نشست «سبک زندگی اسلامی» در نمایشگاه قرآن
کد خبر: 3812384
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۶

نشست «سبک زندگی اسلامی» در نمایشگاه قرآن

گروه اندیشه - علی اکبر ولی‌زاده، مدرس حوزه و دانشگاه طی نشستی تخصصی در نمایشگاه قرآن تهران موضوع «سبک زندگی اسلامی با تکیه بر آیات قرآنی» را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایکنا؛ امروز، 27 اردیبهشت‌ماه، نشست «سبک زندگی اسلامی با تکیه بر آیات قرآنی» در غرفه خبرگزاری ایکنا واقع در مصلی امام خمینی(ره) تهران محل برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اکبر ولی‌زاده مدرس حوزه و دانشگاه طی سخنانی در این نشست با اشاره به راه‌های موفقیت و شکست در زندگی نوعی فرمول را برای آن طرح کرد که شامل مواردی همچون موفقیت در زندگی زناشویی و موفقیت در تربیت فرزند و... می‌شود.
 
وی گفت: اگر این فرمول را به صورت یک فرمول ساختمانی در نظر بگیریم، هوش‌شناختی، هوش هیجانی، هوش کلامی و ارتباطی و هوش معنوی ستون‌ها، مهر و محبت پی‌ریزی و نظم و مقررات سقف آن را تشکیل می‌دهد.

حجت‌الاسلام ولی‌زاده در تبیین بحث مهر و محبت حدیثی را از پیامبر اکرم(ص) نقل کرد که می‌فرمایند: «آگاه باشید که مودت و دوستی مؤمن، از بزرگترین عوامل ایمان است».

همچنین وی حدیثی را از امام جعفر صادق نقل کرد که می‌فرماید: «لازمه دوست داشتن دین، دوست داشتن برادر دینی است».

مدرس حوزه و دانشگاه در ادامه با ذکر احادیثی در مورد محبت به همسر و فرزندان گفت: احادیث متعددی در این حوزه وجود دارد که بر ضرورت مهر و محبت اشاره دارد. محبت به همسر یکی از مواردی است که پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصوم روی آن تأکید دارند. امام صادق(ع) در خصوص محبت به همسر فرموده‌اند: «هر كس از دوستان ما باشد به همسرش بیشتر اظهار محبت می‌كند». ایشان همچنین در خصوص محبت به فرزند می‌فرمایند: «خدا بنده‌اش را به واسطه شدت محبتی که نسبت به فرزند خود دارد، مورد مرحمت قرار می دهد».

حجت‌الاسلام ولی‌زاده، با بیان اجزای عوامل هوش شناختی که در بعد علمی از آن با عنوان (IQ)  یاد می‌شود، تصریح کرد: مطالعه و آگاهی اولین عامل هوش شناختی است. علم ثابت کرده است که هوش شناختی فرد در سال‌های آینده نیز افزایش پیدا می‌کند. مطالعه یکی از چیزهایی است که به  بیشتر شدن سطح هوش فرد کمک می‌کند.

وی تحرک و ورزش را یکی از زیرمجموعه‌های عوامل افزایش هوش شناختی خواند و گفت: دکتر «جان مرینا» عقیده دارد که زیربنای مدارهای سلول‌های مغزی پروتئین «bdnf » است که در حالت تحرک ترشح می‌شود. پس ورزش در افزایش هوش شناختی فرد نقش دارد.

مدرس حوزه و دانشگاه سومین مورد را تنفس عمیق یوگایی با ترکیب 478 دانست که موجب افزایش هوش شناختی می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد که این راهکار باید در هوای پاک مورد استفاده قرار گیرد تا طرف از هوای آلوده متضرر نشود.

حجت‌الاسلام ولی‌زاده ادامه داد: دین ما سال‌ها پیش روی خیلی از چیزهایی که موجب سلامتی و تندرستی روحی و جسمی می‌شود، توصیه‌های فراوانی داشته است، اما متأسفانه به دلیل عدم مطالعه از این مسائل غافل هستیم.
 
ولی‌زاده گفت: خداوند در قرآن کریم برای رهایی از بیماری به حضرت ایوب(ع) می‌فرماید که « مغتسل بارد» یعنی با آب سرد غسل کن. امروز اگر این را به صورت علمی بررسی کنیم حتما در می‌ یابیم که حکمتی در آن نهفته است.
مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه تغذیه طیب، مناسب و متعادل هوش شناختی را افزایش می‌دهد، تصریح کرد: امروز برخی از خوراکی که ما مصرف می‌کنیم ناسالم هستند که موجب بیماری می‌شود. روغن‌ها یکی از این موارد است که استفاده از برخی از انواع آن ضرر دارد.

وی با اشاره به معضل اسراف و عدم تعادل در خوردن آشامیدن گفت: روی بحث غذا ضروری است که دقت زیادی داشته باشیم. خدواند در قرآن کریم می‌فرماید: «بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید».

ولی‌زاده ادامه داد: نقل است رئیس جمهور چین روزی یک دانه برنج را از زمین برداشته و به محافظان خود می‌دهد و می‌گوید: اگر هر یک از اهالی چین هر روز یک دانه برج را دور بریزند، چندین تن برنج دور ریخته می‌شود. می‌توان گفت در برخی موارد غیر مسلمانان توجه بیشتر به تعالیم اسلام دارند.

وی در ادامه با اشاره به بحث هوش هیجانی گفت: این مورد شامل دو بخش درون فردی و برون فردی می‌شود که به معنای کنترل هیجانات اعم از غم و شادی و ترس و خشم خود و دیگران است.

ولی‌زاده همچنان در پایان بحث هوش کلامی-زبانی و هوش معنوی را نیز مورد بررسی قرار داد.
انتهای پیام
captcha