نمایشگاه قرآن می‌تواند زنده‌کننده دل‌ها باشد
کد خبر: 3812519
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۷
نمایشگاه چهاردهم/

نمایشگاه قرآن می‌تواند زنده‌کننده دل‌ها باشد

گروه فرهنگی - عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد گفت: نمایشگاه قرآن باید دل‌ها را با قرآن انس دهد و زنده کند و همه عوامل مشروع جذب کودکان و نوجوانان به سوی قرآن نیز از طریق برگزاری نمایشگاه قرآنی شناسایی شود و آن عوامل نیز در برگزاری این رویداد بکار گرفته شود.

نمایشگاه قرآن باید زنده‌کننده دل‌ها باشدحجت‌الاسلام محمدرضا جواهری، عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، در حاشیه چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد، با بیان اینکه ماه رمضان ماه بهار قرآن است و در این ماه شریف برگزاری نمایشگاه قرآن بسیار مناسب است، اظهار کرد: از این رو وظیفه نظام جمهوری اسلامی ایران و مراکز فرهنگی این است که به نمایشگاه قرآن به عنوان یک اصل فراموش نشدنی توجه کند و طی سال نیز جهت فراهم ساختن اجرای احکام قرآنی به وظایف خود عمل کند.
 
وی برگزاری نمایشگاه قرآن را یک ضرورت دانست و گفت: انقلاب اسلامی ایران بر اساس قرآن پدید آمد و راهنمای این انقلاب نیز قرآن بود. بر همین اساس ما باید در جهت تداوم انقلاب اسلامی از قرآن استفاده و به همه دست‌های آن نیز توجه کنیم چرا که این کتاب خدا و آخرین کتاب آسمانی مسلمانان در همه زمینه‌ها راهگشا و راهنمای همه مردم در همه اعصار بوده است.
 
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان مسئولان این حوزه باید با تمام امکاناتی که در اختیار دارند، تلاش کنند تا همه مردم جذب قرآن شوند. ترتیل، قرائت، تلاوت، روخوانی و تجوید فعالیت‌های ارزشمند و خوبی است که می‌توان در این مسیر از آن استفاده کرد اما همه این امور باید به گونه‌ای صورت گیرد که ما را در جهت فهم، تدبر و بهره‌برداری از قرآن یاری کند.
 
قرآن باید کتاب حیات و نه کتاب مرگ باشد 
جواهری با تاکید بر اینکه ما در کشور خود، در راستای عمل به قرآن با مشکلاتی مواجه هستیم، عنوان کرد: بر این اساس مسئولان و مدیران باید بیش از این به قرآن توجه کنند و به این کتاب آسمانی روی آورند. قرآن باید کتاب حیات و نه کتاب مرگ باشد چرا که خداوند قرآن را برای هدایت انسان‌ها نازل کرد و چه بسا که این هدایت‌ها باید در زمان حیات و نه در زمان پس از مرگ صورت گیرد.
 
وی ادامه داد: البته که قرآن با درس‌های زیادی درباره سفر پر رمز و راز آخرت و معاد همراه است که باید به فراگیری آن‌ها نیز بپردازیم اما حقیقت قرآن، زنده کردن و هدایت ما انسان‌هاست.
 
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد تاکید کرد: بنابراین نمایشگاه قرآن باید همین نقش را داشته باشد؛ دل‌ها را با قرآن انس دهد و زنده کند و همه عوامل مشروع جذب کودکان و نوجوانان به سوی قرآن نیز از طریق برگزاری نمایشگاه قرآنی شناسایی شود و همه آن عوامل نیز در برگزاری آن به کار گرفته شود.
 
بی‌توجهی به شیوه‌های پویا برای پیوند نسل جوان با قرآن 
جواهری گفت: در واقع با توجه به اینکه هزینه‌های زیادی در این راستا صرف می‌شود و مردم وقت خود را برای حضور در نمایشگاه می‌گذارند، باید عوامل عدم و یا کمی استقبال از نمایشگاه بررسی شود و در نهایت به این نتیجه‌ رسید که آیا شیوه‌های خوب، پویا، شادی‌بخش و مهارت‌های پیوند نسل جوان با قرآن طی نشده یا تبلیغات شایسته‌ای از سوی رسانه‌های گروهی مانند صدا و سیما و همچنین سایر رسانه‌ها صورت نگرفته است؟
 
وی اضافه کرد: این روزها باید تیتر اصلی روزنامه‌ها، برگزاری نمایشگاه قرآن باشد. روزنامه‌ها باید داوطلبانه و بدون دریافت هزینه‌ای تیتر اول‌شان، نمایشگاه قرآن باشد تا مردم از نمایشگاه قرآن باخبر شوند و بدانند که چنین برنامه‌ای وجود دارد و برای بازدید حضور پیدا کنند. 
 
عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در این میان یکی از رسالت‌های مهم سایت‌های خبری و سایر رسانه‌هایی که فعالیت خبری دارند نیز این است که به معرفی این نمایشگاه بپردازند و گزارش‌های زنده، پی در پی  و روزانه‌ای ارائه دهند و تلاش کنند تا زمینه رفت و آمد به نمایشگاه فراهم شود و به نوعی مردم از این فضای معنوی استفاده کنند تا از این طریق به قرار گرفتن نمایشگاه قرآن در مسیر صحیح خود کمک کنند.
 
جواهری عنوان کرد: همچنین صدا و سیما نیز از طریق پخش زنده‌ از نمایشگاه و مصاحبه با افراد حاضر در نمایشگاه می‎تواند به رسالت خبری خود دست یابد چرا که این رسانه به گونه‌ای است که همه مردم از آن استفاده می‌کنند و برای آن‌ها نیز قابل لمس است. بر همین اساس آن‌ها با اطلاع یافتن از برگزاری چنین برنامه‌ای، قطعا از آن بازدید خواهند داشت.
 
انتهای پیام
captcha