اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3810584
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲

اخبار معارفی رسانه‌ها/ برگزاری افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر برگزاری افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، از مهمترین اخبار قرآنی امروز، 21 اردیبهشت‌ماه است که صفحات معارفی رسانه‌های مختلف بدان پرداخته‌اند.

به گزارش ایکنا؛ خبر برگزاری افتتاحیه بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، از مهم‌ترین اخبار قرآنی امروز شنبه، 21 اردیبهشت‌ماه است که صفحات معارفی رسانه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف بدان پرداخته‌اند.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، 21 اردیبهشت‌ماه و تا ساعت 14، تعداد هفت خبر را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها دو خبر از این اخبار با عناوین «ترتیل جزء پنجم قرآن‌ با صدای «سبزعلی، منشاوی و خلیل الحُصری» و «مصلای تهران آماده برگزاری نمایشگاه قرآن شد» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های معارفی مختلف منعکس شده‌اند.
این صفحه از خبرگزاری تسنیم طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «مصلای تهران آماده برگزاری نمایشگاه قرآن شد» کرده که مربوط به برگزاری بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن‌ کریم امروز به‌‌صورت رسمی افتتاح می‌شود. این در حالی است که به گفته مرتضی خدمتکار، مشاور ارتباطات و ساماندهی و معاون ارتباطات و هماهنگی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد بازدید برای عموم مردم از فردا یکشنبه امکان‌پذیر است.
سخنان خدمتکار بیانگر این است که مصلا تهران آماده غرفه‌بندی است و مراحل نهایی آماده‌سازی برای استقرار بخش‌های مختلف را سپری می‌کند.
وی همچنین یادآور شد: امسال طبقه نیم‌طبقه بالای شبستان اصلی که سال گذشته محل استقرار بخش بین‌الملل بود، به بخش حجاب و عفاف و فروش اختصاص پیدا کرده است و بخش بین‌الملل در شبستان اصلی و در بخش ویژه نمایشگاه (مقابل محراب اصلی) قرار گرفته است».
فارس
تعداد هشت خبر با عناوین «ترتیل جزء ۵ قرآن با صدای قاسم رضیعی»، «مرا از دوستان نزدیکت قرار ده/ دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان»، «درهای نمایشگاه بین‌المللی قرآن از فردا به روی بازدید‌کنندگان گشوده می‌شود»، «کاروان نشاط و معنویت در استان تهران به راه افتاد»، «نامه ۲۱۵ نفر از علمای اهل سنت به سازمان ملل در محکومیت اعدام‌های اخیر عربستان»، «اعزام محمد‌بیگی و شاهرخی به مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه»، «آرزوی روحانی شهید همدانی توسط ستاد اقامه نماز محقق شد» و «ثبت‌نام اعتکاف رمضانیه در مسجد مقدس جمکران آغاز شد» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس منتشر شده‌ که اغلب این اخبار نیز در حوزه اخبار قرآنی قرار دارند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری با عنوان «اعزام محمد‌بیگی و شاهرخی به مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه» کرده که در رابطه با اعزام نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به مسابقات قرآن کشورهای مسلمان بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «مسابقات بین‌المللی قرآن ترکیه هفته آینده با حضور نمایندگان کشورهای مختلف در شهر استانبول برگزار می‌شود.
این رقابت‌ها در دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن کریم برگزار می‌شود که مجتبی محمد‌بیگی نماینده کشورمان در رشته قرائت و سعید شاهرخی حافظ کل قرآن نماینده کشورمان در رشته حفظ این رقابت‌ها هستند.
محمد‌بیگی، قاری اهل شهرری است که سابقه حضور در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت را هم در کارنامه دارد. همچنین شاهرخی از حافظان کل قرآن مؤسسه بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) است که در اولین اعزام راهی ترکیه خواهد شد».
مهر
«رایحه «عطر رمضان» همراه با حضور مفاخر قرآنی» و «معرفی جدیدترین‌ها؛ رویکرد نمایشگاه قرآن/ بازدید عموم از فردا»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده‌اند.
یکی از اخبار امروز این صفحه که عنوان «معرفی جدیدترین‌ها؛ رویکرد نمایشگاه قرآن/ بازدید عموم از فردا» داشته و تیتر اصلی صفحه را نیز تشکیل می‌دهد، در گفت‌و‌گو با حجت‌الاسلام حمید حسینی، قائم‌مقام اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن منعکس شده که در بخش‌هایی از این مصاحبه آمده است: «حجت‌الاسلام حمید حسینی، قائم‌مقام اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص فرایند اجرایی شدن این نمایشگاه گفت: مقدمات نمایشگاه بیست و هفتم از بهمن ماه سال ۹۷ با برپایی جلسات و برنامه‌ریزی‌هایی برای برپایی نمایشگاه آغاز شد. مدیریت‌های نمایشگاه برای نوآوری و قدرت بیشتر این دوره از نمایشگاه سازماندهی شدند.
وی ادامه داد: بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن امروز ۲۱ اردیبهشت ماه با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افتتاح می‌شود و این نمایشگاه از فردا ۲۲ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۷ الی ۲۴ برای بازدید عموم مهیا خواهد بود.
وی ادامه داد: در طول این دوره اقدامات فراوانی از جمله فراخوان ایده‌ها و طرح‌های نو تا امروز انجام شده است و شاهد ۵۰۰ طرح از مؤسسات و نهادهای مربوطه بودیم که این طرح‌ها در شورای برنامه و بودجه نمایشگاه بررسی شد و بعضی از آنها به تصویب رسیده است. مبنا طرح‌هایی است که ارائه شده و هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های نوآورانه نبوده است. در واقع طرح خوب بیش از ارائه دهنده آن برای ما ملاک است».
ایرنا
تعداد چهار خبر با عناوین «بخشش؛ خواسته روزه‌دار در پنجمین روز ماه مبارک»، «مسابقه بزرگ قرآنی ضیافت نور برگزار می‌شود»، «علمای اهل سنت اعدام شهروندان عربستانی را محکوم کردند» و «روزه‌داری در عراق؛ طاقت‌فرسا و باشکوه» طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی منتشر شده که تنها یکی از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم جای دارد.
در بخش‌هایی از تنها خبر قرآنی امروز این صفحه که مربوط به مسابقات قرآنی با عنوان ضیافت نور است، آمده: «سرپرست معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر از برگزاری مسابقه بزرگ قرآنی ضیافت نور برای دومین سال پیاپی در این دانشگاه، همزمان با حلول ماه مبارک رمضان خبر داد.
علی محمدپور با اشاره به آغاز این مسابقه از روز اول ماه مبارک رمضان در دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: ماه رمضان، ماه نزول و بهار قرآن است و فرصت مغتنمی است که قرائت قرآن، تدبر در قرآن، مراجعه به تفسیر قرآن و در یک کلام انس با قرآن در میان همه آحاد مردم و بویژه دانشجویان ترویج شود.
وی ادامه داد: با توجه به فرصت و توفیق استثنایی ماه مبارک رمضان، در این مسابقات، روزانه سوالاتی از هر جزء بر مبنای ترجمه و تفسیر قرآن کریم طرح می‌شود و علاقمندان اعم از دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه صنعتی امیرکبیر و همچنین جهادگران واحد صنعتی امیرکبیر همزمان با ختم قرآن کریم در این ایام، با تدبر و دقت در مفاهیم قرآنی و لایه‌های تفسیری، به این سؤالات پاسخ می‌دهند که در نتیجه می‌توانند علاوه بر تلاوت آیات کریمه، با مفاهیم آموزشی و معرفتی موجود در سؤالات نیز آشنا شوند.
ایسنا
صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان نیز طی امروز و تا این لحظه تعداد 9 خبر با عناوین «امکانات لازم برای ورود به فضای مجازی ملی فراهم شود»، «نظر آیت‌الله مکارم شیرازی در مورد فضای مجازی»، «شرح دعای روز پنجم ماه مبارک رمضان»، «غل و زنجیر شیطان را باز نکنیم»، «دعوت به گفت‌وگو با افراد تازه مسلمان شده»، «در «ستاد استهلال» چه می‌گذرد؟»، «نامه علمای اهل سنت به سازمان ملل در محکومیت اعدام‌های اخیر عربستان»، «پخش سخنرانی‌های آیت‌الله مکارم شیرازی از تلویزیون» و «مسجدی با معماری منحصربفرد و گنبدی خیره‌کننده» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که هیچ‌کدام از این اخبار قرآنی نبوده و همگی در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
تنها دو خبر از 9 خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان که عناوین «نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم عصر امروز افتتاح می‌شود» و «رایحه «عطر رمضان» همراه با حضور مفاخر قرآنی» دارند، در حوزه قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار در حوزه‌های مختلف معارفی انتشار یافته‌اند.
این صفحه از باشگاه خبرنگاران جوان نیز در خبری به برگزاری افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخته که در بخش‌هایی از آن آمده است: «بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، عصر امروز با حضور سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و میهمانان داخلی و خارجی در مصلای امام خمینی (ره) گشایش خواهد یافت.
این رویداد فرهنگی به مدت دو هفته تا شب ۱۹ ماه مبارک رمضان با شعار «قرآن معنای زندگی» ادامه دارد.
امسال نمایشگاه برای نخستین بار مهمان ویژه خواهد داشت که پاکستان برای این امر انتخاب و دعوت شده است. از ۱۰ کشور شامل پاکستان، ترکیه، یمن، هند، عراق، اندونزی، تونس، فلسطین و افغانستان و روسیه برای شرکت در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم دعوت شده است. هدف کلان این نمایشگاه تلاش در جهت توسعه و ترویج آموزه‌های قرآن و عترت و انس با آن در جامعه است».
ایبنا
«توصیف روزه در قرآن کریم»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهد که در میان چهار خبر دیگر این صفحه که در حوزه‌های مختلف معارفی قرار دارند، انتشار یافته‌ است.
میزان
«کاروان نشاط و معنویت در استان تهران به راه افتاد»، «پنج شرط برای ورود و خروج از ماه مبارک رمضان/شب‌های رمضان فقط به تماشای سریال‌های تلویزیونی ختم نشود» و «رمضان، ماه برکت و آمرزش گناهان است/اعمال روز پنجم ماه فضیلت خدا»، عناوین سه خبر امروز صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان را تشکیل می‌دهند که تا این ساعت منتشر شده که در حوزه‌های معارفی مختلف جای داشته و از خبر قرآنی نیز در میان آن‌ها خبری نیست.
کیهان
صفحه معارف روزنامه کیهان نیز طی امروز اقدام به انتشار مطلبی با عنوان «ویژگی‌ها و برکات ماه رمضان» و به قلم مجید بزرگی کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: « ماه رمضان در میان ماه‌های سال از برجستگی و ویژگی بسیار مهمی برخوردار است؛ زیرا انسان در این ماه مهمان ضیافت الهی است و می‌تواند ره صد ساله را یک شبه در آن بپیماید و خود را جزو نه تنها ابرار و نیکان، بلکه از مقربان الهی قرار دهد و با کسب تقوای اخص از آثار و برکات آن بهره‌مند شود. نویسنده در مطلب پیش‌رو برخی ویژگی‌های ماه رمضان و آثار و برکات این ماه ارزشمند را تبیین کرده است.
از نگاه خدایی که بیرون از زمان و مکان، بلکه خالق آنها است، تفاوتی میان زمان‌ها و مکان‌ها نیست؛ اما انسانی که محدود به زمان و مکان است و به سبب حضور در دنیای مادی، زمان و مکان با اوست، نمی‌تواند بی‌توجه به مکان و زمان باشد و نادیده گرفتن آن هرگز به معنای نبود آن نخواهد بود. همین ویژگی موجب می‌شود تا افاضات الهی در فرآیندی از زمان با توجه به شرایط مکانی به انسان برسد و نزول و عروج آنها متزمن به زمان و متمکن به مکان باشد. پس به سبب اقتضای وجودی دنیا و انسان، فرق‌های معناداری برای زمان‌ها و مکان‌ها ایجاد می‌شود؛ لذا برخی از زمان‌ها و مکان‌ها بر برخی دیگر ارجحیت می‌یابد؛ همان‌‌‌طوری که اوقات نماز به‌ویژه سحرگاهان در هر روز و همچنین روز جمعه یا ماه مبارک رمضان بر دیگر روزها و زمان‌ها برتری می‌یابد؛ و از نظر مکانی کعبه و مسجد برای تقرب جویی عروج معنوی برتری دارد».
انتهای پیام

captcha