وجود 12 هزار نسخه قدیمی قرآن در تونس
کد خبر: 3812108
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
استاد دانشگاه الزیتونیه تونس بیان کرد:

وجود 12 هزار نسخه قدیمی قرآن در تونس

گروه بین‌الملل – یک استاد دانشگاه الزیتونیه تونس در نمایشگاه قرآن از وجود 12 هزار جلد نسخه قدیمی قرآن در این کشور خبر داد و گفت: مرمت و تحقیق و پژوهش در مورد آنها در حال انجام است.

به گزارش ایکنا؛ «خالد الطرودی»، رئیس مرکز پژوهش‌های اسلامی قیروان دانشگاه الزیتونه تونس، دیشب در برنامه «اندیشه اسلامی و تحولات دولت وطنی» در بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن کریم تهران در مورد کتابت و تألیف قرآن در قیروان گفت: در قیروان انواع مصاحف قرآن کریم به خط کوفی در مرکز آموزش قرآنی این شهر تألیف شده است.

وی افزود: کتابت و خط‌ نویسی در قیروان تحت تأثیر مدارس ایرانی و خطاطی ایرانی است. در قرن سوم انواع روشهای کتابت و تألیف قرآن وجود داشت و اغلب نسخ قرآنی را زنان می‌نوشتند.

الطرودی بیان کرد: همچنین، در قیروان مدرسه قرآنی داریم که از خط کوفی شام تأثیر پذیرفته است. علاوه بر این، نوعی از نسخ قرآنی در قیروان وجود دارد که به خط فارسی و آب طلا نوشته شده که احتمالاً از ایران برای پادشاهان تونس آورده شده است.

وی اظهار کرد: در تونس هزار و 200 نسخه قرآن دزدیده شده که اکثر آنها سر از موزه های برلین و پاریس درآورده‌اند. همچنین در تونس 12 هزار جلد قرآن وجود دارد که در حال مرمت‌اند و تحقیق و پژوهش در مورد آنها در حال انجام است.

انتهای پیام

captcha