بررسی شاخصه‌های احزاب غیراسلامی از منظر قرآن کریم
کد خبر: 3811309
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۸

بررسی شاخصه‌های احزاب غیراسلامی از منظر قرآن کریم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا در کرسی آزاد اندیشی «آینده احزاب و تشکل‌های سیاسی در نظام ولایی»، ویژگی‌های احزاب غیراسلامی در قرآن کریم را تشریح کرد.

بررسی احزاب غیراسلامی از منظر قرآن کریمبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محسن مهاجرنیا استاد حوزه علمیه قم، امروز 23 اردیبهشت‌ماه در هجدهمین نشست کرسی‌های آزاد‌اندیشی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم که با موضوع «آینده احزاب و تشکل‌های سیاسی در نظام ولایی» در موسسه طلوع مهر قم برگزار شد، گفت: چهارجریان حزبی « مترفین»، « قوم گرایان» ، « ملاء» و « مکذبون یا کافرون» بر پایه ثروت، قدرت و قومیت شکل گرفته‌اند و شاخصه‌های برجسته آن‌ها، سرکشی، تکفیر، تسلف، تهدید، پیمان شکنی، تزلزل و بی ثباتی است.

این پژوهشگر مسائل سیاسی با اشاره به آیۀ «و ثمود و قوم لوط و اصحاب الأیکه اولئک احزاب؛سورۀ صاد/ آیه13» بیان کرد: در این آیه از اقوامی که با افتخار به قومیتشان با انبیاء مخالفت کرده‌اند با تعبیر احزاب از آن‌ها یاد می‌کند و این اقوام در قالب احزاب، جریان­ها، گروهک­ها و دسته­ها مطرح شده است.

وی افزود: قوم­‌گرایی در بستر تاریخ یک گفتمان اجتماعی بوده است که در رسالت انبیا در همه‌جا حضور دارد؛ چراکه خداوند، انبیا را از میان قوم خودشان، هم‌ولایتی­ها، هم‌وطن­ها و هم‌شهری­ها انتخاب می‌کرد؛ اولین تبلیغ پیامبر اسلام نیز میان قوم و عشیره‌اش «وانذر عشیرتک الاقربین» بود.

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: خداوند در قرآن، تنها به بیان کلیات بسنده نکرده و مثال‌ها و داستان‌هایی از پیامبران مختلف به‌منظور تبیین دقیق‌تر این مسئله آورده است؛ مثلاً دربارۀ حضرت صالح که پیامبر قوم ثمود بود از واژه «اخاهم» استفاده کرده‌است.

وی یادآور شد: خداوند در این آیات می‌فرماید که بعد از ارسال حضرت صالح به‌سمت قوم ثمود، آن‌ها دو دسته شدند؛ دسته‌ای طرفدار صالح و دسته‌ای مخالف او شدند، ملاک دسته مخالفان صالح برای انکار او، همان عدم تمکن مالی و عدم نفوذ او میان آن‌ها بود و خداوند از این دسته به‌عنوان یک حزب و گروه یاد می‌کند، اگر بخواهیم عنوانی امروزی برای آن‌ها قائل شویم، می‌توان از آن‌ها به عنوان گروهی ناسیونالیست و ملی‌گرا نام برد.

مهاجرنیا ادامه داد: ویژگی دیگر این جریان، تکفیر پیامبران است؛ خداوند دراین‌باره از زبان آن‌ها نقل می‌فرماید که گفته‌اند: «قال مترفوها انا بما ارسلتم به کافرون»، مترفین به پیامبرگفتند ما نسبت به آنچه تو می گویی و آورده‌ای کافر هستیم و تکفیر و تکذیب می‌کنیم.

وی در پایان گفت: بر اساس ویژگی‌هایی که بیان شد متوجه می‌شویم که قرآن آن‌ها را به عنوان باورهای انحرافی و مواضع برجسته و متداول «حزب شیطان» در چارچوب سه جریان سیاسی معارض رسالت انبیای الهی، مطرح کرده‌است .

انتهای پیام

captcha