بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم رسماً آغاز به کار کرد/ بازدید عموم از فردا
کد خبر: 3810676
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵

بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم رسماً آغاز به کار کرد/ بازدید عموم از فردا

گروه جامعه ــ بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عصر امروز، شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، رسماً آغاز به کار کرد.

به گزارش ایکنا؛ مراسم افتتاحیه بیست‌و‌هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن عصر امروز، شنبه ۲۱ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۱۶ در ضلع جنوبی مصلی تهران و در مجموعه چهل‌سرا برگزار شد.

در ابتدای این مراسم و پس از پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط هادی موحدامین، نفر چهارم مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی و نفر اول مسابقات کرواسی، عبدالهادی فقهی‌زاده، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارائه گزارشی از برپایی بیست‌وهفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن پرداخت.

بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم رسماً آغاز به کار کرد/ بازدید عموم از فردا

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان اینکه امسال بانک صادرات برای نخستین بار مشارکت جدی در تأمین هزینه‌های نمایشگاه داشته و نهادهای مختلفی همچون شهرداری، شورای شهر، خانه کتاب و ... در اجرای برنامه‌های نمایشگاه همکاری داشته‌اند، افزود: امسال تلاش کردیم تا بازده فعالیت‌ها و تأثیرگذاری ایام نمایشگاه را به ماه‌های قبل و بعد از نمایشگاه گسترش دهیم.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توجه خاصی به جنبه‌های بصری و نمایشگاهی انجام شده است، اظهار کرد: امسال تلاش کردیم تا با تحدید فضای نمایشگاهی و کوچک‌سازی فضا، به سمت کیفی‌سازی بیشتر حرکت کنیم. اگر چه اندکی از فضای نمایشگاه کاسته شده است، ولی در عمل استفاده بهینه‌ای از این فضا می‌شود و امسال ۳۸ هزار متر مربع فضای مفید در ۱۴ بخش در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۷۰۰ طرح جدی برای ارائه و اجرا در نمایشگاه بررسی شد، تصریح کرد: از این تعداد، ۱۲۶ طرح بررسی شده مصوب و نوآورانه اجرا خواهد شد. نمایشگاه امسال از فردا پذیرای علاقمندان خواهد بود و تا شب ۱۹ ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت.

رئیس بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن اظهار کرد: امسال سعی بر این داشته‌ایم تا نهادهای مشارکت‌کننده در نمایشگاه را افزایش دهیم. همچنین زمینه حضور موثر نمایندگان رسمی کشورهای اسلامی در کنار مؤسسات برگزیده حوزه قرآن و عترت سایر کشورها فراهم شود که در این راستا نمایندگان ۱۰ کشور در نمایشگاه برنامه‌های مفصلی را ارائه می‌کنند.

فقهی‌زاده بیان کرد: امسال نشست‌های تخصصی را به صورت محدود‌تر، ولی با کیفیت بیشتر در کنار کارگاه‌های مختلف برگزار می‌کنیم. همچنین برای دومین بار برگزاری نشست‌های تخصصی تحت وب را تجربه خواهیم کرد.

معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان به ویژگی‌های برجسته نمایشگاه بیست و هفتم اشاره کرد و افزایش مشارکت، ملی‌تر و بین‌المللی‌تر برگزار شدن نمایشگاه، صرفه‌جویی در هزینه‌ها، عملیات الکترونیکی در حوزه اجرای نمایشگاه و ... را از جمله این ویژگی‌ها دانست.

تجلیل از قاری بین‌المللی

بعد از این سخنان، برنامه با همخوانی گروه سبیل‌الرشاد و اجرای «ربنا» از سوی محمد عباسی، قاری بین‌المللی قرآن فضای زیبایی به خود گرفت و در ادامه این قاری بین‌المللی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفت.

بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم رسماً آغاز به کار کرد/ بازدید عموم از فردا

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی مهدوی‌راد، محقق، پژوهشگر دینی و قرآن‌پژوه با بیان اینکه ماه رمضان ظرف قرآن است، اظهار کرد: این ماه از این جهت عظمت و بزرگی دارد که آغاز نزول قرآن برای هدایت انسان‌ها در این ماه رقم خورده است.

وی با تأکید بر این‌که نظام ما قرآنی است و ماه رمضان ماهی است که تشرف و عظمت قرآن نماد و جلوه‌ پیدا می‌کند، بیان کرد: بیش از ۵۰ بار در قرآن تکرار شده که قرآن هدایت‌گر است و ۷۲ بار نیز در قرآن به این موضوع اشاره شده که قرآن ذکر است. ما باید نحوه زندگی خود را از قرآن بیاموزیم. قرآن کتاب شفا و ذکر است و اقامه قرآن به معنای متبلورسازی مفهوم قرآن در صفحه ذهن و زندگی است.

http://iqna.ir/files/fa/news/1398/2/21/1313898_353.jpg


‌حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد افزود: عمل به قرآن و عمل به فرمایشات رسول‌الله بسیار مهم است. قرآن نه فقط برای تفسیر و قرائت، بلکه برای عمل است. همه ما در رابطه با منفور بودن و بد بودن عمل غیبت، بسیار شنیده‌ایم. امام موسی صدر تفسیر لطیفی در مورد غیبت دارد. ما با غیبت، هویت فرد را از بین می‌بریم و این کار حرامی است. این همه غیبت که در فضای مجازی رخ می‌دهد، کار نادرستی است که ما باید از آن دوری کنیم. غیبت اهرم شیطان و شایعه‌پراکنی تکیه‌گاه شیطان است. ما باید با توجه به آیات و مفاهیم قرآنی از این شایعه‌پراکنی‌ها فاصله بگیریم. از خدا بخواهیم که در این ماه به اندازه فهم قرآن، به ما لطف و عنایت کند.


این محقق و پژوهشگر دینی ادامه داد: آیات قرآن که مرتبط با زندگی فردی و اجتماعی است، به قدری صریح، روشن و آشکار است که اصلاً نیازی به تأمل‌های آن‌چنانی ندارد، بنابراین باید زاویه نگاهمان را تغییر دهیم، به صرف اینکه زاویه نگاهمان تغییر کرد، قرآن هم در زندگی معنی پیدا می‌کند.


وی اضافه کرد: بسیاری از مردم دروغ می‌گویند و غیبت می‌کنند. مسلمانان زیر پای یکدیگر را خالی می‌کنند. شما از آیه ۱۱ تا ۲۲ سوره نور را دقت کنید. قرآن قصه‌ای را در این آیات بهانه قرار می‌دهد و سپس سبک برخورد با شایعه را مطرح می‌کند. چون بدترین چیزی که به صورت خوره جامعه را می‌خورد، شایعه است. به‌نحوی که قرآن مردم را راهنمایی کرده تا با شایعه برخورد کنند، دقت کنید، آیا امروز مردم مطابق با قرآن با شایعه برخورد می‌کنند؟

«قرآن؛ معنای زندگی»؛ طلیعه دهه پنجم انقلاب

بعد از این سخنان سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه واژگانی در قرآن وجود دارد که پرتکرار و پربسامد هستند، اظهار کرد: به همین دلیل، این واژگان جایگاه خود را در مقام معرفت الهی و قرآنی نشان می‌دهند که یکی از این واژگان کلمه «الله» است که ۲۷۰۰ بار در قرآن تکرار شده است.

http://iqna.ir/files/fa/news/1398/2/21/1313906_674.jpg

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: این تکرار نشان‌دهنده این است که در شبکه آیات قرآنی، کلمةالله یک کلمه کانونی و محوری است و قرآن بر پایه توحید بنا شده است. لذا یکی از حوزه‌هایی که می‌تواند به ما نشان دهد که لفظ در نگاه قرآن چه جایگاهی دارد، پرتکرار بودن آن است.

صالحی گفت: البته طیف دیگری هم وجود دارد و آن واژه‌هایی هستند که تنها یک بار در قرآن به کار رفته‌اند و مانند درّی در صدف می‌درخشند که به خاطر همان تک‌دانگی، این واژه‌ها ما را به سوی خود می‌کشانند که کلمات «کوثر» و «رمضان» از این نوع واژگان به شمار می‌روند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: همه ملت‌ها و امت‌ها برنامه روزه را داشته‌اند، اما تفاوت روزه در اسلام و شریعت پیامبر(ص) این است که این روزه طی یک ماه و در ماه رمضان انجام می‌شود. چون ماه رمضان ماه نزول قرآن است و تجلی اعظم خداوند متعال نیز قرآن کریم است، ما از این نعمت برخوردار شده‌ایم.

صالحی ادامه داد: امسال وارد چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی شدیم. اگر به ریشه‌های انقلاب بازگردیم، مشاهده می‌کنیم که انقلاب اسلامی ما بر سفره قرآن شکل گرفته است. بدون تردید هنگامی که به تاریخچه جنبش امام خمینی می‌نگریم، مشاهده می‌کنیم که تمامی معماران انقلاب اسلامی حرکت خود را به گونه‌ای با قرآن پیوند داده‌اند. افرادی نظیر مقام معظم رهبری، شهیدان مطهری ، بهشتی و مفتح، مرحوم طالقانی، آیت‌الله موسوی اردبیلی، آیت‌الله خزعلی و ... از جمله یاران امام بودند که مسیر حرکت خود را بر مبنای قرآن قرار دادند.

صالحی اظهار کرد: در دهه‌های چهل و پنجاه، موج قرآنی در کشور مسجد به مسجد و مدرسه به مدرسه حرکت می‌کرد و انقلاب اسلامی بر سر این سفره نشست. این رویکرد معتقد بود که قرآن تنها برای خواندن و ثواب بردن نیست، بلکه قرآن کتاب هدایت است و با نیازهای روز و معاصر پیوند دارد. از دل محافل قرآنی دهه‌های چهل و پنجاه بود که حرکت انقلابی مردم ایران به ثمر نشست و صدای امام بر سفره قرآن نشست و از سفره قرآن لبیک پیدا کرد.

بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم رسماً آغاز به کار کرد/ بازدید عموم از فردا

وی افزود: اکنون در دهه پنجم و گام دوم انقلاب قرار داریم و باید رجعت‌هایی به آنچه که از دل آن برخواسته‌ایم، داشته باشیم. بازگشت به سفره‌های انقلاب این عظمت را به وجود آورد که در این راستا باید مساجد، محافل، مدارس و کلاس‌های قرآنی به همان شیوه سنتی پیش بروند. خوشحالم از اینکه امسال شعار نمایشگاه قرآن «قرآن؛ معنای زندگی» قرار گرفت و باید با این نگاه، دهه پنجم انقلاب اسلامی را شروع کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی، فعالیت‌های بسیار زیادی در زمینه قرآن کریم در کشور انجام شده است، اظهار کرد: در دهه پنجم و گام دوم انقلاب اسلامی، نقطه تأسیس انقلاب نیازمند خط اتصالی بین قرآن و زندگی است. قرآن کریم آمده است تا ناپاکی‌ها را از وجود ما پاک کند. امیدواریم این حرکت عظیم قرآنی در کشور به شکل احسن تداوم داشته باشد و رویدادهایی مانند برپایی نمایشگاه قرآن کریم محدود به زمان نباشد و در طول سال و ایام مختلف ادامه داشته باشد و ما بتوانیم نسبت‌های قرآنی خود را در حوزه فردی و اجتماعی بیشتر کنیم.

به گزارش ایکنا، در این مراسم، چهره‌هایی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مدیران نهادهای قرآنی و فرهنگی، ازجمله حجج اسلام ارباب‌سلیمانی، دبیر شورای اقامه نماز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، حبیب‌رضا ارزانی، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور حضور داشتند. همچنین علاء‌الدین بروجردی، سیده‌فاطمه ذوالقدر و طیبه سیاوشی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در مراسم افتتاحیه بیست‌وهفتمین دوره حضور داشتند.

یادآوری می‌شود، بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن؛ معنای زندگی» از ۲۱ اردیبهشت‌ماه تا چهارم خرداد به مدت دو هفته تا شب ۱۹ ماه مبارک رمضان پذیرای علاقه‌مندان و بازدید کنندگان از این رویداد بزرگ معنوی خواهد بود.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha