ارتباطات فرهنگی معطوف به قشر خاصی نشود
کد خبر: 3812403
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴

ارتباطات فرهنگی معطوف به قشر خاصی نشود

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مشاور هنری استاندار خوزستان با بیان اینکه ارتباطات فرهنگی همچون برپایی نمایشگاه قرآن نباید معطوف به قشر خاصی شود، گفت: در موضوع مهم انتقال ارزش‌های دینی و قرآنی به جامعه باید زبان صنوف خاص و مقتضیات روحی و روانی انسان‌ها را در نظر گرفت و از توان روانشناسان و جامعه‌شناسان بیش از پیش استفاده کرد.

کیانی

به گزارش ایکنا از خوزستان، رضا کیانی، مشاور هنری استاندار خوزستان، با حضور در غرفه خبرگزاری قرآن در سیزدهمین نمایشگاه قرآن و عترت خوزستان، گفت: نفس برگزاری نمایشگاه و زمینه‌سازی آن جهت تقویت باورهای دینی و انتقال ارزش‌های انسان‌ساز قرآنی به جامعه بسیار ارزشمند است، اما قطعاً این حرکت‌ها نیاز به آسیب‌شناسی دقیق و روزآمد دارد. 
وی با بیان اینکه لازم است همه ساله جلساتی جهت نقد و بررسی نمایشگاه قرآن برگزار شود، افزود: یکی از نکات ارزشمند این نمایشگاه حضور تشکل‌های مردمی است که نشان از تعامل خوب آن‌ها با بدنه دولت دارد، هر چند نیاز است این ارتباط تقویت شود. نکته مهم این است که تعامل بین حوزه، دانشگاه، سازمان‌های مردم‌نهاد و اهالی رسانه در مسیر اشاعه ارزش‌های علوم قرآنی در لایه‌های مختلف جامعه باید تقویت شود.

کیانی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر بصیرت‌افزایی، گفت: باید فرصت ماه رمضان را در مسیر کمال‌جویی و عجین ساختن وجود انسان‌ها با نور معنویت فراهم بیاوریم و لازم است نگاهمان را مورد بازخوانی قرار دهیم.

انتقال فرهنگ قرآنی به جوانان
مشاور هنری استاندار خوزستان ادامه داد: هر صنفی از جامعه با یک نوع ادبیات در ارتباط است و این ارتباطات فرهنگی نباید معطوف به قشر خاصی شود. در موضوع مهم انتقال ارزش‌ها به جامعه باید زبان صنوف خاص، متقضیات روحی و روانی انسان‌ها را در نظر گرفت و از توان روانشناسان و جامعه‌شناسان بیش از پیش استفاده کرد.

وی گفت: انتقال فرهنگ قرآنی به جوانان یکی از ضرورت‌ها و اولویت‌های فرهنگی جامعه ما است که لازمه آن این است که ابعاد روحی جامعه را مورد بازشناسی قرار دهیم. جامعه‌شناسی خود را در مورد لایه‌های مختلف جامعه مورد بازشناسی قرار دهیم و این ایام و نمایشگاه فرصت خوبی است که به خودمان تلنگر بزنیم که اگر اثر روش‌های ما ناکارآمد بودند، آن‌ها را مورد بازبینی قرار دهیم.
کیانی با بیان اینکه در خروجی نمایشگاه قرآن باید کارآمدی روش‌های انتقال مفاهیم دینی را بررسی کرد، گفت: در این زمینه به افکارسنجی علمی نیاز داریم و باید سعی شود در نتیجه این نمایشگاه، نشست‌های مختلف قرآنی در طی سال تقویت شوند و جلسات نقد و بررسی کتاب و ظرفیت‌های هنری در قرآن مورد بررسی قرار بگیرد.

ارزیابی نمایشگاه قرآن
مشاور هنری استاندار خوزستان ادامه داد: براین اساس نمایشگاه باید فقط به‌ عنوان یک جرقه تلقی شود و برنامه مکمل آن در طی سال ادامه یابد. باید مخاطبان بگویند که این نمایشگاه چقدر تأثیرگذار بوده اما در کنار آن بدیع‌ترین و خلاقانه‌ترین روش‌ها برای ارتباط با قرآن ارائه شوند. همچنین ارزیابی نمایشگاه پس از پایان آن تشکیل شود تا متوجه شویم آیا ما را به آن هدف انس با قرآن نزدیک کرده است یا خیر تا با در دست داشتن این نتایج حرکتی رو به جلو را شاهد باشیم.

وی بیان کرد: در اینجا نقش رسانه‌ها را پررنگ می‌بینم؛ رسانه‌ها علاوه بر خبررسانی باید تحلیل، نقد و کنش‌گری را از خود نشان دهند چراکه رسانه‌ زمانی می‌تواند جامعه را به پویایی و اعتلا برساند و کمک حال توسعه باشد که علاوه بر خبررسانی شفاف و صادقانه نقد و ارزیابی را هم انجام دهد.

انتهای پیام

captcha