لزوم مصرف وعده سحری/ راهکار طب ایرانی برای پیشگیری از تشنگی در روزه‌داری
کد خبر: 3812418
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱
خدادوست بیان کرد:

لزوم مصرف وعده سحری/ راهکار طب ایرانی برای پیشگیری از تشنگی در روزه‌داری

گروه سلامت ــ مصرف مخلوط عرق کاسنی و شاتره در هنگام سحر به کاهش عطش روزانه در روزه‌داری کمک می‌کند.

لزوم مصرف وعده سحری/ راهکار طب ایرانی برای پیشگیری از تشنگی در طول روزه‌داریمحمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر لزوم مصرف سحری برای روزه‌داران اظهار کرد: ماه رمضان امسال با فصل بهار تلاقی پیدا کرده و روزه‌داران همزمان با تدابیر خودمراقبتی ماه مبارک رمضان، باید تدابیری را نیز ویژه فصل بهار بیندیشند.
وی ضمن هشدار به روزه‌داری بدون سحری، گفت: روزه‌داران با توجه به طولانی بودن روز‌ها در فصل بهار حتماً باید از خواب بیدار شوند و سحری را صرف کنند تا از بروز ضعف بدنی در طول روزه‌داری پیشگیری کنند.
خدادوست درباره نحوه افطار کردن بیان کرد: آب ولرم و خرما یا آب ولرم و یک قاشق عسل بهترین گزینه برای باز کردن روزه است. آب و مایعات سرد به هیچ وجه نباید برای افطار استفاده شود. از سوی دیگر افطاری باید سبک و در حد نان و پنیر و سبزی یا گردو میل شود و علاوه بر پرهیز از مصرف غذا‌های سنگینی مانند حلیم، شله زرد، کله پاچه و آش، که در توان هضم معده در فصول گرم سال نیست، وعده شام را حذف یا در حد بسیار کم و سبک میل کنید.
وی با تأکید بر لزوم خواب شبانه، درباره شب‌بیداری شبانه در طول ماه مبارک رمضان هشدار داد و گفت: روزه‌داران تا قبل از نیمه شب حتماً باید بخوابند و چنانچه افطاری را سبک میل کرده تا سحر نیز خوابیده باشند، برای برای صرف وعده سحر اشتهای کافی دارند و می‌توانند یک وعده غذای کامل را میل کنند.
مدیرکل دفتر طب ایرانی ادامه داد: پرهیز از مصرف غذا‌های تند، سرخ کرده و چرب در وعده سحر، غذا‌های گوشتی و پرادویه، سبزی خام و کاهش فعالیت فیزیکی و ورزش، به خصوص در ساعات گرم روز، از دیگر تدابیری است که به کاهش تشنگی در روزه‌داری کمک می‌کند. همچنین مصرف مخلوط عرق کاسنی و شاتره در هنگام سحر به کاهش عطش روزانه کمک می‌کند.
وی بین کرد: از آنجا که همواره توصیه شده که بین زمان غذا خوردن تا خوابیدن حداقل باید دو ساعت فاصله باشد، پس از صرف افطار می‌توان از نوشیدنی‌هایی مانند سکنجبین‌، فالوده هندوانه، فالوده خیار و سبزیجات استفاده کرد. این‌ها می‌توانند نیاز به آب کافی را در طول روز جبران کنند.
وی با بیان اینکه از نگاه طب ایرانی خواب روز در ماه‌های غیررمضان توصیه نمی‌شود، گفت: برای تمدد قوا بعد از نماز ظهر و عصر فرصت مناسبی برای استراحت کافی است و توصیه می‌شود فرد روزه‌دار یکی دو ساعت  بخوابد، چراکه هم قوای فرد روزه‌دار بازگشته و هم از تشنگی جلوگیری می‌شود.
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه در هنگام گرسنگی و ایجاد اشتهای واقعی حرارت معده بالا می‌رود و آماده هضم غذا می‌شود، گفت: معده در هنگام افطار در اوج حرارت است و باید ماده‌ای را مصرف کرد که هم مقداری حرارت معده را کاهش دهد و به تعادل برساند و هم با کاهش ناگهانی آن، سبب اختلال در هضم غذای بعدی و بروز نفخ نشود.
وی مصرف سبزی را در وعده افطار برای کمک به اجابت مزاج و جلوگیری از بروز یبوست به عنوان یکی از مشکلات شایع روزه‌داری ضروری دانست و تأکید کرد: باید توجه داشت که مصرف سبزی خام در سحری میزان عطش را در طول روز افزایش می‌دهد و به همین دلیل بهتر است در این وعده غذایی از سبزیجات پخته استفاده شود.
انتهای پیام
captcha