رمضان در سریلانکا؛ ماه ختم انفرادی قرآن و اعتکاف در مساجد
کد خبر: 3811284
تاریخ انتشار : ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱

رمضان در سریلانکا؛ ماه ختم انفرادی قرآن و اعتکاف در مساجد

گروه بین‌الملل ـ ماه رمضان میان مسلمانان کشور سریلانکا اهمیت ویژه‌ای دارد و روزه‌داران سریلانکایی علاوه بر امتناع از خوردن و آشامیدن، برای ختم انفرادی قرآن، شرکت در مراسم اعتکاف مساجد و دستگیری از نیازمندان همت فراوانی دارند.

به گزارش ایکنا؛ سریلانکا با نام رسمی جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا جزیره‌ای است واقع در جنوب آسیا، اقیانوس هند و جنوب هند.  نام قدیمی این کشور سیلان بود. پایتخت سیاسی آن «سری جایاواردنپورا کوته» و پایتخت تجاری‌اش شهر «کلمبو» است. پیش از سال ۱۹۷۲ به این کشور «سیلان» می‌گفتند. سریلانکا در گذشته مستعمره بریتانیا بود.

سریلانکا کشوری جزیره‌ای است و در سده‌های دوازدهم و سیزدهم میلادی بازرگانان مسلمان بیش از پیش به بازرگانی در این جزیره پرداختند و تا اوایل قرن شانزدهم داد و ستد منطقه را در دست داشتند تا اینکه در سال ۱۵۰۵ پرتغالی‌ها نواحی ساحلی سریلانکا را فتح کردند و کنترل اوضاع را در دست گرفتند.

در سال ۱۶۵۸ هلندی‌ها جای پرتغالی‌ها را گرفتند و در سال ۱۷۹۵ انگلستان متصرفات هلند را اشغال و در سال ۱۷۹۸ آن را به مستعمره رسمی‌اش تبدیل کرد. در سال‌های جنگ جهانی اول نهضت استقلال‌طلبی در سریلانکا به وجود آمد و آزادی‌های ظاهری انگلیس نتوانست این نهضت را راضی کند و سرانجام در چهارم فوریه ۱۹۴۸ این کشور به استقلال کامل دست یافت.

70 درصد از مردم سریلانکا بودایی، 13 درصد هندو و 10 درصد مسلمان هستند و مسلمانان با جمعیتی حدود دو میلیون نفر، یکی از اقلیت‌ها در میان 21 میلیون نفر جمعیت سریلانکا محسوب می‌شوند.

استقبال از رمضان

رفتار مسلمانان سریلانکا در ماه رمضان تقریباً با سایر هم کیشانشان در دیگر کشورهای جهان مشابهت دارد. تلاش برای نظافت و رنگ‌آمیزی منازل، آمادگی برای شروع ماه رمضان و کوشش برای اطمینان از زمان آغاز ماه در میان مسلمانان سریلانکا مرسوم است و در این خصوص جمعیت العلمای سریلانکا تنها مرجع رسمی و پذیرفته شده به شمار می‌آید.

رمضان در سریلانکا؛ ماه ختم انفرادی قرآن و اعتکاف در مساجد

بنا به اعلام رایزنی فرهنگی ایران در کلمبو، حضور حداکثری در مساجد و پررونق‌تر شدن بیش از پیش نمازهای جماعت، افطاری دادن در بیشتر مساجد و پذیرایی از روزه‌داران با سوپ برنج (کانجی) ، سمبوسه، خرما و آب، برگزاری نماز تراویح و مراسم «لیلة القدر» از دیگر سنت‌هایی است که در ماه روزه‌داری در این کشورآسیایی به چشم می‌آید.

مراسم لیلة القدر در دهه آخر ماه رمضان انجام و از ساعت دوازده شب آغاز می‌شود.  پس از پایان نماز تراویح، سخنرانی کوتاه و سپس پنج نماز دو رکعتی به علاوه یک نماز یک رکعتی (در حقیقت همان نماز شب) اقامه می‌شود.

اعتکاف

اعتکاف نیز در روزهای رمضان در سریلانکا مرسوم است و در دهه آخر ماه رمضان افرادی به طور کامل این 10 روز را در مساجد سپری می‌کنند.

رمضان در سریلانکا؛ ماه ختم انفرادی قرآن و اعتکاف در مساجد

همچنین، تهیه آذوقه خشک از سوی ثروتمندان برای افراد مستمند و نیازمند را می‌توان در ماه رمضان در سریلانکا مشاهده کرد و سوپ برنج (کانجی) و خرما از خوراکی‌های ثابت افطاری در همه نقاط این کشور محسوب می‌شود .حتی مساجد هر روز مقدار قابل توجهی از این سوپ را پخت می‌کنند و در اختیار مراجعه‌کنندگان برای بردن به منازل قرار می‌دهند.

ختم انفرادی قرآن

قرائت قرآن کریم به طور انفرادی از دیگر آیین‌های مسلمانان سریلانکا در ماه میهمانی خداست و آنان تلاش می‌کنند قبل از آغاز مراسم لیلة القدر و طی بیست روز آغازین ماه ختم قرآن را انجام دهند.

رمضان در سریلانکا؛ ماه ختم انفرادی قرآن و اعتکاف در مساجد

خوردن سحری در میان بیشتر افراد رایج است. بیشتر مسلمانان سریلانکا به واسطه داشتن شغل آزاد و سرگرم بودن در اماکن کسب و کار در طول روز، معمولاً مشتری آخر وقت مراکز خرید و رستوران‌ها هستند. این رویه در ماه رمضان بیشتر ظهور و بروز می‌یابد و روزه‌داران تمایل دارند پس از اتمام نماز تراویح به رستوران‌ها مراجعه و ساعاتی را در این اماکن سپری کنند.

تلاش و جنب و جوش در مراکز خرید به منظور تهیه ملزومات به ویژه پوشاک و آماده شدن برای ورود به عید فطر از دیگر سنت‌های مرسوم در ماه رمضان است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط
captcha