فضای مجازی؛ چشم انتظار تولید محتوای دینی
کد خبر: 3812465
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹

فضای مجازی؛ چشم انتظار تولید محتوای دینی

گروه اجتماعی ــ کارشناس فضای مجازی و خانواده با بیان اینکه امروزه فضای مجازی در حوزه معنویت می‌تواند نقش‌آفرین باشد، گفت: باید در گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد ایجابی، با بهره‌‌گیری از دانش و اطلاعات و با برخورداری از زیرساخت‌های فناورانه در تولید محتوای مذهبی گام برداریم.

فضای مجازی چشم انتظار تولید محتوای دینیفریدون رمضانی، کارشناس فضای مجازی و خانواده با حضور در غرفه خبرگزاری ایکنا در دوازدهمین نمایشگاه قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی، اظهار کرد: فضای مجازی امروزه به زندگی دوم افراد تبدیل شده است.
وی افزود: فضای مجازی به خودی خود آسیب‌زننده نیست اما وقتی تبدیل به آسیب می‌شود که حضور آن مراودات خانوادگی ما را تحث تأثیر قرار می‌دهد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: امروزه متأسفانه فضای مجازی به خصوصی‌ترین حریم انسان‌ها ورود پیدا کرده است و فرهنگ اصیل ایرانی ـ اسلامی ما را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است.
وی ادامه داد: راهکار حل این اعتیاد به فضای مجازی، مدیریت استفاده از رسانه و ارتقاء سواد رسانه‌ای است که باید به خانواده‌ها آموزش داد.
این کارشناس فضای مجازی و خانواده با اشاره به اینکه فضای مجاری بیش از آن چیزی که انتطار می‌رفت، در سبد مصرف خانواده‌ها جا باز کرده است، تصریح کرد: مقام معظم رهبری بر فضای مجازی بسیار تأکید دارند و در جایی فرمودند که ارزش فضای مجازی به اندازه ارزش انقلاب اسلامی است.
رمضانی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم انقلاب خود را حفظ کنیم، باید فضای مجازی را مدیریت کنیم، افزود: در این مورد دو رویکرد سلبی و ایجابی را می‌توان مدنظر قرار داد.
وی با بیان اینکه رویکرد سلبی در این خصوص جواب نمی‌دهد، اظهار کرد: در قرآن کریم نیز آمده است که انسان را از هر چیز بازداری بیشتر به سمت آن می‌رود.
این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: باید بپذیریم فضای مجازی واقعیت انکارناپذیر عصر ما است که باید خود را با آن هماهنگ کنیم.
رمضانی با بیان اینکه باید بپذیریم که کلید قدرت در قرن ۲۱ شبکه‌های اجتماعی است، تصریح کرد: بلوغ زودرس، اعتیاد به رسانه، قانون‌گریزی و هنجارشکنی، کاهش صمیمیت اجتماعی، احساس تنهایی و اختلالات هویتی از آسیب‌های استفاده بیش از حد از فضای مجازی است.
وی با بیان اینکه باید در عرصه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این حوزه با آسیب‌ها مقابله کنیم، اظهار کرد: اگر امروزه دشمن در عرصه فضای مجازی قوی عمل کرده، به این دلیل است که تئوریسین‌های بسیار قوی در پشت صحنه فضای مجازی در حال فعالیت هستند.
این کارشناس فضای مجازی و خانواده بیان کرد: با یک نگاه علمی و نه سلیقه‌ای می‌توانیم فضای مجازی را مدیریت کنیم.
رمضانی ادامه داد: امروز بالغ بر ۸۰ دستگاه ارائه دهنده خدمات فرهنگی در استان داریم و نباید شاهد آشفتگی در حوزه فرهنگی باشیم.
وی افزود: امروزه فضای مجازی در حوزه معنویت می‌تواند نقش‌آفرین باشد و با ارائه نرم‌افزارهای مذهبی از جمله آیات قرآنی و ادعیه می‌تواند در نشر معارف در جامعه نقش بارزی ایفا کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب فضای مجازی و جوانان به‌عنوان نیروهای آماده به کار و نقش‌آفرین معرفی شده‌اند.
رمضانی ادامه داد: باید در گام دوم انقلاب اسلامی با رویکرد ایجابی، با بهره‌‌گیری از دانش و اطلاعات و با برخورداری از زیرساخت‌های فناورانه در تولید محتوای مذهبی گام برداریم و در این صورت است که می‌توانیم قله‌های تکنولوژی را فتح کنیم.
وی با بیان اینکه باید از این فضا برای صدور انقلاب اسلامی به جهان بهره ببریم، یادآور شد: اگر هر غفلتی در این عرصه بکنیم، در آینده ایران متضرر خواهد شد.

انتهای پیام

captcha