نگاه غیرجامع آفت دین است
کد خبر: 3810795
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۷

نگاه غیرجامع آفت دین است

گروه معارف ــ مدرس حوزه و دانشگاه زاهدان گفت: یکی از اشتباهات ما این است که دین را «بخشی» نگاه می‌کنیم و «جامع» نگاه نمی‌کنیم، مثلاً می‌گوییم «آدم مال مردم را نخورد، لازم نیست عبادت کند»، در حالی‌که دین یک رفتار یکپارچه است؛ این نگاه غیرجامع آفت دین است.

نگاه غیرجامع آفت دین استبه گزارش ایکنا از سیستان‌وبلوچستان، حجت‌الاسلام محمد امیری‌طیبی، مدرس حوزه و دانشگاه، صبح امروز، 22 اردیبهشت‌ماه در محفل جزء‌خوانی و تفسیر قرآن کریم که از سوی جهاددانشگاهی استان در حسینیه بقیة‌الله الأعظم(عج) دانشگاه سیستان و بلوچستان برگزار شد، گفت: خداوند در آیات ابتدایی جزء ششم قرآن افرادی را که به برخی اصول اعتقاد داشته و برخی را رها می‌کنند، مورد انتقاد قرار می‌دهد؛ «وَ یَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْض وَ نَکْفُرُ بِبَعْض؛ و می‌گویند به بعضی ایمان می‌آوریم و بعضی را انکار می‌کنیم (آیه 150 سوره نساء).
وی ادامه داد: یکی از اشتباهات ما این است که دین را «بخشی» نگاه می‌کنیم و «جامع» نگاه نمی‌کنیم، مثلاً می‌گوییم «آدم مال مردم را نخورد، لازم نیست عبادت کند»، در حالی که دین یک رفتار یکپارچه است؛ این نگاه غیرجامع آفت دین است.
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: نمی‌توان در دین، برخی مسائل را قوت بخشید و برخی اصول را کمرنگ جلوه داد؛ نگاه ما به دین باید جامع و یکپارچه باشد، در غیراین‌صورت، باعث جدایی ما از راه انبیاء می‌شود.
وی در ادامه تفسیر جزء ششم قرآن کریم، افزود: در آیه 8 سوره مبارکه مائده، خداوند می‌فرماید «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُونُوا قَوّامینَ لِلّهِ شُهَداءَ بِالْقِسْطِ وَ لا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْم عَلى أَلاّ تَعْدِلُوا اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوى» ای کسانی که ایمان آورده‌اید، همواره برای خدا قیام کنید، و از روی عدالت گواهی دهید؛ دشمنی با جمعیتی، شما را به گناه و ترک عدالت نکشاند؛ عدالت پیشه کنید که به پرهیزکاری نزدیک‌تر است.
امیری اظهار کرد: گاهی انسان قیام به قسط می‌کند، اما در این مسیر، کسانی پیدا می‌شوند که سرزنش می‌کنند و سعی دارند انسان را در جای خود متوقف کنند؛ قرآن می‌فرماید سست نشوید، رفتار آنان روی شما تأثیر نگذارد؛ سرزنش کردن و دشمنی کردن، شما را از مسیرتان برنگرداند، بلکه ثابت‌قدم باشید.
وی افزود: نکته دیگری که در آیات جزء ششم قرآن باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ایمان مقرون به آزمایش است. این آزمایش‌ها برای هر قومی بوده است؛ از جمله قوم حضرت موسی(ع) که خداوند به آنان سرزمینی را وعده داده بود، اما قبل از آن، ایمانشان را با آزمایش، محک زد. از آنجایی که از آزمایش سربلند بیرون نیامدند، خداوند بخاطر سستی‎شان، تنبیه کرد و چهل سال وارد سرزمین نشدند.

آبادی دنیا در جهاد است
مدرس حوزه و دانشگاه بیان کرد: طبق آیات قرآن، آبادی دنیا و نجات انسان در مسیر جهاد است؛ «الَّذينَ جاهَدُوا فينا لَنَهْدِيَنَّهُمْ سُبُلَنا وَ إِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنينَ» (سوره عنکبوت، آیه 69).
وی اظهتر کرد: در حدیثی آمده است کسی که هنگام نصرت ولی خدا، خواب باشد‌(به یاری ولی خدا برنخیزد)، با لگد دشمن بیدار می‌شود.
امیری در پایان گفت: جهاد یک نعمت است که خداوند توفیق آن را نصیب بعضی از بنده‌هایش می‌کند. جهاد صرفاً این نیست که تفنگ به دست بگیریم؛ مبارزه با فساد، مبارزه با ساختارهای غلط و مبارزه با جهل همه از جلوه‌های جهاد هستند.

انتهای پیام

captcha