آموزش فرهنگ شهروندی به ساكنان مجتمع‌های آپارتمانی در شیراز
کد خبر: 3810623
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۴

آموزش فرهنگ شهروندی به ساكنان مجتمع‌های آپارتمانی در شیراز

گروه فرهنگی ـ رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: طرح جامع آموزش فرهنگ شهروندی به ساکنین مجتمع‌های آپارتمانی با عنوان «محله‌های عمودی» در شیراز اجرا می‌شود.

به گزارش ایكنا از فارس، ابراهیم گشتاسبی‌راد، رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز امروز، 21 اردیبهشت‌ماه با بیان اینكه طرح جامع آموزش فرهنگ شهروندی به ساکنین مجتمع‌های آپارتمانی با عنوان «محله‌های عمودی» در شیراز اجرا می‌شود، گفت: این طرح برای نخستین بار در شیراز اجرا خواهد شد.
وی اظهار کرد: آموزش‌های فرهنگ شهروندی در حوزه‌های خدمات‌رسان شهرداری بر اساس روال معین از قبل انجام امّا این آموزش‌ها به‌صورت جزیره‌ای ارائه می‌شد که برای نخستین بار با رویکرد مدیریت واحد شهری در مجموعه شهرداری و در یک مقیاس کوچک ارائه خواهد شد.
گشتاسبی‌راد یادآور شد: در طرح جامع آموزش فرهنگ شهروندی در محله‌های عمودی تمامی سازمان‌های خدمات‌رسان زیرمجموعه شهرداری شیراز از جمله سازمان مدیریت پسماند، سازمان مدیریت بحران، سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری، سازمان حمل و نقل و ترافیک به علاوه برخی ادارات خدمات‌رسان خارج از مجموعه شهرداری مانند اداره آب و برق، پلیس راهور و پلیس فتا در کنار یکدیگر به آموزش شهروندان می‌پردازند.
وی با تصریح اینکه یک بسته آموزشی با مشارکت دستگاه‌های مذکور به تعدادی از مجتمع‌های مسکونی ارائه می‌شود، گفت: چهار مجتمع مسکونی در مناطق ۳، ۴، ۶ و ۱۱ شهرداری شیراز که بیش از ۳۵۰ خانوار در آن سکونت داشته باشند به‌صورت پایلوت برای اجرای این طرح انتخاب شده است.
معاون فرهنگی ـ اجتماعی شهرداری شیراز تأکید کرد: آموزش‌ها در زمانبندی مشخص و در قالب برنامه‌های معین و تعیین شده توسط کارشناسان هر حوزه ارائه می‌شود.
وی با بیان اینکه تمامی ابزارهای مختلف آموزشی برای ارائه آموزش‌ها به کار گرفته می‌شود، افزود: مکتوبات آموزشی، برپایی جشن‌ها با استفاده از گروه‌های هنری، ارائه آموزش‌های چهره به چهره با حضور کارشناسان متخصص و غیره از جمله این ابزارها است.
گشتاسبی‌راد با تأکید بر اینکه رویکرد و هدف از اجرای این طرح احیای محله محوری است، اظهار کرد: آپارتمان‌ها و مجتمع‌های مسکونی شکل امروزی محله‌های قدیم شهر ما هستند و با توجه به اینکه در گذشته محلات به شکل افقی و کوچه به کوچه بودند امروزه به صورت عمودی و آپارتمانی ساخته می‌شوند.
در ادامه فرناز مرادپور، رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: شعار مجموعه مدیریت شهری معرفی شهر شیراز به عنوان شهر فرهنگ‌مدار و احیای فرهنگ محله‌محوری است از این رو سه شاخه اساسی مسئولیت‌پذیری، مشارکت‌جویی و تعهد به قوانین و مقررات شهری به‌صورت پنهان در این طرح در نظر گرفته است.
وی افزود: بر اساس میزان مشارکت شهروندان در این طرح و میزان مسئولیت‌پذیری آن‌ها در قبال شهر و شهروندان و بر اساس تعهدشان نسبت به رعایت قوانین و مقررات امتیازهایی برای افراد در نظر گرفته می‌شود که در نهایت جوایزی در قالب خدمات شهرداری به افراد و مجتمع های مسکونی دارای بیشترین امتیاز اهدا خواهد شد.
مرادپور یکی از دلایلی که مجتمع‌های مسکونی برای اجرای این طرح انتخاب شده‌اند، را دسترسی ساده و یک جا به گونه‌های مختلف مخاطبین عنوان کرد و گفت: افراد مختلف از کودک و نوجوان، بزرگسال و سالمند و حتی از نگاه دیگر اصناف، خانواده، دانش‌آموز و دانشجو می‌توانند در یک زمان و یک مکان از برنامه‌های آموزشی این طرح بهره‌مند شوند.
به گفته وی شورای سیاستگذاری این طرح با محوریت معاونت اجرایی شهرداری شیراز تشکیل شده است زیرا سازمان‌های خدمات‌رسان در زیرمجموعه این معاونت فعالیت دارند و شورای کارشناسی این طرح در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز با محوریت اداره توسعه فرهنگ شهروندی تشکیل شده است.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری شیراز با بیان اینکه طرح جامع آموزش فرهنگ شهروندی در محله‌های عمودی از نیمه نخست تیرماه امسال آغاز می‌شود و تا پایان آذر ماه در زمان‌بندی‌های مختلف ارائه خواهد شد، اظهار کرد: ارزیابی‌های طرح هر دو ماه یک‌بار انجام می‌شود و بر اساس نتایج دوره‌ای ارزیابی، روش‌های آموزشی تغییر کرده و بهبود می‌یابد و یا بسته به اثربخشی‌های آموزشی برای ادامه روند آموزش تصمیم‌گیری می‌شود.
مرادپور اضافه کرد: ارزیابی نهایی طرح در دی‌ماه امسال انجام می‌شود و در بهمن‌ماه مراسم اختتامیه طرح همراه با تجلیل از مجتمع‌های مسکونی دارای بیشترین امتیاز برگزار خواهد شد.
وی با اشاره به اینکه شهرداری وظیفه‌ای در قبال فضاسازی محوطه‌های داخلی مجتمع‌های مسکونی ندارد، بیان کرد: برای نخستین بار در قالب این طرح شهرداری به این موضوع ورود می‌کند و برای تقدیر از احساس مسئولیت و مشارکت مردم تمامی خدمات به مجتمع‌هایی که در اجرای طرح مشارکت کردند ارائه می‌شود امّا مجتمعی که بیشترین امتیاز را دارد به صورت ویژه از این خدمات بهره‌مند خواهد شد.
رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز بیان كرد: زیباسازی دیواره‌های مشرف به معابر عمومی، توسعه فضای سبز مجتمع‌های مشارکت‌کننده در طرح و نصب وسایل ورزشی در این مجتمع‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌شود و شهروندان دارای بیشترین امتیاز از تخفیفات ویژه خدمات فرهنگی شهرداری برخوردار خواهند شد.
وی با بیان اینکه ارزیابی‌ها با همکاری تمامی دستگاه‌های مشارکت‌کننده در این طرح انجام می‌شود، گفت: قبض‌های ماهیانه مصرف آب، برق و غیره و یا میزان تخلفات رانندگی و نمره منفی گواهینامه بررسی می‌شود.
معاون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری شیراز گفت: امیدواریم این طرح که برای نخستین بار با رویکرد مدیریت واحد بین مجموعه شهرداری به‌صورت بین‌بخشی اجرا خواهد شد هم‌افزایی نیروها و سازمان‌ها و کاهش بودجه و هزینه شهرداری را به دنبال داشته باشد.
انتهای پیام

captcha