اقتصاد و مدیریت دانش‌محور، شعار قرآن است/ ایران یک استثناست
کد خبر: 3812284
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱
خطیب جمعه تهران:

اقتصاد و مدیریت دانش‌محور، شعار قرآن است/ ایران یک استثناست

گروه سیاسی ــ حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد در خطبه دوم نماز جمعه تهران، با بیان اینکه حضرت یوسف(ع) براساس آیات قرآن، برای مدیریت اقتصادی مصر دارای دو ویژگی پاکدستی و دانش بود، اظهار کرد: اقتصاد و مدیریت دانش‌محور، شعار قرآن است؛ نظام دانایی، نظام مبتنی بر آموزه‌های وحیانی است و یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب مدیران در هر سطحی دانش، علم و تجربه لازم است.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی‌فرد؛ امروز 27 اردیبهشت‌ماه، در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران،  ضمن توصیه همگان به رعایت تقوای الهی و در ادامه مباحث سوره مبارکه یوسف(ع) در خطبه اول، گفت: بعد از اینکه پادشاه مصر ایشان را در این جایگاه انتخاب کرد، یوسف(ع) نیز یک مقام و مسئولیت را انتخاب می‌کند و آن مدیریت اقتصاد مصر است. این انتخاب به دلیل اهمیت اقتصاد در مدیریت کشور است.

وی یادآور شد: اینکه می‌بینیم نزدیک دو دهه است سکاندار انقلاب اسلامی بر مدیریت اقتصادی کشور با ادبیات مختلف در شعارهای مختلف تأکید دارند و مسئله اصلی کشور را اقتصاد ذکر می‌کنند، به دلیل جایگاه آن است.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: اگر اقتصاد یک کشور قدرتمند باشد، راه برای تحول هموار می‌شود. حضرت امیر(ع) هم در نامه خود به مالک اشتر، اولین مسئولیت او را جمع‌آوری مالیات بیان می‌کنند و توضیح می‌دهند که مالک! اقتصاد سالم این امکان را فراهم می‌کند.

ابوترابی فرد در ادامه با بیان اینکه جمهوری اسلامی در حوزه اقتصادی در این چهار دهه با همه کاستی‌ها قدم‌های بسیار بلند و استثنایی برداشته است، گفت: با اینکه یک دهه در جنگ و چهار دهه در تحریم بوده و در به دست آوردن منابع با مشکل روبرو بوده‌ایم، اما امروز زیرساخت‌های اقتصادی کشور در اندازه‌ای شکل گرفته که بسیاری از کشورهای حتی به اصطلاح توسعه یافته نیز از آن برخوردار نیستند. البته زیرساخت‌ها یک بحث است و شاخص‌های کلان یک بحث دیگر؛ زیرساخت‎ها برای اصلاح شاخص‎هاست که در این حوزه مشکل داریم و باید به طور جدی به آن بپردازیم.

وی با بیان اینکه حضرت یوسف(ع) برای مدیریت اقتصادی دارای دو  ویژگی پاکدستی و دانش است، اظهار کرد: اقتصاد و مدیریت دانش‌محور، شعار قرآن است؛ نظام دانایی، نظام مبتنی بر آموزه‌های وحیانی است؛ روح دین، روح علم و معرف است و یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها برای انتخاب مدیران در هر سطحی دانش، علم و تجربه لازم است.

خطیب جمعه تهران، با اشاره به اهمیت مدیریت براساس شرایط خاص کشور، تصریح کرد: گاهی می‌بینیم درست در نقطه‌ای که درآمدها به دلیل تحریم در اوج کاهش است، برخی مدیران از روز اول پیشنهادات پرهزینه مطرح می‌کنند و شرایط را نمی‌دانند؛ یکی از دلایل مشکلات امروز هم همین هزینه‌های اضافی و بی‌برنامه است که نباید خلق می‌شده و خلق شده است.

وی با اشاره به اینکه مدیریت اقتصادی حضرت یوسف(ع) در مصر مبتنی بر اطلاعات است، اظهار کرد: قرآن عصر ایشان را عصر اطلاعات و دانایی و علم بیان می‎کند، چرا که با اطلاعات درست از فضای پیش روی کشور بزرگ مصر و با علم، نقشه راهی را تدوین کرد.

امام جمعه موقت تهران تأکید کرد: امروز هم این نقشه راه، راه نجات همه ملت‌ها و راه رسیدن به قدرت است و اگر این راه را انتخاب کنیم، به سرعت به گفته مقام عالی رتبه بنیاد آمریکایی، بر مشکلات عرصه‌های تولیدی و اقتصادی فائق می‌آییم. ایران یک استثناست؛ ایران با داشتن این ملت، با داشتن این رهبری عالم، شجاع و مقتدر یک استثناست و اندیشه انقلاب اسلامی با داشتن ملت‌های منطقه، دولت‎های شجاع منطقه و جبهه مقاومت، یک استثناست و قدرتی رو به رشد است که راه را برای افزایش اقتدار ملت اسلامی و کاهش ضریب نفوذ آمریکا در منطقه هموار کرده است.

ابوترابی‌فرد با اشاره دو برنامه هفت ساله حضرت یوسف(ع) برای مدیریت اقتصاد مصر براساس اطلاعات دقیق، گفت: ایشان در برنامه خود موضوع کشت و چگونگی آن را تعیین می‌کند. امروز هم وزارت جهاد کشاورزی ما باید نقشه دقیق کشاورزی را برای جامعه کشاورزی تعریف کند و از منابع علمی و دانشگاهی استفاده کند.

وی در این بخش از سخنان خود نسبت به ساماندهی اطراف دانشگاه تهران به ویژه پردیس دانشگاه تهران تأکید کرد.

امام جمعه موقت تهران، تولید بی‌درنگ دانش‎بنیان و مبتنی بر دانایی، هدایت سرمایه به نقطه‌ای که بالاترین سود را داشته باشد، مدیریت اقتصادی با توجه محدویت منابع، هدایت منابع نایاب و کمیاب به حوزه‌هایی که بالاترین سود را برای کشور داشته باشد، را از لوازم مدیریت اقتصادی بیان کرد. 

وی در ادامه با اشاره به حجم بالای مصرف انژری در کشور از جمله گاز، گفت: با مصرف نیم این میزان، زندگی ما با بهترین وجه اداره می‌شود و در دنیا با یک چهارم آن زندگی خود را اداره می‌کنند.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به دستور حضرت یوسف(ع) مبنی بر ذخیره حداکثری و مصرف خیلی کم، اظهار کرد: همانطور که تربیت فرد در سایه ریاضت فردی حاصل می‌شود، جامعه نیز با سختی و کار، به موفقیت می‎رسد؛ تولید حداکثری و مصرف حداقلی راهکار این توفیق است و با عمل به آن کشور به یک غول اقتصادی تبدیل و فرهنگ کار، تولید و مصرف متوازان در کشور نهادینه و ثروتمند می‌شویم و اقتصاد پررونق و مرفه خواهیم داشت.

وی با اشاره به وضعیت اقتصادی برخی کشورهای امریکایی منطقه که در فقر غوطه‌ور هستند، گفت: این ایران است که مقتدرانه در مسیر صحیح قدم برداشته و قدرت درونی ما استحکام یافته و به یک قدرت اقتصادی بزرگ در آسیا تبدیل خواهیم شد.

ابوترابی فرد در بخش پایانی سخنان خود ضرورت اصلاح سیاست‎های پولی، نرخ رشد حجم نقدینگی، نرخ سود بانکی، سیاست‎های مالی، نظام بودجه‌ریزی، نظام ارزی، سیاستهای اشتغالزایی، سیاستهای ساختاری، نظام مالیاتی، نظام قضایی، نظام نظارتی و تنقیح قوانین و اصلاح سیاست مدیریت درآمدهای نفتی را یادآور شد و گفت: استفاده از درآمدهای نفتی باید در این مقطع از تاریخ ایران که دشمن برای ما این فرصت را فراهم کرده، اصلاح شد و مدیریت صحیح شود. دولت و مجلس تصمیم بگیرند به هر میزان که در این مقطع سخت ارتباط بودجه با نفت کاهش پیدا کرده، هرگز افزایش پیدا نکند و درآمدهای فروش اضافی نفت به صندوق ذخیره ارزی واریز شد.

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد، در خطبه اول نماز جمعه این هفته تهران، ضمن توصیه به تقوای الهی گفت: امیدوارم در پرتو انوار پرفروغ ماه رمضان و شب‌های الهام‌بخش قدر، در مسیر تقوا که آراسته به ایمان و عمل صالح است، گام  برداریم و راه حرکت به سمت قله‌های عزت و اقتدار را در پرتو تقوا هموار کنیم.

وی در ادامه سلسله مطالب خود در خطبه‌های اول گذشته درباره بیانیه گام دوم انقلاب و شعار رونق تولید، با الهام از آیات نورانی سوره مبارکه «یوسف»، گفت: خداوند متعال در آیات این سوره انسان‌ساز و تربیت‎کننده، به چند انتخاب مهم و کلیدی اشاره می‌کند که دارای ملاک است و ملاک انتخاب نیز می‌تواند برای ما آموزنده، راهشگا و تربیت‌کننده باشد.

ابوترابی‌فرد، انتخاب حضرت یوسف(ع) توسط برادران را یکی از این انتخاب‌ها نام برد، و تصریح کرد: این انتخاب ریشه در حسادت داشت. تذکار مهمی است؛ باید مراقب نفس خویش باشیم. انسان اگر تربیت نشود، با حسادت نظام خانواده و نظام جامعه را در معرض آسیب‌های جدی قرار می‌دهد.

امام جمعه موقت تهران اضافه کرد: انتخاب دوم، انتخاب یوسف(ع) توسط خداوند است و این انتخاب هم دارای ملاک است و قرآن ملاک را بیان می‌کند؛ ملاک این انتخاب شخصیت تربیت شده او بود؛ حضرت یوسف(ع) در برابر رفتار زشت براران خویش نه تنها آن‎‎ها را نفرین نکرد، بلکه آن‌ها را دعا کرد.  

وی تصریح کرد: جامعه انقلابی باید آراسته به احسان باشد؛ دست یکدیگر را بگیریم و در تأمین نیازهای فکری، اعتقادی، اخلاقی، سیاسی، ارائه مشورت و تأمین نیازهای مادی و اقتصادی، اهل احسان باشیم؛ جامعه اهل پرخاش و ستیزه‎جو در تراز قرآن نیست؛ روح دین خدمت به انسان‌هاست

ابوترابی‌فرد با بیان اینکه دعای ظهور در واقع دعا برای برای هدایت کفار و جامعه بشری و سعادت انسان است، حضرت یوسف(ع) را نماد ایستادگی در برابر هواها و هوس‎ها توصیف کرد و گفت: تأکید رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب بر استفاده از جوانان، در واقع نگاه به جوانانی است که حضرت یوسف(ع) را در علم صالح، احسان، تقوا، مهار امیال و هوس‌ها و رسیدن به ساحت مقدس اخلاص الگو قرار داده‌اند. 

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه خودسازی از میان معابر سخت حاصل می‌شود، اظهار کرد: دفاع مقدس بود که جوانان را شیفته مقام شهادت نمود، روزه انسان را به خصیصه تقوا نزدیک می کند و مهار نفس است که راه خودسازی را هموار می‌نماید و تحصیل علم است که انسان می‌سازد.

وی در ادامه تصریح کرد: خداوند در این آیات نورانی انتخاب دیگری یعنی پادشاه مصر را دارد تا شخیصتی چون یوسف(ع)، معاون و مشاور و فرد اول دستگاه او شود؛ خداوند بی‌ملاک زمینه این انقلاب و تحول بزرگ در مصر را فراهم نمی‌آورد که ظاهراً ریشه در شخصیت پادشاه مصر دارد که دغدغه مدیریت و انتخاب مدیران صالح را دارد.

وی در ادامه با اشاره به داستان تعبیر خواب حضرت یوسف(ع)، به برخی سوء‌استفاده‌ها از این مسئله اشاره کرد و گفت: اگر کسی از همه مطالب ذهنی شما خبر داد، ملاک تقوا و ایمان نیست؛ گاهی این سخنان صد در صد شیطانی است و بزرگان مراقب بودند و می‌دانستند و لب فرو می‎بستند که برای دیگران دکانی باز نشود؛ ملاک تقوا و عمل صالح است.  

ابوترابی‌فرد با اشاره به نحوه انتخاب مدیران، براساس آیه 54 سوره مبارکه «یوسف»؛ «وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ» مسئله مصاحبه را مطرح کرد و گفت: اگر انتخاب مدیران درست باشد، ثمرات ارزشمندی دارد؛ شایسته‎سالاری شعار قرآن، روح دین و فلسفه امامت و فلسفه نظام مبتنی بر حاکمیت فقیه عالم، صالح، مدیر و مدبر است، لذا ولایت فقیه یعنی ولایت علم و عدالت.

خطیب جمعه تهران اضافه کرد: ویژگی دیگر پادشاه مصر این بود که وقتی یوسف جوان انتخاب شد، به او تفویض اختیار شد؛ مدیران ما اولاً گاهی و یا بیشتر معاونان و مسئولان طراز اول را رصد و انتخاب نمی‌کنند و اگر انتخاب شد، تفویض اختیار نمی‌کنند؛ یکی از آسیب‎های بروکراسی عدم تفویض اختیار است. آیت‎الله بهجت به بنده می‎فرمود هر کاری که دیگران می‌توانند انجام دهند را درست انتخاب کن و به آن‌ها بسپار و وقتت را به کاری صرف کن که دیگری نمی‌تواند انجام دهد.

وی در پایان خطبه اول با بیان اینکه توصیه رهبر معظم انقلاب بر انتخاب جوانان با انگیزه، پرشور و انقلابی و تفویض اختیار به آن‌ها در کنار نظارت است، اظهار کرد: اگر این‌گونه عمل کنیم به سرعت همانطور که مشکلات دفاع مقدس حل شد، مشکلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی نیز حل می‌شود.

انتهای پیام

captcha