آمادگی فرهنگی؛ شرط بهره‌مندی مواجهه با دنیای ارتباطات
کد خبر: 3812261
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴

آمادگی فرهنگی؛ شرط بهره‌مندی مواجهه با دنیای ارتباطات

گروه اجتماعی - عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان گفت: برای استفاده از فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی باید بحث تأخر فرهنگی را در نظر بگیریم، به این معنا که آمادگی فرهنگی برای خود ایجاد کرده تا بتوانیم از این وسایل و ارتباطات جدید استفاده کنیم.

ارتباطات

فائزه تقی‌پور، عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان به مناسبت روز جهانی ارتباطات، اظهار کرد: سبک زندگی افراد جامعه تحت‌تأثیر تغییرات ارتباطی، تکنولوژی و رسانه‌ای قرار می‌گیرد و نمی‌توانیم منکر این موضوع شویم، زیرا زمانی که این وسایل وارد زندگی افراد می‌شوند، نیازها و عادت‌های جدیدی را به وجود می‌آورند که منجر به نوعی از سبک زندگی خواهد شد.
وی افزود: ارتباطات تأثیرات متفاوت در زندگی ما دارد. از آثار مثبت ارتباطات تسهیل سرعت تبادل دانش و جستجوی جغرافیایی می‌باشد که به سرعت در حال رشد است. اعتیاد اینترنتی، وقت‌گیر بودن، تبادل اطلاعات حجمی از معایب منفی آن به‌شمار می‌روند.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان بیان کرد: ارتباطات چیزی نیست که بخواهیم از آن دوری کنیم، ارتباطات به صورت سریع و گسترده به ما کمک می‌کند، اما مسئله این است که ما هنوز جایگاه خود را در این عرصه نمی‌دانیم که آیا ما در خدمت ارتباطات هستیم و یا فناوری‌های جدید ارتباطی در خدمت ما هستند.
تقی‌پور تصریح کرد: وسایل ارتباط جمعی اگر در خدمت انسان باشند، آدمی به مراتب زندگی آسوده‌تری دارد، ولی اگر ما صرفا یک مصرف کننده باشیم، اساسا نمی‌تواند تأثیر مثبتی داشته باشد. یکی از نکات مهمی که در مؤثر و کاربردی بودن ارتباطات در زندگی وجود دارد، این است که ما باید برای این گونه فناوری‌ها در زندگی خود مکان و زمان تعریف مشخص ارائه کنیم.
وی با اشاره به همسو بودن جامعه ایران با ارتباطات، بیان کرد: در طول تاریخ همیشه تکنولوژی‌ها و وسایل ارتباطی جدید، با فاصله کمی نسبت به کشورهای توسعه یافته وارد ایران شده و ما از نظر دسترسی به این تکنولوژی‌ها و ابزارها مشکلی نداشته‌ایم، ولی مسئله‌ای که وجود دارد این است که به دلیل بحث تأخر فرهنگی و بحث نحوه استفاده از آن، جایگاه این گونه وسایل در زندگی انسان با تاخیر مشخص می‌شود و جنبه تهدید کننده و یا آسییب‌زا پیدا می‌کند، و لی در مجموع منافاتی با زندگی انسان و فرد ایرانی ندارند.
عضو هیئت علمی گروه مدیریت فرهنگی دانشگاه آزاد اصفهان گفت: معمولا تضادهای فرهنگی در نوع و نحوه استفاده از تکنولوژی وسایل ارتباط جمعی خود را نشان می‌دهد. مشکلی که در ایران وجود دارد این است که ابتدا نوجوان‌ها از این وسایل استفاده می‌کنند، و با بازیگوشی خاص خودشان نحوه استفاده از این رسانه‌ها را شکل می‌دهند و بعد در دسترس جوان‌ترها و افرادی که نقش آموزشی دارند، قرار می‌گیرد، که این باعث می‌شود در خواسته‌های فرهنگی و اجتماعی دچار تعارض شویم.
تقی‌پور ادامه داد: به نظر من ما باید در فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید ارتباطی امروزی بحث تأخر فرهنگی را در نظر بگیریم، به این معنا که آمادگی فرهنگی برای خود ایجاد کرده تا بتوانیم از این وسایل و ارتباطات جدید استفاده کنیم. عملا این وسایل بخشی از زندگی انسان امروزی هستند، ایران نیز از این مجموعه جهانی مستثنی نیست. در این چرخه جهانی مجبور هستیم از این وسایل استفاده کرده تا به زندگی ما کمک کند، فقط باید آماده سازی فرهنگی داشته باشیم تا بتوانیم از این‌ها استفاده و بهره مناسب ببریم.
انتهای پیام

captcha