عرفان‌های کاذب تأثیر طبیعت را منهای خداوند تعریف می‌کند
کد خبر: 3812671
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۹:۳۸
در نشست غرفه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم مطرح شد؛

عرفان‌های کاذب تأثیر طبیعت را منهای خداوند تعریف می‌کند

گروه دانشگاه ــ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم در نشست این دانشگاه در نمایشگاه قرآن، به بیان تفاوت عرفان کاذب با عرفان الهی و آثار مثبت‌اندیشی و مؤلفه‌های لازم برای معنادار کردن زندگی پرداخت.

به گزارش ایکنا؛ نشست غرفه دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم عصر امروز، شنبه 28 اردیبهشت‌ماه، در سالن نشست‌های بخش دانشگاهی نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برگزار شد.

طباطبایی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، درباره عرفان واقعی و عرفان کاذب گفت: عرفان با معرفت تقریباً هم معناست؛ شناختی که به ارتباط منجر شود. اما باید با موجودی که از انسان برتر است ارتباط عرفانی برقرار کرد که این موجود هم خداست.

وی افزود: اما عده‌ای راه را گم کرده و بیراهه رفته‌اند و گرفتار عرفان‌های کاذب و ناقص شده‌اند و مثلاً می‌گویند از طبیعت و هستی انرژی می‌گیرند. اگر این ارتباط با هستی و طبیعت به ارتباط با خدا منتهی نشود، این چنین عرفانی کاذب است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: طبق آیات قرآن، طبیعت و هستی همه برای انسان آفریده شده و مسخر انسان است. در واقع هستی و طبیعت با اینکه منشأ اثر است، اما این منشأ اثر در طول تأثیر خداوند است و نه در عرض آن.

طباطبایی بیان کرد: این عده به اشتباه معتقدند که طبیعت و هستی خودبه خود و به طور مستقل منشأ اثر است، ولی قائلان به عرفان حقیقی این اثرگذاری را به اذن خداوند می‌دانند.

وی اظهار کرد: لذا اگر اعتقاد داشته باشیم که منشأ اثر همه چیز از طرف خداست، مسلمان هستیم، اما اگر برای کائنات منشأ اثر مستقل قائل شویم، به درجه‌ای از شرک دچار شده‌ایم.

در ادامه اخوان، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم، درباره معنای زندگی و مثبت‌اندیشی به سخنرانی پرداخت.

وی معناداری زندگی را در گرو داشتن هدف معرفی کرد و گفت: هدف‌دار بودن باعث شادی و نشاط می‌شود، درحالی‌که افسردگی به منزله قاتل مخفی ریشه در هدف نداشتن و به طور طبیعی بی‌معنا شدن زندگی دارد.

اخوان در ادامه به بیان 5 نکته برگرفته از معارف دینی پرداخت و گفت: اولین نکته پذیرش است؛ یعنی مثلاً اینکه در تولد خودمان هیچ نقشی نداشتیم را بپذیریم و اینکه خدای دانایی هست که می‌داند چه می‌کند. البته پذیرش مربوط به کمالات نیست، زیرا در حوزه کمالات باید همواره پیشرفت کرد و جایی برای توقف و پذیرش آنچه هستیم نیست.

این استاد دانشگاه توجه و تحسین را دومین و سومین نکات در راستای معنادار شدن زندگی خواند و اظهار کرد: قرآن به سلام کردن به دیگران توصیه می‌کند و این نشانه اهمیت توجه به دیگران است. از طرفی لازمه تحسین کردن نیز مشاهده خوبی‌هاست. البته باید خوبی‌ها را با ملاک‌های الهی و قرآنی مشاهده و تحسین کرد.

وی اظهار کرد: تأیید چهارمین مؤلفه برای معنادار شدن زندگی است. تأیید آرامش‌بخش است و انسان به آن نیاز دارد. تقدیر هم آخرین مؤلفه است. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: «زکات را بگیر و بر زکات دهندگان درود بفرست. تمجید و درود تو باعث سکون و آرامش مردم می‌شود.»

اخوان در ادامه به بیان آثار مثبت‌اندیشی پرداخت و بالا رفتن تمرکز، رو کردن شانس به انسان، برداشت مثبت از شکست‌ها، خودباوری، تقویت اراده، دادن شخصیت رهبری به انسان ها و ایجاد آرامش از جمله مهمترین آثار مثبت‌اندیشی خواند.
انتهای پیام

captcha