خواهان رشد وجدان و بیداری ضمیری؛ روزه بگیر
کد خبر: 3812300
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۱

خواهان رشد وجدان و بیداری ضمیری؛ روزه بگیر

گروه معارف- رمضان ماه بندگی است و اگر خواهان رشد وجدان و بیداری ضمیریم باید روزه بگیریم چرا که روزه یکی از ارکان اسلام است.

به گزارش ایکنا از کرمانشاه، اگر خواهانیم تا وجدانمان رشد و ضمیرمان بیدار شود توصیه شده تا روزه بگیریم چرا که روزه یکی از 5 رکن اساسی اسلام است و برای اینکه بهتر این مطلب را درک کرده و با بینشی عمیق‌تر به آن نگاه کنیم در ذیل بخشی کوتاه از کتاب «عالی‌ترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان» اثر آیت‌الله صافی گلپایگانی آورده شده؛
در نهاد انسان نیروی آسمانی و قوه‌ای ملکوتی است که او را به کارهای نیک تشویق می‌کند و از کارهای زشت باز می‌دارد. همه این نیرو را در اعماق خود می‌یابند و پیروی از آن را کمال و فضیلت می‌دانند و تنها از کسانی می‌توان انتظار و توقع امانت‌داری، صداقت و عدالت داشت و به خیر و نیکی آنان دل‌بست که این نیرو در آنان زنده و بیدار است و این نور در نهاد هرکس به خاموشی گرایید دیگر نباید از او انتظار عدالتريال فضیلت، شرف و آدمیت داشت.
یکی از اهداف و برنامه‌هایی که دین دارد آن است تا وجدان بشر همیشه زنده بماند و از سستی و ضعف آن جلوگیری شود.
این وجدان دینی است که هنگام وسوسه‌های شیطانی و اندیشه‌های اهریمنی به کمک مردم پرهیزکار برمی‌خیزد و آنان را از خطر سقوط در پرتگاه نجات می‌دهد. «انَّ الَّذِینَ اتَّقَوْا إِذَا مَسَّهُمْ طائِفٌ مِنَ الشَّیْطانِ تَذَکَّرُوْا فَإِذَا هُمْ مُّبصِرُونَ»
حال یکی از فواید تربیتی روزه پرورش وجدان است و روزه عبادتی است که با خلوص نیت و پاکی نیت و پیروی از وجدان دینی انجام می‌شود و اغراض باطل در آن کمتر وارد می‌گردد زیرا روزه صبر و امساک از مفطرات و خویشتن‌داری است.
بی‌تردید کسی که در حضور و غیاب مردم امساک دارد و روزه است دارای نیت قرب و اخلاص است و اطاعتش واقعی و حقیقی است.
این روزه‌دار یقینا دارای وجدان رشد یافته دینی است و حتما روزه او سبب رشد بیش‌تر وجدان و شعور او به مسئولیت می‌شود.
پس اگر خواهان رشد وجدان و بیداری ضمیر هستیم روزه بگیریم و آن یکی از ارکان اسلام است و در حدیث آمده است «بُنِیَ الاسلامُ عَلی خَمسةِ اشیاء، عَلَی الصَلوةِ، وَ الزَکاةِ، وَالحَجِ، وَ الصَومِ، وَالولَایة»
انتهای پیام

captcha