به گزارش ایکنا، آیتالله مهدی هادوی تهرانی، امروز 22 اردیبهشتماه در ادامه تفسیر سوره مبارکه حشر گفت: در آیه نخست بحث تسبیح خدا با دو صفت عزیز و حکیم آمده که گفته شد خداوند تحت تأثیر تسبیح و تکذیب نیست؛ شاید این مسئله تذکری برای ما باشد که کارها را از روی حکمت انجام دهیم و تحت تأثیر تکذیب و تمجید دیگران قرار نگیریم.
وی ادامه داد: این مطلب در مورد همه افرادی است که در اجتماع جایگاهی دارند و مورد تمجید و یا نکوهش قرار میگیرند؛ به خصوص سیاسیون در معرض این مسئله هستند و اگر قرار باشد تحت تأثیر تمجید، تعریف دیگران و یا مخالفت و نکوهش آنان اقدامی انجام دهد خلاف حکمت است.
هادوی تهرانی تأکید کرد: اگر همین مسئله سرلوحه فعالیت یک شخصیت سیاسی قرار گیرد که تمام هم وغمش حمایت از جناح خود نباشد و تلاش نکند که فقط برای مریدانش فضا ایجاد کند و مخالفان را از میدان به در کند تا مجال خود و رفقایش را گسترش دهد این شخصیت میتواند موفق باشد ولی اگر همه تلاش و کوشش کسی حفظ جناح و مریدانش باشد در این صورت مصالح، منافع عمومی و ارزشهای اسلامی زیر پا گذاشته و خدشهدار میشود.
استاد تفسیر حوزه علمیه با اشاره به آیه دوم این سوره بیان کرد: آیه دوم از اوج معرفتی آیه اول به بحث جزیی سیاسی و اجتماعی میپردازد؛ این انتقال برای آن است که میان واقعیت پیدای مجازی و آن حقیقت پنهانی که ما چندان دسترسی نداریم ارتباط و اتصال شدید است و دو روی یک حقیقت هستند.
هادوی تهرانی با بیان اینکه خداوند دائماً در قرآن در صدد این است که پوسته وجود انسان کنار زده شود و به حقیقت عالم برسد اظهار کرد: در این آیه خدا میخواهد بگوید که همین خداوند قبیله بنی نضیر را از سرزمینشان بیرون کرد درحالیکه شما تصور نمیکردید؛ شما تصور داشتید که مگر ممکن است بتوان اینها را با این قلعهها و ساز و برگ، تجهیزات و فناوری از این سرزمین بیرون کرد؛ ولی خداوند از جایی که فکر نمیکردند سراغ آنان رفت و رعب و وحشت در قلب آنها ایجاد کرد و همین ترس سبب شد تا خودشان قلعههایشان را خراب کنند.
وی با بیان اینکه خدا در ادامه فرموده که ای صاحبان خرد و حقیقتبین، عبرت بگیرید افزود: براساس تفاسیر میان پیامبر و یهودیان پیمان صلح منعقد شد ولی یهودیان(بنی نضیر) عهدشکنی کردند و نقشه ترور پیامبر را کشیدند که جبرئیل به پیامبر(ص) خبر میدهد و پیامبر هم از آنان میخواهد که یا از این سرزمین بروید و یا اعلام جنگ کنید؛ یهودیان که افراد ترسویی بودند و امروز هم در دنیا در ترس و وحشت زندگی میکنند؛ و معمولاً در نزد همه اقوام و حتی همه مسیحیان منفورند بیرون رفتن را پذیرفتند که البته با دخالت یک فرد منافق منجر به جنگ شد.
هادوی تهرانی در بیان چرایی نفرت مسیحیان از یهودیان ادامه داد: مسیحیان تصور میکنند که خون مسیح بر گردن یهودیان است لذا در باطن از آنها نفرت دارند، همچنین یهودیان پیروان ادیان دیگر به ویژه مسیحیان را نجس میدانند و به دلیل این نفرت دیگران، همواره در ترس و لرز زندگی میکنند که بنده نمونههای عینی زیادی از این مسئله را سراغ دارم.
استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بنی نضیر، خروج از مدینه را قبول کردند ادامه داد: در این میان عبدالله بن ابی که از منافقان بود به یهودیان پیام داد که جنگ کنید و من از شما حمایت میکنم و از مدینه بیرون نروید که در نهایت جنگ رخ داد و با پرچمداری امام علی(ع) آنان شکست خوردند؛ این منافقان در هر دوره کفار را تشویق میکنند و امروز هم اینطور است.
هادوی تهرانی با بیان اینکه در مورد رعبی که یهودیان را گرفت تفاسیر مختلفی هست از جمله اینکه یهودیان برای اینکه این قلعهها به دست مسلمین نیفتد آن را خراب کردند اظهار کرد: در اینجا قرآن گرچه ظاهراً یک مسئله جزیی تاریخی را نقل میکند ولی سخنش ناظر به یک مطلب کلی است.
وی با اشاره به شباهت محتوای آیه با ماجرای امروز برجام تصریح کرد: این روزها ما با بحث برجام مواجه هستیم که یکی از اعضای 5+1 عهدشکنی کرده است؛ امروز هم کسانی هستند که گمان میکنند مگر میشود آمریکا را با این همه تجهیزات، ناو و هواپیماهای پیشرفته شکست داد؟ محتوای آیه میگوید امروز هم قاعده شکست این قدرتهای ظاهری وجود دارد البته مشروط است.
وی تأکید کرد: خداوند فرمود کسی که به خدا توکل کند خدا برای او کفایت میکند؛ بنابراین ما نباید منم منم کنیم زیرا نه این جناح و نه آن جناح هیچ نیستند؛ اگر ما در ایمان ثابت قدم باشیم و منیت را که مهمترین مانع ایمان است کنترل کرده و دست از جدالهای حزبی برداریم و اسلام را دستاویز تسویه حسابهای سیاسی نکنیم خداوند هم لطفش را نصیب ما خواهد کرد.
هادوی تهرانی تأکید کرد: اگر یک ذره دست از منیتها برداریم خواهیم دید خداوند چگونه در سختترین شرایط به ما کمک خواهد کرد در این صورت اگر همه عالم هم متحد شوند کاری از پیش نمیبرند.
انتهای پیام