وضعیت نامناسب صنعت نشر به گردن کیست؟
کد خبر: 3812295
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹

وضعیت نامناسب صنعت نشر به گردن کیست؟

بخش عمده مشکلات صنعت نشر به سیستم توزیع کتاب برمی گردد که بسیار ناکارآمد است.

دلیل وضعیت نامناسب صنعت نشر بر گردن کیست/ از سیستم  توزیع نامناسب تا چاپ های غیرقانونی کتاب

به گزار ایکنا، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: علی حاجی تقی مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی، با اشاره به اینکه توزیع کتاب یکی از بزرگترین مشکلات نشر کشور است، گفت: وضعیت توزیع کتاب در کشور اصلا خوب نیست. این سیستم کارآمدی مناسب ندارد  و الان ناشران ما، با وجود گرانی و کمبود کاغذ و سایر اقلام مورد نیاز، به کار خود ادامه می دهند اما چرا این صنعت این همه با مشکلات اقتصادی و مشکلاتی از قبیل چاپ غیر قانونی و بدون اجازه کتاب روبروست؟ بخش عمده ای از آن به سیستم توزیع کتاب برمی گردد که بسیار ناکارآمد است.

وی افزود: تعداد پخش کنندگان بزرگ و معتبر کتاب در کشور به اندازه انگشتان یک دست نیست که این ها هم به روش نیمه سنتی کارمی کنند و نمی توانند کتاب های همه ناشران را توزیع کنند. در حال حاضر مراکز پخش به طور مطلوب به رسمیت شناخته نمی شوند. از معافیت های مالیاتی و بیمه ای و همچنین عوارض شهری برخوردار نیستند و در نتیجه تاسیس یک پخش بزرگ و مطلوب به صرفه نیست و پخش های کوچک و زیرزمینی شکل می گیرد. در این شرایط هزینه مالی و زمانی توزیع کتاب بالا می رود و در نتیجه قیمت پشت جلد کتاب افزایش می یابد.

مدیر مسئول انتشارات ارمغان طوبی  با اشاره به ارتباط میان پخش های زیرزمینی و انتشارغیرقانونی کتاب اظهار داشت: ایجاد پخش های زیر زمینی می تواند به پدیده چاپ غیر قانونی و بدون اجازه کتاب هم دامن بزند. سیستم توزیع کتاب سه مرحله دارد تولید کننده، توزیع کننده و کتابفروشی. در شهرستان های کوچک علاوه بر مشکل پخش،مشکل کمبود کتابفروش و ویترین عرضه کتاب هم داریم.  پخش های بزرگ و معتبر در تهران متمرکز هستند و نمی توانند همه ناشران را پوشش دهند و ازطرفی کتابفروش هم به دلیل محدودیت نمی تواند همه کتابها را عرضه کند. اما شاید بتوان با اصلاح سیستم پخش به همین کتابفروشی ها را کمک کرد تا کتاب مورد نیاز مخاطبان را تهیه کنند.

حاجی تقی در مورد نحوه تعامل مراکز پخش با ناشران بیان کرد: الان تاریخ تسویه حساب پخش های کتاب با ناشران به 8 ماه هم می رسد. اما چاره ای نیست چون کتابفروش هم با همین زمان با پخش تسویه حساب می کند. با اینکه عمده فعالیت بنده در حوزه نشر و کتابفروشی است و باید مشکلات این گروه را بیشتر ببینم اما  تمام این سه راس مثلث را یکی می بینم و درست نیست که مشکلات توزیع را به گردن مراکز پخش بیندازیم. شنیدم که جایی می گفتند اکثر سود کتاب نصیب پخش می شود؛ چون کتاب را با تخفیف چهل درصدی و دادن چک های هشت ماهه به ناشران می خرند. گفتم از آن طرف کتاب را  با تخفیف بیست و پنج درصد و گرفتن چک های  هشت ماهه می فروشند و فقط پانزده درصد سود می برند؛ آن هم با این همه هزینه که هیچ معافیتی برایشان در نظر گرفته نشده است. معتقدم تا وقتی سیستم پخش و قوانین حمایتی آن اصلاح نشود، صنعت نشر به جایی نخواهد رسید.

وی اصلاح مشکلات موجود را در چند راه  حل دانست و تصریح کرد: همانگونه که کتابفروش در طول سال کتاب های ناشر را می فروشد، هر گونه یارانه و سوبسید کتاب هم باید از طریق کتابفروش به مصرف کننده برسد. موازی کاری ها و دخالت های دولت باید حذف شود، معافیت های مالیاتی و بیمه ای و عوارض شهری برای کتابفروشان و موزعین ایجاد و به توسعه کتابفروشی ها و ویترین های عرضه کتاب در شهرستان ها توجه شود.

انتهای پیام

captcha