محافل قرآنی خانگی نباید رسمی شود
کد خبر: 3810828
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴

محافل قرآنی خانگی نباید رسمی شود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی گفت: جلسات قرآنی خانگی باید به صورت مردم‌نهاد به فعالیت خود ادامه دهند.

محافل قرآنی خانگی نباید رسمی شودحجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص توصیه رهبر معظم انقلاب به حمایت از محافل قرآنی خانگی و محلی گفت: خوشبختانه خراسان رضوی یکی از استان‌هایی است که جلسات و محافل بسیار خوبی در زمینه قرآن و پرورش قاریان در محله‌های آن برگزار می‌شود که تعداد این جلسات حدوداً به 5000 جلسه می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه یکی از راه‌کار‌های ترویج فرهنگ قرآنی و مردمی شدن قرآن همین توسعه و توجه به جلسات محلی قرآن است، افزود: سیاست ما نیز در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توسعه و حمایت محافل قرآنی خانگی جهت رسیدن به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی بیان کرد: هر سال در نمایشگاه قرآن و عترت یکی از غرفه‌ها به همین محافل و جلسات قرآنی خانگی و محلی اختصاص می‌یابد. در این زمینه یکی از جلسات محلی مطرح برای اجرای تلاوت و جزءخوانی به این نمایشگاه دعوت می‌شود.
کاظمی‌نسب مطرح کرد: این جلسات و محافل قرآنی خانگی نباید رسمی شود چر‌اکه این محافل مردم‌نهاد هستند و اگر به سمت ثبت شدن و دولتی شدن حرکت کند، قطعاً انگیزه برای تدارک این جلسات و شرکت در اینگونه محافل کمتر خواهد شد. به طور مثال یکی از جلسات مطرح در مشهد حدوداً 70 سال فعالیت ویژه‌ای داشته‌اند که اگر این جلسات رنگ و بوی دولتی شدن به خود گیرد، قطعاً عمر این جلسه به 7 سال هم نخواهد رسید.
وی افزود: از طرف دیگر با دولتی شدن این جلسات، ممکن است با تغییر دولت‌ها میزان توجه به قرآن و این جلسات در سیاست‌گذاری‌ها کم و زیاد شود. همچنین تغییر اعتبارات نیز در دولت نیز بر این مسئله تأثیر‌گذار خواهد بود. بنابراین با گره خوردن این جلسات به توده‌های مردمی دوام این محافل بیشتر خواهد شد.
معاون قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی اظهار کرد: با وجود اینکه این محافل نباید دولتی شود اما نیاز است که دولت در جهت توسعه آنان همکاری، نظارت و حمایت لازم را داشته باشد تا راه برای رسیدن به توصیه مقام معظم رهبری هموارتر شود. در همین راستا بازدید‌های زیادی از این جلسات در برنامه‌های اداره فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی قرار گرفته تا توجه و نظارت بیشتری صورت گیرد. همچنین در راستای ایجاد انگیزه بیشتر از بانیان این جلسات تقدیر و تشکر شود.
کاظمی‌نسب خاطرنشان کرد: این جلسات باید در ادامه فعالیت‌های خود از راه‌های ارتباطی پیشرفته استفاده کرده و آموزش خود را ارتقا دهد. آموزش‌های روخوانی و روانخوانی نباید در همان سطح آموزش‌های سنتی بماند بلکه برای ارتباط بهتر و همچنین ایجاد انگیزه بیشتر باید به سمت وسایل و راه‌های ارتباطی پیشرفته حرکت کنند.
وی بین کرد: قاریان معروف زیادی که در زمینه قرآنی فعالیت دارند همچون حمید شاکرنژاد، حامد شاکرنژاد، سیدجواد حسینی، حامد علیزاده، علیرضا رضایی و... در بستر همین جلسات قرآنی و محافل خانگی رشد کرده‌اند و به این مراحل و درجات رسیده‌اند. بنابراین با نگاه دولتی و ثبت و ضبط این جلسات به اهداف این محافل آسیب خواهد رسید.
انتهای پیام

captcha