افتتاح چندین پروژه در منطقه توس با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی
کد خبر: 3810670
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۸

افتتاح چندین پروژه در منطقه توس با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: چندین پروژه در منطقه توس با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، همچنین معاون رئیس جمهور، میران و مسئولان استانی در روز همایش بزرگداشت فردوسی افتتاح خواهد شد.

افتتاح چندین پروژه در منطقه توس با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی کشوربه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، ابوالفضل مکرمی‌فر در نشست خبری همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه جاده ابریشم که امروز محل شهرداری مشهد برگزار شد، اظهار کرد: علاوه بر اینکه این همایش دارای برنامه‌های ویژه‌ای است، ما نیز برای این روز مهم برنامه‌هایی را تدارک دیده‌ایم، از جمله این اقدامات می‌توان به افتتاح جلو خان فردوسی با مشارکت شهرداری و طرح اعتباری که توسط این نهاد صورت گرفت و با تفاهم‌نامه‌ای که در سال گذشته بین ما و شهرداری با وسعت 7.5 هکتار با اعتباری معادل 12 میلیارد تومان صورت گرفت، اشاره کرد.
وی گفت: همچنین در کنار این موضوع نیز ما در پاییز سال گذشته با اعتباری بالغ بر 3 میلیارد و 200 میلیون تومان مرمت برج باروی توس را به طول هفت کیلومتر است که از دروازه رودبار آغاز می‌شود و به طول 350 متر و به ارتفاع هفت متر است را آغاز کردیم.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی ادامه داد: در این راستا کلیه پژوهش‎های باستانشناسی و اقدامات فنی انجام شده و از دروازه رودبار که منطقه توس است آغاز خواهد شد و به طرف دروازه مرو نیشابور و همچنین دروازه رزان نیز ادامه پیدا خواهد داشت. امیدوارم که این تلاش و حرکتی که در این بخش به صورت گرفته استمرار پیدا کند و توقفی در این پروژه صورت نگیرد.
مکرمی فر عنوان کرد: همچنین فاز یک تاسیسات مجموعه آرامگاه فردوسی نیز پس از 50 سال با اعتباری بالغ بر 3.5 میلیارد تومان آن در روز بزرگداشت بهره‌برداری و از آن رونمایی خواهد شد. علاوه بر این نیز عمارت چهار برج به وسعت 5 هزار متر مربع با اعتبار یک میلیارد تومان با مشارکت شهرداری نیز در روز بزرگداشت فردوسی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
وی تصریح کرد: طرح تفصیلی منطقه تاریخی توس نیز یکی دیگر از اقداماتی است که در حال انجام بوده. با توجه به اینکه در این منطقه به مکان‌سنجی و نیازسنجی‌های آن پرداخته شد متوجه این امر شدیم که این منطقه می‌تواند بستر مناسبی جهت توسعه و سرمایه گذاری باشد تا بتوان شاهد تحول بزرگی در این منطقه باشیم.

واگذاری 32 هکتاری منطقه پردیس به سازمان شهرداری
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی اظهار کرد: در این میان نیز منطقه پردیس توس که در امتداد جلوخان به وسعت 32 هکتار قرار دارد بناست به شهرداری واگذار شود. بر همین اساس با توجه به تفاهم‌نامه‌ای که میان اداره میراث فرهنگی و شهرداری بسته شده، امیدواریم که با رعایت قوانین و مقررات این 32 هکتار به شهرداری واگذار شود.
مکرمی‌فر خاطرنشان کرد: همه این امور در جهت احیای منطقه تاریخی توس به ویژه آرامگاه فردوسی و شخصیت او صورت می‌گیرد تا این منطقه مقصدی برای تمام گردشگران، علاقه‌مندان و پژوهشگران داخلی و خارجی قرار گیرد. همچنین ما هتل‌هایی را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم تا در آن منطقه ساخته شود و زائرینی که به مشهد می‌آیند علاوه بر اقامت در هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی، اقامتی را هم در منطقه توس داشته باشند.

دوره جدید شورای شهر و شهرداری به حوزه فرهنگی توجه داشته است
وی عنوان کرد: در این دوره از شورای شهر و شهرداری مشهد اقدامات خوبی در حوزه فرهنگی و پرداختن به نقش بازآفرینی هویت فرهنگی صورت گرفت، این در حالی است که در سال‌های اخیر کمتر به اینگونه موضوعات توجه می‌شد. برگزاری این همایش نیز یکی دیگر از اقداماتی است که شهرداری به این مهم پرداخته است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: در واقع برگزاری این همایش نیز منجر به شناخت و اندیشه‌های فردوسی حکیم می‌شود و به نوعی راهی است که می‌تواند دریچه گسترده‌ای را از شاهنامه به ما نشان دهد.
مکرمی فر عنوان کرد: فردوسی همواره تنها مختص به ایران نبوده بلکه فراتر از مرزهای جغرافیایی نیز نقش آفرین بوده است که این امر نشان دهنده این است که شاهنامه توانسته در سراسر دنیا موثر واقع شود. بر همین اساس همه ما مدیون فردوسی هستیم و باید این حکیم بزرگ و اثر ارزشمند او را در سراسر دنیا بشناسانیم.
وی عنوان کرد: در واقع یکی از مواردی که می‌توان در خصوص فردوسی عنوان کرد، شعر و زبان فارسی او است که به نوعی توانست زبان فارسی را احیا کند تا ما بتوانیم امروزه با ادبیاتی که او خلق کرده احساسات، عواطف و... را با زبان شعری بیان کنیم.
در ادامه این نشست یوسف امینی قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در طی سال‌های گذشته برنامه‌های مختلفی با همکاری که بین دستگاه‌های مختلف وجود داشت؛،برگزار می‌شد. اما از سال 95 به پیشنهاد وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی با توجه به اهمیت و نقش شاهنامه و فردوسی در احیای زبان فارسی داشته عنوان روز زبان فارسی هم برای این روز انتخاب شد.
وی گفت: در این میان نیز اداره فرهنگ و اراشاد اسلامی خراسان رضوی نیز طی سال‌های گذشته سعی داشته برنامه‌های مختلفی را با رویکرد فرهنگی به این مناسبت داشته باشد. از این رو از سال 93 رویداد ویژه‌ای تحت عنوان اعطای نشان فرهنگی و هنری فردوسی به برخی از شخصیت‌هایی برگزار شد. در این برنامه سعی شد که شخصیت‌های مختلفی را که متناسب با این نشان فعالیت داشتند چه داخل و چه خارج از کشور شناسایی و تجلیل شوند.
قائم مقام اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: در واقع در پنج سال اخیر سعی شد که اینگونه برنامه‌ها با رویکردهایی چون بحث حوزه زبان فارسی، حوزه فردوسی شناسی، شاهنامه پژوهی، حوزه آفرینش‌های هنری و ادبی و همچنین حوزه تولیدات رسانه‌ای نیز با رویکرد معرفی زبان و ادبیات فارسی، فردوسی و... برگزار شود.
وی عنوان کرد: امسال هم ششمین دوره این مراسم را همزمان با همایش بین‌المللی شاهنامه در گذرگاه ابریشم با هماهنگی که بین دستگاه‌های مختلف وجود دارد، روز 24 اردیبهشت ماه سال جاری در ساعت 16 در دانشگاه فردوسی با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و همچنین جمعی از میهمانانی از داخل و خارج کشور برگزار می‌شود و چند نفر که در حوزه فرهنگی و اجتماعی با رویکرد فردوسی و شاهنامه فعالیت داشته‌اند تجلیل خواهد شد.
انتهای پیام

captcha