تقویت روحیه آخرت‌گرایی در رمضان‌المبارک
کد خبر: 3811781
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۳

تقویت روحیه آخرت‌گرایی در رمضان‌المبارک

گروه معارف ــ تردیدی نیست که روزه‌داری، توجه به امور ماورایی، روحیه آخرت‌گرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادی را در انسان تقویت می‌کند و بر این اساس، توجه به سرای ابدی در آدمی بیش از پیش متجلی می‌شود.

تقویت روحیه آخرت گرایی در رمضان‌المبارک

تردیدی نیست که روزه‌داری، توجه به امور ماورایی، روحیه آخرت‌گرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادی را در انسان تقویت می‌کند و بر این اساس، توجه به سرای ابدی در آدمی بیش از پیش متجلی می‌شود.
روزه با گرسنگی و تشنگی و محدودیت‌هایی همراه شده تا خواب غفلت از چشم انسان گرفتار در تار دنیای فریبا، برباید و او را به فردایی دیگر یادآور شود. بر این اساس یکی از آثار معنوی روزه، یادآوری روز رستاخیز است که هیچ کس را از آن گریزی نیست. مردمان هر یک با کوله‌ای از توشه‌هایی که در دنیا اندوخته‌اند، برانگیخته خواهند شد و در محشر گرسنه و تشنه در انتظار حسابرسی به سر خواهند برد.
قرآن در آیات متعددی اهمیت آخرت بر دنیا را نشان داده است. هرچند گفته‌ می‌شود که اسلام دینی دنیاستیز نیست، اما فارغ از نکوهش دنیا اولویت به آخرت داده شده است.
آخرت‌گرایی اصلی از اصول مدیریت اسلامی و برگرفته از اصل ایمان به معاد و حیات پس از مرگ است. این اصل به این حقیقت نظر دارد که هدف نهایی، حیات جاودان آخرت است و زندگانی دنیا تنها مقدمه برای آن حیات است.
فلسفه روزه گرفتن آخرت‌گرایی معرفی شده است
حجت‌الاسلام علی‌اکبر اکرمی، امام جمعه سراب در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: خداوند متعال فلسفه روزه گرفتن را تقوا و آخرت‌گرایی معرفی فرموده و يكی از پايه‌های اساسی دين مبين اسلام روزه است و بعد از نماز مهم‌ترين دستور عبادی در اين دين مقدس محسوب می‌شود. روزه، هم از نظر فردی و تهذيب نفس و هم از نظر اجتماعی و جامعه‌سازی دارای آثار مادی و معنوی بسيار مهمی است.
وی با استناد به آیه 7 از سوره نحل «إَنَّ الَّذِینَ لاَ یَرْجُونَ لِقَاءنَا وَرَضُواْ بِالْحَیاةِ الدُّنْیَا وَاطْمَأَنُّواْ بِهَا وَالَّذِینَ هُمْ عَنْ آیَاتِنَا غَافِلُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: کسانى که امید به دیدار ما ندارند و به زندگى دنیا دل خوش کرده و بدان اطمینان یافته‏‌اند و کسانى که از آیات ما غافلند.
حجت‎الاسلام اکرمی‌ یادآور شد: تردیدی نیست که روزه‌داری، توجه به امور ماورایی، روحیه آخرت‌گرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادی را در انسان تقویت می‌کند و بر این اساس، توجه به سرای ابدی در آدمی بیش از پیش متجلی می‌شود.
امام جمعه سراب، با اشاره به فرموده ثامن‌الحجج امام رضا(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: راز وجوب روزه آن است تا آدمی مشکل گرسنگی و تشنگی را بچشد و در پیشگاه خدا متواضع گردد، احساس نیاز کند، اجر خود را بخواهد و صبر و بردباری را پیشه سازد، در نهایت، این نیاز، زمینه‌ساز توجه به نیازمندی‌های وی در قیامت شود.
حجت‌الاسلام اکرمی، از آشناسازی روح انسان با معنویت درپی روزه‌داری گفت و تأکید کرد: آدمی با روزه گرفتن به تدریج نسبت به دنیا و لذت‌های آن بی توجه می‌شود و روحش را با معنویت آشنا می‌سازد.
به‌دست آوردن آخرت با روزه گرفتن در ماه رمضان حاصل می‌شود
حجت‌الاسلام عبدالغفارغفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: به‌دست آوردن آخرت و راهیابی به بهشت از طریق تقوا و روزه گرفتن در ماه رمضان حاصل می‌شود.
وی با استناد به آیات 31 تا 33 سوره النباء «إ إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا(31) حَدَائِقَ وَأَعْنَابًا(32)وَكَوَاعِبَ أَتْرَابًا(33) بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: متقّیان را در آن جهان مقام گشایش و هر گونه آسایش است(31) باغ‌ها و تاکستان‌هاست(32) و دختران زیبای دلربا که همه در خوبی و جوانی مانند یکدیگرند(33).
حجت‌الاسلام غفاری، صمن بازگو کردن آثار فردی روزه ادامه داد: از آثار فردی روزه این است که آدمی را در مسیر آخرت‌گرایی قرار می‌دهد؛ زیرا انسان روزه‌دار با گرسنگی و تشنگی خود، به یاد گرسنگی و تشنگی روز قیامت می‌افتد و تصمیم می‌گیرد برای آن روز واپسین، توشه‌ای آماده سازد.
امام جمعه بخشایش، یادآور شد: روزه‌داری، روحیه آخرت‌گرایی و نیز زهدورزی نسبت به زندگی مادّی را در انسان تقویت می‌کند.
وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: بهشت دری دارد به نام ریان (سیراب شده) که تنها روزه‌داران از آن وارد می‌شوند.
حجت‌الاسلام غفاری، آخرت‌‌گرایی را پوشیدن ارزش‌های الهی دانست و تأکید کرد: آخرت‌گرایی در حقیقت چیزی نیست جز تلبس به ارزش‌های الهی دین حق که ما را در مسیر مستقیم به سوی سعادت ابدی رهنمون می‌شود.

انتهای پیام

captcha