۳۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در سمنان فشارخون دارند
کد خبر: 3812439
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹

۳۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در سمنان فشارخون دارند

گروه اجتماعی ــ رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به آغاز بسیج ملی کنترل فشارخون در این استان گفت: ۳۵ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال در استان سمنان فشارخون دارند.

۳۵ درصد جمعیت بالای ۳۰ سال در سمنان فشارخون دارند

به گزارش ایکنا از سمنان، نوید دانایی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان امروز، 28 اردیبهشت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه ۳۵ درصد از جمعیت بالای ۳۰ سال در استان سمنان فشارخون دارند، بیان کرد: سالمندی و بالا بودن میانگین سن در این استان یکی از علل بالا بودن فشارخون در جمعیت بالای 30 سال است.

وی اضافه کرد: علی‌رغم بالا بودن مبتلایان به فشارخون در استان سمنان نسبت به میانگین کشوری، کنترل این بیماری و درمان آن در این منطقه از کیفیت بالاتری نسبت به کشور برخوردار بوده است.

دانایی با تأکید بر اینکه حدود 40 درصد از مبتلایان به بیماری فشارخون از این بیماری اطلاعی ندارند، متذکر شد: بیماری فشارخون زمینه بسیاری از مشکلات را در آینده ایجاد می‌کند که متأسفانه تعدادی از افراد هم که از بیماری خود اطلاع دارند یا به بیماری خود اهمیت نمی‌دهند و یا درمان و مراقبت مؤثری انجام نمی‌دهند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه فشارخون می‌تواند عوارض بسیار بدی برای خانواده و جامعه داشته باشد، افزود: بیماری فشارخون زمانی که پیشرفت می‌کند منجر به سکته قلبی مغزی و بیماری‌های شدید کلیوی شده که هم فرد و خانواده را درگیر کرده و هم می‌تواند عوارض جدی برای جامعه داشته باشد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به آغاز بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در کشور و در استان سمنان اظهار کرد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و به‌تبع آن دانشگاه‌های علوم پزشکی در این طرح همه افرادی که زمینه فشارخون داشته یا احتمال ابتلا به فشارخون در آن‌ها بالا است را شناسایی کرده و درمان آن را آغاز می‌کنند که در این راستا از مردم می‌خواهیم تا با مراجعه به مراکز بهداشتی درمانی و همچنین پایگاه‌های سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان و پایگاه‌های سیار در این طرح ملی شرکت کنند. 

به گفته وی، با مراجعه شهروندان واجد شرایط در اجرای این طرح به پایگاه‌های ثابت و سیار کنترل فشارخون در استان سمنان، اطلاعات مرتبط با فشارخون آنان در سامانه‌‌‌های الکترونیکی ثبت‌شده و پیگیری‌های بعدی برای کنترل و درمان آن انجام می‌شود و در کنار اجرای این طرح تدوین برنامه‌ای برای جلوگیری و پیشگیری از بیماری فشارخون، بیماری‌های قلبی عروقی و مغزی نیز در دستور کار قرار دارد که مهم‌ترین آن آموزش تغییر سبک زندگی است.

دانایی خواستار تحرک و ورزش بیش‌ازپیش در جامعه شد و افزود:  تغذیه درست نیز یکی از مواردی است که در ایجاد این بیماری دخیل بوده که باید به آن توجه ویژه‌ای شود که بر این اساس اگر بتوانیم در یک اقدام درست و حامی سلامت نمکدان را از سر سفره برداریم؛ گامی مهم برای کنترل فشارخون برداشته می‌شود؛ زیرا  30 درصد بیماری فشارخون با اجرای این اقدام ساده کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

captcha