زکات؛ ابزاری جهت کاهش رنج مردم مبتنی بر دستور ات دینی
کد خبر: 3812469
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶

زکات؛ ابزاری جهت کاهش رنج مردم مبتنی بر دستور ات دینی

گروه اجتماعی ــ زکات یکی از احکام مالی دین مبین اسلام، ساز و کاری کاربردی برای از بین بردن فقر و مشکلات متعدد اقتصادی و اجتماعی و ابزاری برای کاستن رنج مردم مبتنی بر دستور دینی است.

زکات؛ ابزاری جهت کاهش رنج مردم مبتنی بر دستور ات دینی

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از مرات در زمانی که فراهم کردن نیازهای ضروری و اولیه زندگی، دغدغه اصلی بخشی از جامعه به حساب می‏‌آید و فاصله طبقاتی در ایران روز به روز در حال افزایش است، زکات یا پرداخت سهم امانی نیازمندان از مال ثروتمندان، می‌تواند به‌عنوان یکی از نظام‌های اقتصادی کارآمد اسلامی برای کاستن فاصله غنی تا فقیر به کار بسته شود.
خداوند در آیات قرآن بارها موضوع زکات را مورد توجه قرار داده و پرداخت آن را از اصول نیکی‌ها و اساس کارهای شایسته برشمرده است؛ زکات یکی از فریضه‌ها، از اصول دین و انفاق‌‌های بسیار مهمی است که نقشی مهم در رشد اقتصادی کشور دارد، ترویج آن سبب فرهنگ کمک‌رسانی و بیشترشدن همبستگی عمومی برای محرومیت‌زدایی جامعه می‌شود.
رسیدگی به زندگی و رونق سفره فقرا وظیفه اصلی حاکمیت اسلامی است که بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها می‌تواند از محل جمع‌آوری زکات تامین شود، زکات بر 9 مورد گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، گوسفند، گاو و شتر واجب است.
از آنجایی که هفت قلم از 9 مورد کالای مشمول زکات واجب در حوزه کشاورزی است بنابراین رونق این فریضه دینی در جامعه در گرو توسعه و شکوفایی اقتصادی این بخش است.
علاوه بر 9 قلم زکات واجب، بر اساس فتوای اکثر علما و مراجع به سایر درآمدها و محصولات کشاورزی نیز زکات مستحبی تعلق می‌گیرد.
پرداخت زکات علاوه بر اینکه چرخه‌های اقتصادی جامعه را به گردش در می‌آورد و منجر به رشد و برقراری عدالت اجتماعی کشور می‌شود؛ درآمد حاصل از زکات ظرفیتی ناب برای کمک به توسعه پایدار جامعه است.
بسیاری از اهداف توسعه پایدار مبنی بر کاستن فقر و گرسنگی، ارتقای سطح سواد و سلامت، دسترسی به آب و بهداشت، کاهش نابرابری‌ها و حفاظت از محیط ‌زیست در هزینه‌کرد از محل جمع‌آوری زکات منعکس شده است.
از سوی دیگر، فضای فرهنگی ناشی از اجرای زکات در جامعه سبب تقویت بنیه اعتقادی بین آحاد مردم می‌شود و گسترش این مسئله نیازمند فرهنگ‌سازی است.
برگزاری همایش‌های سراسری، فضاسازی تبلیغاتی و تجلیل از چهره‌های شاخص و فعال در پرداخت زکات، از شیوه‌های ترویج این فریضه الهی است، اما مدیریت هزینه‌کرد زکات برای افزایش اعتماد عمومی، مسئله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
رشد زکات محصول شفاف‌سازی در هزینه‌ها است و با توجه به اینکه در سال زراعی امسال بارش رحمت الهی بیش از سال‌های گذشته بوده است، انتظار می‌رود میزان جمع‌آوری زکات نیز افزایش یابد.
در استان سمنان 186 روستا در سال 97 مشمول پرداخت زکات شدند؛ 313 عامل زکات در استان سمنان در مناطق روستایی و شهری مشغول به فعالیت هستند که در این بین 138 مبلغ در سال گذشته در ترویج سنت حسنه این فریضه دینی با کمیته امداد امام خمینی‌(ره) همکاری داشتند.
حدود 115 میلیارد ریال زکات در استان سمنان سال 97 جمع‌آوری شد که 100 میلیارد ریال آن زکات مستحبی و 6 هزار و 750 میلیون ریال زکات فطریه بود.

در این راستا آیت‌الله شاهچراغی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان با بیان اینکه رفع فقر و گشایش در امور جامعه از برکت‌های مهم زکات در جوامع اسلامی است، گفت: همه باید برای اجرای هر چه بهتر این فریضه تلاش کنند زیرا زکات از مطهرات است و انسان را از دلبستگی به دنیا، خساست و مال حرام پاک می‌‌کند و این فریضه دینی نقشی مؤثر در اجرای عدالت اجتماعی دارد.
به گفته وی، علاوه بر نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات باید از عاملان و پرداخت‌کنندگان این مسئله در جامعه تقدیر شود زیرا تشویق عاملان جمع‌آوری زکات به علت نقش موثر در کمک به نیازمندان  ضروری است و در اسلام و روایات برای جمع‌‌آوری زکات و نهادینه کردن این فریضه دینی توسط پرداخت‌کنندگان سفارش شده است.

امام جمعه سمنان با اشاره به اینکه رسانه‌ها با بازگویی اثرات زکات، نقش مهمی در ترویج فرهنگ زکات در این استان دارند و برای تحقق آن باید بیش از بیش تلاش کنند، یادآور شد: گزارش عملکرد درباره هزینه‌کرد زکات فقط در نشست‌های مدیران کافی نیست ‌و هزینه کردها و عملکرد به مردم اطلاع‌رسانی شود تا اعتماد عمومی تقویت و مردم به پرداخت زکات تشویق شوند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام‌ جمعه سمنان با تأکید بر اینکه دستگاه‌‌های اجرایی متولی در ترویج و اشاعه زکات نقش مؤثری ایفا کنند، افزود: بیشتر زکات پرداختی در استان سمنان مستحبی است بنابراین مسئولان برای گسترش فرهنگ زکات واجب در جامعه اهتمام ورزند.

محمد قوسی، معاون توسعه مشارکت کمیته امداد استان سمنان اضافه کرد: 186 روستا از 325 روستای استان سمنان در سال 97 مشمول پرداخت زکات شدند.
وی با اشاره به اینکه عمده زکات پرداختی توسط پرداخت‌کنندگان استان سمنان مستحبی است، افزود: 313 عامل افتخاری زکات با کمیته امداد این استان همکاری می‌‌کنند.
معاون کمیته امداد استان سمنان، با بیان اینکه 138 مبلغ با هدف نهادینه کردن فرهنگ زکات در این عرصه فعال هستند، خاطرنشان کرد: مشارکت پرداخت‌کنندگان زکات در این استان با عاملان و مبلغان زکات نشان از افزایش گرایش کشاورزان پاک دل به فرائض دینی دارد.

علیرضا آشناگر، استاندار سمنان با اشاره به اینکه حدود 115 میلیارد ریال زکات در استان در سال 97 جمع آوری شد در حالی که تعهد پرداخت این فریضه دینی 92 میلیارد ریال بود متذکر شد:  سمنان حدود 23 میلیارد ریال بیش از تعهد، پرداخت زکات داشت که این مساله بیانگر ترویج فرهنگ پرداخت زکات در بین مردم این استان دارد.
وی با چشمگیر خواندن میزان پرداخت زکات در سمنان، ادامه داد: مشارکت بالای مردم این استان در پرداخت زکات نشان از روحیه خیرخواهانه و انسان دوستی دارد اذعان کرد: فرمانداران استان سهم تشویقی برای طرح های عمومی را در نظر گرفته و پرداخت کنند.
آشناگر با بیان اینکه اساس حمایت از نیازمندان باید برای توانمندسازی باشد، گفت: زکات جمع آوری شده به منظور درآمدزایی بیشتر برای نیازمندان به کار گرفته شود.
وی با اشاره به اینکه نهادهای حمایتی برنامه خود را بر اساس توانمندسازی تدوین کنند، خاطرنشان کرد: درصورت نبود محدودیت های قانونی برای کمیته امداد، استانداری سمنان آمادگی دارد در اجرای طرح های اشتغالزایی عمرانی مربوط به افراد تحت پوشش این نهاد مشارکت کند.
آشناگر افزود: با وجود اینکه تنها 2 درصد از اراضی استان سمنان به بخش کشاورزی اختصاص‌ یافته است، میزان جمع آوری زکات در سال 97 نشان از توجه مردم استان به این فریضه دینی دارد.

سید‌رضا رضوی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان سمنان با تاکید بر اینکه 6 هزار و 750 میلیون ریال زکات فطریه و 100 میلیارد ریال زکات مستحبی نیز توسط مردم استان در سال 97 پرداخت شد یاداور شد: حدود 115 میلیارد ریال زکات سال گذشته در استان جمع آوری شده که این میزان جمع آوری زکات بیش از تعهد و نشان از ترویج فرهنگ خداپسندانه پرداخت زکات است.
به گفته وی؛ بالا بودن سهم پرداخت زکات مستحبی در سمنان نشان از نهادینه شدن فرهنگ پرداخت زکات در این استان است که  در هر شهرستان با توجه به شاخص هایی که دارد سهم تعهد پرداخت زکات تعیین شده و برخی شهرهای این استان بیش از 100 درصد تحقق پرداخت تعهد زکات داشتند.
محمد قوسی، معاون توسعه مشارکت کمیته امداد استان سمنان با بیان اینکه 24 هزار خدمت حمایتی از محل مشارکت مردم استان سمنان در پرداخت زکات به مددجویان این نهاد ارائه شده افزود: این کمک‌ها در سرفصل‌‌های کمک‌ هزینه جهیزیه، تعمیر مسکن، کمک ‌هزینه‌‌های درمانی، تحصیلی، معیشت مشارکت در پروژه‌های عمومی از محل مشارکت پرداخت کنندگان زکات به مددجویان تحت حمایت کمیته امداد و نیازمندان استان سمنان ارائه شد.
وی با اشاره به تهیه 118 جهیزیه، 591 کمک‌ هزینه درمانی از محل زکات جمع‌آوری‌ شده در سال 97 به مددجویان و نیازمندان سمنان، تصریح کرد: 44 واحد مسکونی مددجویان تحت حمایت کمیته امداد این استان مقاوم ‌سازی و 25 واحد مسکونی احداث شده است.
قوسی بیان کرد: سال گذشته 80 درصد از مجموع کل زکات سهم فقرا و 20 درصد صرف ساخت و بهسازی پروژه‌های عمومی شد.

فرماندار سمنان گفت: سال 97 با همکاری 23 موسسه خیریه و نهادهای اجرایی متولی 2 میلیارد و 300 میلیون ریال زکات واجب در این شهرستان جمع آوری شد.
دانایی ضمن مطلوب ارزیابی کردن رویکرد دستگاه‌های متولی و موسسه‌های شهرستان سمنان در بخش جمع آوری زکات گفت: فعالیت موسسه ها تنها با داشتن مجوز و نصب علامت شورای زکات بر روی صندوق‌های جمع آوری قانونی است و با موسسه های غیرمجاز برخودر جدی می‌شود که بر این اساس  برای استقرار 150 صندوق در 75 پایگاه شهری به منظور جمع‌آوری زکات در سال 98 از سوی دستگاه‌های متولی برنامه‌ریزی شده است.
فرماندار سمنان در پایان خاطرنشان کرد: برگزاری نشست با بهره برداران گندم و جوی این شهرستان با هدف ترویج فرهنگ زکات واجب از دیگر برنامه های پیش روی امسال است.

انتهای پیام

captcha