پاسخ دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره بازگشت 3 میلیارد ریال به خزانه
کد خبر: 3812178
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲
اختصاصی ایکنا/

پاسخ دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی درباره بازگشت 3 میلیارد ریال به خزانه

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، مبلغ 3 میلیارد ریال بودجه قرآنی بازگشتی به خزانه کشور را متعلق به مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور و صدا و سیما دانست و دلایل تخصیص نیافتن آن را تشریح کرد.

جمعه/////////پاسخ شورای توسعه فرهنگ قرآنی در مورد بازگشت بخشی از بودجه به خزانه / بخشی از بودجه برگشت داده می‌شود

پس از مطالبات گسترده، طی روزهای گذشته، دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به انتشار جدول واریزهای بودجه قرآنی سال 1397 به دستگاه‌های مختلف کرد.
براساس‌ آنچه در جداول منتشر شده از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی مشهود است از 1000 میلیارد ریال بودجه سال 97 تنها 230 میلیارد ریال محقق شده و از همین مبلغ نیز بیش از سه میلیارد ریال به خزانه دولت بازگشت داده شده است. بازگشت این مبلغ هر چند اندک به خزانه، حاشیه‌هایی را به دنبال داشت.
دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، دلایل بازگشت مقداری از بودجه قرآنی سال 1397 را تشریح کرده و توضیحات آن را در اختیار ایکنا قرار داده است، دلایلی که نشان از کم‌کاری دو دستگاه برای جذب این مبلغ است که بخشی از این مبلغ، قابل بازگشت و بخشی دیگر غیر قابل بازگشت است. توضیحات دبیرخانه این شورا به شرح زیر است.
براساس ماده 63 قانون محاسبات عمومی کشور، تمامی اعتبارات جاری دستگاه‌ها از محل قانون بودجه، تا آخر سال مالی قابل تعهد و پرداخت است. یعنی هر اعتباری که وارد دستگاه می‌شود، باید تا آخر سال هزینه شود و اگر هزینه نشود مانده آن وجوه حداکثر تا پایان فروردین‌ماه سال بعد، باید به خزانه بازگشت داده شود.
امسال سه میلیارد و 221 میلیون و 892 هزار و 200 ریال از بودجه قرآنی شامل این وضعیت شده و به خزانه برگشت داده شده است.
بر اساس ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی 2 و براساس موافقت‌نامه بین صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و سازمان برنامه و بودجه برای اعتبارات سال 97 که به امضای معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، مقرر شده است تا یک درصد از اعتبارات به بخش پژوهشی(علاوه بر اعتباراتی که در قانون منظور شده است) اختصاص داده شود.

امسال سه میلیارد و 221 میلیون و 892 هزار و 200 ریال از بودجه قرآنی شامل این وضعیت شده و به خزانه برگشت داده شده است. بر اساس ماده 56 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی 2 و براساس موافقت‌نامه بین صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی و سازمان برنامه و بودجه برای اعتبارات سال 97 که به امضای معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، مقرر شده است تا یک درصد از اعتبارات به بخش پژوهشی(علاوه بر اعتباراتی که در قانون منظور شده است) اختصاص داده شود.


در سال 97 حدود 230 میلیارد ریال اعتبار تخصیصی بوده است که یک درصد آن یعنی 230 میلیون تومان باید برای موارد پژوهشی هزینه می‌شده است. براساس مصوبه کمیته تخصیص قرار شده است این یک درصد در اختیار وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مرکز هماهنگی و توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی کشور قرار گیرد.
این مرکز باید از طریق سامانه مدیریت اطلاعات تحقیقاتی(سمات) پروژه‌های تحقیقاتی خود را بارگذاری و پس از فرایندهایی تایید می‌شد تا کد یک درصد از بودجه قرآنی سال 97 را دریافت و آن را در اختیار کمیته تخصیص صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی قرار دهد تا این مبلغ را دریافت کند.
با توجه به محدودیت زمانی که این مرکز به دلیل زمان‌بر بودن اقدامات اولیه داشته است، موفق به دریافت این مبلغ از شورای عتف و سامانه سمات نشده‌، بنابر این چاره‌ای جز برگشت مبلغ 230 میلیون تومان به خزانه وجود نداشته است و این 230 میلیون تومان، دیگر قابل بازگشت نخواهد بود. 
اما حدود 90 میلیون تومان این مبلغ بازگشتی، دارای سرنوشت دیگری است که در ادامه در مورد آن روشنگری می‌شود. در سال 1397 قانونی مصوب و به صورت تکلیف برای دستگاه‌ها درآمد که براساس بند «چ» ماده 37 قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور و موافقتنامه صندوق و سازمان برنامه و بودجه و مصوبه کمیته تخصیص اعتبار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی، مقرر شد یک درصد از اعتبارات تخصیصی صندوق در اختیار سازمان صداوسیما قرار گیرد. لذا تفاهم‌نامه‌ای با شبکه قرآن و معارف سیما منعقد شد تا این یک درصد به این شبکه اختصاص داده شود.
مرحله اول این مبلغ، معادل 138 میلیون تومان به شبکه قرآن واریز و 92 میلیون تومان دیگر باقی ماند تا پس از دریافت گزارش اقدامات به کمیسیون و تایید آن، مبلغ 92 میلیون تومان دریافت شود. بنابراین از یک درصد بودجه صدا و سیما 60 درصد واریز و 40 درصد که معادل حدود 92 میلیون تومان است، به خزانه بازگشت داده شد. این مبلغ به صورت سپرده نزد خزانه باقی مانده است تا زمانی که شبکه قرآن و معارف سیما، گزارش اقدامات انجام شده را به کمیسیون ارائه دهد و بعد از تأیید، مبلغ را دریافت کند.
یک مبلغ حدود 189 هزار و 220 تومان، باقی مانده و هیچ مصوبه خاصی ندارد. این مبلغ در واقع خرده پولی بوده است که نباید در خزانه باقی می‌ماند، لذا این مبلغ نیز به خزانه بازگشت داده شد.
همچنین در مورد اظهارنظرهایی که گفته می‌شود به جای بازگشت این مبالغ به خزانه باید به سرفصل‌های دیگری همچون کمک به بازسازی موسسات سیل‌زده‌ اختصاص می‌یافت، باید گفت که این کار منع قانونی دارد و امکان تغییر ماهیت پول وجود ندارد و نکته مهم دیگر اینکه اعتباراتی که هر ساله برای اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی و اجرای اسناد راهبردی سه‌گانه منشور اختصاص می‌یابد، برنامه‌محور بوده و در ازای اجرای برنامه توسط دستگاه‌ها به آنها داده می‌شود.

انتهای پیام

captcha