نقش بی‌بدیل اساتید در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب
کد خبر: 3810435
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰

نقش بی‌بدیل اساتید در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

گروه اجتماعی ــ سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی گفت: بی‌بدیل‌ترین نقش کارکردی در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب را معلمین و اساتید برعهده دارند.

نقش بی‌بدیل اساتید در تحقق بیانیه گام دوم انقلاب

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، امین رستم‌زاده، سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، صبح امروز، 21 اردیبهشت ماه، در همایش استاد و مهندسی توسعه که در مجتمع پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی استان برگزار شد، با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب و نقش معلمین و اساتید در توسعه کشور اظهار کرد: با بررسی مفاهیم بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده، متوجه می‌شویم که در راستای راهبرد عملیاتی آن بی‌بدیل‌ترین نقش کارکردی در تحقق بیانیه مذکور را معلمین و اساتید جامعه برعهده دارند.
وی با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب نقش معلمان هنرمند، جهادگر و دلسوز را از تبدیل خاک به طلا ارزشمند‌تر در پیشرفت جامعه ذکر کردند، چراکه کار معلمی، انسان‌سازی است، تصریح کرد: با انسان خلاق می‌شود شهر هوشمند، خلاق، ایجاد و برای کشور ثروت‌آفرینی کرد، اما پول و مادیات و شهر هوشمند نمی‌تواند انسان خلاق تربیت کند که این مهم نقش بی‌بدیل معلمان را متذکر می‌کند.

توسعه پایدار؛ نیازمند جامعه انسانی هوشمند
رستم‌زاده با بیان اینکه اگر معلم و استاد را به‌عنوان حقیقتی زیبا و با عظمت، حیات‌بخش و روح‌بخش و جان‌افزا توصیف کنیم، نه تنها یک تعارف و شعار نیست، بلکه توصیفاتی برای پاسداشت تجلی‌گاه دانش و اخلاق است، افزود: توسعه پایدار، نیازمند جامعه انسانی هوشمند است که دارای مردمانی با پردازش فکری بالا باشد که اغنای پردازش فکری جامعه از طریق معلمان و اساتید یک جامعه صیقل می‌خورد.
وی ادامه داد: معلمی به هرگونه اقدام برای هدایت، تکامل، تعلیم و تربیت و آموزش انسان‌ها گفته می‌شود که برهمین مبنا معلمی شغل انبیا ذکر شده است.
سرپرست جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به نقش والای معلمی در جامعه اسلامی اظهار کرد: انسان در قرآن از آموختن آنچه نمی‌داند، کرامت می‌یابد و در سنت علوی هر که حرفی بیاموزد، او را بنده خود کرده است، همچنین در نخستین سوره نازل شده به پیامبراکرم (ص) صفت تعلیم برای خداوند منسوب است و این همان کاری است که معلمان در جامعه انجام می‌دهند، لذا نقش معلم در جامعه نقش کار خدایی قایل است.
رستم‌زاده با تأکید بر اینکه تفکر، اندیشه خلاق جوانان به عنوان مهندسین توسعه آینده جامعه به‌وسیله معلمان و اساتید، مهندسی، ساخت و پرداخت و تحویل جامعه می‌شود، اظهار کرد: آثار و برکات معلمان برای جامعه جاودان، ماندگار و اثرگذار است.

نقش‌پذیری کودکان از معلم
وی ادامه داد: اگر جامعه را به مثابه اجزای درخت مدنظر قراردهیم، دانش‌آموزان به‌عنوان ریشه و معلمان، نگهبانان و حافظان ریشه این درخت هستند، چنانچه معلمین به‌درستی کار خود را انجام ندهند و ریشه فاسد شود، بسیار مخرب بوده و اثرات غیرقابل‌جبران‌تر نسبت به سایر بخش‌های آن جامعه است.
سرپرست جهاددانشگاهی آذربایجان غربی تصریح کرد: هایم گینانت، مولف کتب آموزشی می‌گوید که من به تجربه خوف‌انگیزی از تجربه معلمی رسیدم و آن اینکه معلم دارای قدرت شگرفی در کلاس است و می‌تواند زندگی یک کودک را تیره و تار و یا پرسرور نماید؛ لذا معلم، انسان شدن و یا وحشی شدن یک کودک و در نتیجه یک جامعه را درمقیاس فرهنگی تعیین می‌کند.
وی با اشاره به نقش‌پذیری کودکان از معلم خاطرنشان کرد: بررسی‌های علمی نشان می‌دهد 35 درصد کودکان در هفت سال دوم زندگی دقیقا در دورانی سنی که جوانه‌های توسعه جامعه شکل می‌گیرد، دوست دارند همانند معلم خود باشند.
رستم‌زاده با اشاره به سخنی منسوب از معلم اول ارسطو در خصوص معلم و نقش آن در زندگی بشر افزود: پدر و مادر به فرزند زندگی می‌بخشد، اما معلم هنر خوب زندگی کردن را می‌آموزد.
وی با بیان اینکه رابطه دانشجو و دانش‌آموز با معلم یک رابطه باطنی و معنوی است، تصریح کرد: معلمان، ضامن نیک‌بختی، آگاهی و تعالی جامعه و افراد هستند و انتظار می‌رود مفاهیم تعالی همچون ولایت‌مداری، اخلاق‌مداری، شهروندمداری، مسئولیت‌پذیری، انتقادپذیری، عزت نفس، تعهد و انصاف و عدالت را به صورت ظریف و خلاقانه و جذاب در ذهن جوانان نهادینه کنند.
رستم‌زاده با بیان اینکه اساسا باید کلیدواژه‌ها، آموزه‌ها، انگاره‌ها و برنامه‌های توسعه کشور، چشم‌اندازها و اسناد بالادستی توسعه در بخش‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و دینی از طریق آموزش‌های تخصصی سازمان‌یافته و نوین به اساتید و معلمان به‌صورت مجزا و متناسب با رشته و گرایش به‌شکل تخصصی و حرفه‌ای آموزش داده شود، گفت: از این طریق اساتید نیز متناسب با ادبیات ذهنی و گفتمانی دانش‌آموز و دانشجو به فراخور در 2 حوزه عمومی و تخصصی مفاهیم غنی و اثر‌گذار را برای تعالی کشور به شکلی خلاقانه عجین نموده و با توجه به رشته‌های تحصیلی و رسالت و نقش دانش‌آموز و دانشجو در تحقق کیفی اسناد توسعه به‌عنوان شهروند اثرآفرین و اثربخش به آنها یاد دهند.
وی با بیان اینکه اساتید و مدرسان جهاد دانشگاهی نقش‌آفرینی متفاوتی دارند، افزود: نیروهای جهاد دانشگاهی با فرهنگ جهادی، انگیزش بالا و با همت مضاعف در راستای توسعه علمی، فرهنگی کشور تلاش و جهاد علمی و عملی می‌کنند.

معلمان؛ اضلاع توسعه جهاددانشگاهی
ایرانی، معاون آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی، نیز در این همایش ضمن تقدیر از مقام معلمی و نقش استاد در توسعه کشور اظهار کرد: جهاد دانشگاهی به‌عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی و انقلابی با توجه به اقتضائات قانونی محتوایی و ارزشی تنها ۱۰ درصد از اعتبارات خود را از دولت تامین می‌کند که تامین اعتبارات ۹۰ درصدی مابقی در چنین شرایط اقتصادی بجز تلاش همه مجموعه محقق نمی‌شود.
وی با بیان اینکه معلم یکی از اضلاع توسعه جهاد دانشگاهی و موتور محرک آن محسوب می‌شود، تصریح کرد: بنابه تعبیر مقام معظم رهبری که جهاد دانشگاهی از ستون‌های نظام و مایه امید کشور است، از نیروهای جهاد دانشگاهی بخصوص اساتید انتظار می‌رود علاوه بر انتقال مطالب آموزشی در پرورش فرهنگی دانشجویان نیز تلاش شود.
معاون آموزشی جهاددانشگاهی آذربایجان غربی با اشاره به فعالیت‌های بخش آموزشی جهاد دانشگاهی استان افزود: در سال گذشته ۴۲ هزار نفر تحت آموزش دوره‌های کوتاه‌مدت قرار گرفتند که از این تعداد ۲۲ هزار نفر در دوره‌های فراگیر کوتاه‌مدت در رشته‌های مختلف پزشکی، زبان خارجی و هنر آموزش دیدند، همچنین آموزش ضمن خدمت برای ۲۰ هزار نفر از کارکنان دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شد.
ایرانی با بیان اینکه 2.6 درصد از فعالین شهری تحت پوشش آموزش‌های جهاد دانشگاهی قرار دارند، افزود: با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های جهاد دانشگاهی استان با ایده‌آل‌ها فاصله بسیار داریم که امید است با تلاش مضاعف تعداد کثیری از فعالین جامعه را تحت پوشش آموزش‌های جهاد دانشگاهی استان قرار دهیم.
وی در خاتمه نقش اساتید در توسعه مولفه‌های مختلف جامعه را تشریح کرد.
به گزارش ایکنا؛ در خاتمه بر اساس رای کمیته کارگروه‌های علمی از جمله الگوهای تربیتی علمی و سایر مولفه‌ها که از سوی مراکز آموزشی و دانشگاهی جهاد دانشگاهی استان ارائه شده بود، در دو بخش در مجموع به تعداد 11 نفر بر اساس اعلام کمیته علمی تجلیل به‌عمل آمد.
انتهای پیام

captcha