معرفی تازه‌های نشر در مرکز طبع و نشر قرآن/ کارهای قرآنی نیازمند تبلیغ وسیع رسانه‌ای است
کد خبر: 3812618
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۳۲
بابایی خبر داد:

معرفی تازه‌های نشر در مرکز طبع و نشر قرآن/ کارهای قرآنی نیازمند تبلیغ وسیع رسانه‌ای است

گروه ادب ــ مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران گفت:نمایشگاه قرآن تأثیر زیادی در جلب مخاطب و معرفی کارهای قرآنی و ایجاد انگیزه برای ورود مردم به عرصه‌های قرآنی داشته است اما مهم اینست که کارهای قرآنی نیازمند تبلیغ وسیع رسانه‌ای است.

محمد بابایی، مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره فعالیت‌های این غرفه گفت: امسال نیز به مانند سنوات گذشته، مرکز طبع و نشر و دارالکتابه که دو مجموعه در حوزه قرآن فعالیت می‌کنند، در یک جا مستقر شده‌ایم.

وی درباره حوزه فعالیت‌های این غرفه، ادامه داد: یکی در زمینه تولید مصاحف است که از سال ۷۶ تا پایان سال ۹۷ حدود ۱۶۰ مدل مختلف قرآن با اشکال و خطوط مختلف تولید شده است که پس از دسته بندی به بازار عرضه شد.


بابایی با اشاره به اینکه بخشی از فعالیت غرفه به تحقیقات مرکز اختصاص دارد، بیان کرد: یعنی کتاب‌هایی که از گذشته تألیف شده است و کتاب‌هایی که به تازگی در دست تألیف است در معرض دید عموم قرار گرفته شده است. همچنین بخشی دیگر نیز به تابلو‌های خوشنویسی و گزارش‌های مصوری که دارالکتابه از آموزش‌ها و جشنواره‌ها و یا سایر برنامه‌هایی که در طول هشت سال گذشته در حوزه خوشنویسی قرآن انجام داده، اختصاص یافته است.


وی درباره محصولات جدید که در غرفه ارائه می‌شود، افزود: چند کار در پایان سال ۹۷ رونمایی شد، اما فرصت معرفی آن چندان حاصل نشد لذا در نظر داریم از فضای نمایشگاه قرآن برای معرفی تازه‌های نشر و تحقیقات جدید استفاده کنیم چون نرم افزار جامع رسم‌الخط قرآن که کار فاخری در جهان اسلام است و مشابه‌ای نیز ندارد و یا کار تحقیقی که بر مصحف منسوب به امیرالمؤمنین (ع) انجام شد، سال گذشته در قالب ماکت رونمایی شد، اما در حال حاضر نسخه چاپی آن آمده است که به محققان در این غرفه قابل عرضه است. همچنین چندین کار جدید که در زمینه صفحه بندی مختلف و خطوط مختلف از جمله قرآن به خط استاد راهنما انجام داده‌ایم.


بابایی با اشاره به اینکه انتشارات در بخش فروش مستقر است، اظهار کرد: غرفه انتشارات در شبستان اصلی جنب ستون ۸۰ قرار دارد که تازه‌های نشر به اضافه انتشارات گذشته در آنجا قابل تهیه است.


وی در پاسخ به این سؤال که نمایشگاه قرآن با وجود گذر ۲۷ دوره از فعالیتش چه میزان توانسته جایگاه واقعی‌اش را در جامعه پیدا کند، گفت: قطعاً تأثیر زیادی در جلب مخاطب و معرفی کار‌های قرآنی و ایجاد انگیزه برای ورود مردم به عرصه‌های قرآنی داشته است و این را نمی‌شود منکر شود، اما مهم اینست که رسانه‌ها باید کمک کنند. به عبارت واضح‌تر کار‌های قرآنی نیازمند تبلیغ وسیع رسانه‌ای دارد، بطور مثال برپایی نمایشگاه همراه با تبیین اجزاء به مردم اطلاع‌رسانی شود.


بابایی با اشاره به اینکه صداوسیما می‌تواند هر کاری را در عرصه تبلیغ و اطلاع‌رسانی انجام دهد، افزود: در بحث فعالیت‌های قرآنی نیز باید تبلیغات گسترده انجام شود. این نمایشگاه قرآن با ساعت‌ها کار اجرایی و تیمی و اتاق فکر در فضای مصلی برپا شده است و مرحله بعد انجام کار‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی برای جلب و دعوت به عرصه قرآنی به منظور بهره‌مندی از این فضا است.


وی در پاسخ به این سؤال که آیا بحث گرانی کاغذ در ماه‌های اخیر بر روند چاپ مصحف شریف نیز اثرگذار بوده است، بیان کرد: این بحث بسیار بر کار تأثیر گذاشته است. به ویژه در نیمه دوم سال ۹۷ با مشکلات جدی در بازار نشر و خرید کاغذ روبرو شدیم. برخی از اوقات به دلیل نوسان قیمت‌ها حتی کاغذ در بازار کمیاب می‌شد که این موجب مشکلاتی می‌شد، اما معتقدم هنوز گرانی کاغذ تأثیر خودش را نشان نداده است؛ زیرا در حال حاضر بسیاری از قرآن‌ها که در نمایشگاه قرآن عرضه می‌شود، قرآن‌هاییست که با کاغذ‌های چاپ گذشته تهیه شده است و ناشر برای پیدا کردن نقدینگی نیز مجبور است قرآن را با هدیه مناسب قبل، بفروشد، اما هنگامی که از ماه‌های آینده این قرآن‌ها به فروش برسد و ناشران مجبور باشند، برای چاپ‌های جدید، کاغذ‌ها را با قیمت‌های جدید خریداری کنند، آن هنگام قیمت‌ها خودشان را نشان می‌دهد.

مدیر نشر مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران با مقایسه هزینه تولید مصحف در اردیبهشت ۹۸ با ۹۷، بیان کرد: شاید این هزینه‌ها سه برابر شده باشد. بخش کاغذ دولتی نیز وارد شد که به خوبی توزیع نشد و برخی نیز از کاغذ دولتی سوءاستفاده کردند و به جای اینکه قرآن را با هزینه ارزان بفروشند، با قیمت آزاد می‌فروشند. معتقدم این کار‌ها نظارت جدی می‌خواهد که در این عرصه به شدت مشکل داریم و هیچ نظارتی بر این کار نمی‌شود.


وی پیشنهاد داد: معتقدم باید دولت در این زمینه به صورت جدی وارد شود و کاغذ به قیمت مناسب وارد کند، اما با شرایطی سخت در اختیار ناشر قرار دهد و سپس نظارت کند تا قرآن چاپ شود و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد و اگر واقعاً این توان نیست برخی از دستگاه‌ها چون سازمان تبلیغات اسلامی، اوقاف و امور خیریه و برخی از وزارتخانه‌ها چون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مسئله به صورت جدی ورود پیدا کنند تا کاغذ‌ها به درستی در اختیار ناشران و برای موضوع مورد نظر صرف شود تا با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.


بابایی ادامه داد: دستگاه‌هایی که نظارت‌پذیر هستند و صلاحیت دارند و یا برخی از ناشران که دارای اعتبار هستند از آن‌ها استفاده شود و به عرصه بیایند تا قرآن‌ها را با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار دهند.


انتهای پیام
captcha