
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:

سکوت در برابر بی‌اخلاقی در برخی مدارس جایز نیست/ درآمدهای میلیاردی صداوسیما از بخت‌آزمایی

گروه حوزه‌های علمیه ــ مفسر قرآن کریم با اشاره به اتفاق پخش موسیقی مبتذل در برخی مدارس کشور، تأکید کرد: مسائل اخلاقی در خطر است، از جمله اتفاقی که در برخی مدارس تهران روی داد و عده‌ای از بچه‌ها سرودی رکیک و زشت را خواندند و رقصیدند؛ آیا در مقابل این مسائل باید سکوت کرد؟ ما مسئولیت داریم و نباید سکوت کنیم.

مکارم شیرازیبه گزارش ایکنا، آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی شامگاه جمعه، ۲۰ اردیبهشت ماه، در مراسم افتتاحیه فاز دوم دارالقران علامه طباطبایی(ره) با اشاره به افتتاح این بخش، گفت: امیدواریم این مرکز محلی برای آموزش علوم قرآنی و تفسیر باشد.

وی ادامه داد: علامه طباطبایی(ره) فرزندی نداشت که راهش را ادامه دهد، ولی به علت خلوص ایشان و زحماتی که در راه قرآن متحمل شد، خدا بعد از مرگ هم او را تنها نگذاشت و افرادی را قرار داد تا یاد او را زنده‌تر از گذشته نگه دارند.

کاربرد ادعیه قرآنی

این مرجع تقلید با اشاره به ادعیه قرآنی با بیان اینکه قرآن کتابی جامع است و طرز دعا را هم به ما آموخته است، تصریح کرد: بنده ۲۶ دعای قرآنی را جمع کرده‌ام؛ البته عمدتاً مردم همین دعای «وَمِنْهُمْ مَنْ یَقُولُ رَبَّنَا آتِنَا فِی الدُّنْیَا حَسَنَةً وَفِی الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ» (بقره/۲۰۱) را می‌خوانند، ولی علما و فضلا باید از دعا‌های مختلف استفاده کنند و منحصر و محدود به این دعا نباشند.

وی با بیان اینکه این دعایی که مردم می‌خوانند از ادعیه جامع است، گفت: این دعا یاد می‌دهد که دنیا مقدمه آخرت است و نباید فراموش شود؛ یعنی کسانی که تارک دنیا هستند و ریاضت می‌کشند هماهنگ با آموزه‌های قرآنی نیستند.

آیت‌الله مکارم شیرازی افزود: قرآن می‌فرماید اگر در چنگال دشمن گرفتار شدید این دعا یعنی «إِذْ أَوَى الْفِتْیَةُ إِلَى الْکَهْفِ فَقَالُوا رَبَّنَا آتِنَا مِنْ لَدُنْکَ رَحْمَةً وَ هَیِّئْ لَنَا مِنْ أَمْرِنَا رَشَدًا» (کهف/۱۰) را بخوان؛ نمونه دیگر دعای قرآنی این است که فرموده اگر به بیماری شدید گرفتار شدید و خانواده شما گرفتار نوسان شد دعای حضرت ایوب را بخوان. البته در این دعا‌ها خیلی از موارد درخواست مستقیم از خدا نیست بلکه به دلالت التزامی و از روی ادب است؛ یعنی به ما می‌آموزد چگونه مؤدبانه در پیشگاه خدا دعا کنیم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه انسان وقتی در برابر شخص قلدری قرار گرفت از دعای «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِی صَدْرِی» (طه/۲۰) استفاده کند، اظهار کرد: همچنین وقتی کار خطایی از انسان سر زد و اندوه و غم وجودش را فراگرفت دعای یونس در بطن ماهی را بخواند؛ این ذکر به ذکر یونسیه معروف است و ارباب معرفت از آن بهره می‌برند.

وی با اشاره به اینکه قرآن به ما می‌آموزد که چگونه برای خود و دیگران دعا کنیم، تأکید کرد: از زبان ابراهیم (ع) فرموده است که «رَبَّنَا اغْفِرْ لِی وَلِوَالِدَیَّ وَلِلْمُؤْمِنِینَ یَوْمَ یَقُومُ الْحِسَابُ»؛ لذا جامعیت قرآن عجیب است که طرز دعا به مناسبات متفاوت را به انسان یاد می‌دهد.

این مفسر قرآن ادامه داد: اگر انسان نگران وساوس شیطان است قرآن یاد داده است که بگویید «وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِکَ مِنْ هَمَزَاتِ الشَّیَاطِینِ» (مؤمنون/۹۷) و همچنین هرگاه دست انسان از همه جا کوتاه و کارد به استخوان رسیده است، می‌توانیم از دعای موسی(ع) استفاده کنیم؛ ایشان وقتی که به دروازه مدین آمد و با دختران شعیب مواجه شد خطاب به خداوند دعا کرد که «فَسَقَى لَهُمَا ثُمَّ تَوَلَّى إِلَى الظِّلِّ فَقَالَ رَبِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ» البته باز هم تقاضا نکرد و فرمود هر خیراتی به من نصیب کنی نیازمند هستم.

این مرجع تقلید با بیان اینکه دعا باید همراه کار خیر و عمل صالح باشد، تصریح کرد: اگر مسئولیت سنگین مدیریتی بر دوش انسان افتاد در سوره فرقان آموزش داده که این دعا را «وَ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَ ذُرِّیَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْیُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِینَ إِمَامًا» (فرقان/۷۴) داشته باشد؛ یعنی مدیریت پرهیزگاران را برعهده بگیریم، زیرا مدیریت بر افراد فاسق و فاجر افتخار نیست.

مسائل اخلاقی در خطر است

این مفسر قرآن در بخش دوم سخنانش بیان کرد: شرایط امروز از چند جهت یعنی سیاسی، اقتصادی و اخلاقی بسیار پیچیده است؛ مسائل اخلاقی در خطر است، از جمله اتفاقی که در برخی از مدارس تهران روی داده است و عده‌ای از بچه‌ها سرودی رکیک و زشت را خواندند و رقصیدند؛ آیا در مقابل این مسائل باید سکوت کرد؟ ما مسئولیت داریم و نباید سکوت کنیم.

آیت‌الله مکارم با بیان اینکه فضای مجازی بلایی برای کشور شده است و با ذکر آماری در این زمینه، اظهار کرد: براساس آمار، کلاهبرداری در فضای مجازی تا ۳۰۰ درصد افزایش یافته است. همچنین آمار مربوط به مسائل اخلاقی تا ۷۰۰ درصد بالا رفته و نباید دست روی دست بگذاریم و بگوییم نمی‌توان کاری کرد؛ روس‌ها راه‌حل پیدا کردند و ما هم می‌توانیم.

این مرجع تقلید همچنین با اشاره به دروغ‌پردازی در فضای سیاسی بیان کرد: در مسائل سیاسی چه سم‌پاشی‌ها و دروغ‌هایی از سوی افراد بی‌غیرت و بی‌شرف انجام می‌شود؛ این افراد وجدان و انسانیت ندارند و می‌خواهند اذهان عمومی را مشوّش کنند تا مردم از آینده نومید شوند.

بخت‌آزمایی در صداوسیما

آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به بخت‌آزمایی در صداوسیما گفت: وقتی واکنش نشان دادیم تأثیر گذاشت و دستور دادند جلوی آن گرفته شود، زیرا یک میلیارد از مردم پول می‌گرفتند و چند میلیون جایزه می‌دادند.

وی با بیان اینکه مردم چشم امیدشان به حوزه علمیه به خصوص حوزه قم است، تصریح کرد: حوزویان باید مراقب باشند و وظیفه امر به معروف را انجام دهند.

این مفسر قرآن بیان کرد: اگر دست به دست هم دهیم و اختلافات داخلی را در حوزه و جامعه از بین ببریم، می‌توانیم تأثیر بسیاری داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha