فلسفه امتحان الهی
کد خبر: 3812708
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۰
آیت‌الله میرعمادی تشریح کرد:

فلسفه امتحان الهی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ نماینده ولی‌فقیه در لرستان هدف از امتحان الهی را تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل دانست و گفت: زمانی خلاقیت و استعدادهای انسان شکوفا می‌شود که ‌در فشار قرار بگیرد و در واقع می‌توان گفت آشکار کردن درون انسان هدف دیگر امتحان الهی است.

امتحان الهی استعداهای بالقوه را بالفعل می‌کندبه گزارش ایکنا از لرستان، آیت‌الله سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه خرم‌‎آباد شامگاه شنبه، 28 اردیبهشت‌ماه در جلسه تفسیر قرآن ماه مبارک رمضان که در مسجد بعثت خرم‌آباد برگزار شد، به ‌شرایط جنگ احزاب و امتحان الهی مؤمنان در این جنگ در آیه دهم سوره احزاب با مضمون «إِذْ جَاءُوکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ وَإِذْ زَاغَتِ الْأَبْصَارُ وَبَلَغَتِ الْقُلُوبُ الْحَنَاجِرَ وَتَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا» اشاره و اظهار کرد: آرایش نظامی و جنگی دو لشکر اسلام و کفر در جنگ احزاب به شکلی بود که لشکر اسلام سه هزار نفر و  مقابل لشنر کفار ۱۰ هزار نفر بود.
وی با ذکر این مطلب که در جنگ احزاب قبایل مختلف از سمت مکه و مدینه و نجد لشکر کفار را تشکیل داده بودند و مقابل محاصره مسلمانان و هجوم همه‌جانبه دشمن بود، به تشریح فراز ابتدایی آیه دهم سوره احزاب با مضمون «إِذْ جَاءُوکُمْ مِنْ فَوْقِکُمْ» پرداخت و گفت: در این آیه آمده است که دشمنان از جانب بالا و پایین حمله می‌کردند و برخی مفسران در تفسیر این فراز آیه بر این اعتقاد هستند که منظور از عبارت فوق شرق مدینه است و عبارت «وَمِنْ أَسْفَلَ مِنْکُمْ» اشاره به غرب مدینه است که شامل قریش می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که برخی از مفسران عبارات ذکر شده را یک اصطلاح می‌دانند که به‌معنای هجوم همه‌جانبه است‌ و در جنگ احزاب شدت جنگ تا حدی پیش رفت که چشم‌ها خیره شد، ادامه داد: برخی مسلمانان به‌دلیل شدت جنگ دچار یأس شدند حتی نسبت به خدا افترا بستند و برخی نیز راه فرار را در پیش گرفتند.
این مفسر قرآن‌ کریم با بیان این‌که در جنگ احزاب اهل مدینه از نظر اعتقادی دچار تردید و از نظر جسمی دچار اضطراب شدند تا مرحله فرار پیش رفتند، تصریح کرد: صحنه اول جنگ هجوم ۱۰ هزار در مقابل سه هزار نفر بود.
وی کمبود امکانات و تبلیغات روانی را از دیگر صحنه‌‌های جنگ احزاب برشمرد و گفت: اندک زمانی نگذشت که صحنه جنگ عوض شد.

مردان الهی در میدان نبرد خود را نشان می‌دهند
آیت‌الله میرعمادی با اشاره به این‌که در جنگ احزاب خداوند مسلمانان را امتحان کرد، افزود: مردان الهی در میدان نبرد خود را نشان می‌دهند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان با اشاره به این‌که خداوند متعال مؤمنان را امتحان می‌کند، یکی‌ از سنت‌های الهی را امتحان دانست و افزود: خداوند پیامبران را نیز امتحان کرد.
امام جمعه خرم‌آباد با طرح این سؤال که فلسفه و هدف از امتحان الهی چیست، تصریح کرد: هدف از امتحان الهی تبدیل استعدادهای بالقوه به بالفعل است چراکه خداوند انسان‌ها را امتحان می‌کند تا استعدادهای آنان را بالفعل کند.
این مفسر قرآن‌کریم با بیان این‌که زمانی انسان در فشار قرار بگیرد خلاقیت و استعدادهایش شکوفا می‌شود، آشکار کردن درون انسان را هدف دیگر امتحان الهی برشمرد و گفت: در جنگ احزاب وقتی عرصه سخت شد باطن عده‌ای آشکار شد.
وی با ذکر این مطلب که در جریان انقلاب اسلامی ایران نیز باطن عده‌ای با ماجرای فتنه آشکار شد، تصریح کرد: امتحان خوب و بد را از هم جدا می‌کند.

جنگ احزاب؛ میدان آزمایش مؤمنان
آیت‌الله میرعمادی جنگ احزاب را میدان آزمایش مؤمنان دانست و گفت: خداوند متعال مؤمنان را امتحان کرد این در حالی بود که عده‌ای به خدا بدگمان شده عده‌ای فرار کردند، عده‌ای روحیه خود را از دست دادند اما عده‌ای مردانه ایستادند.
نماینده ولی‌فقیه در لرستان با اشاره به این‌که اگر گفته می‌شود شهدا مردان بی‌ادعا بودند این است که واقعاً اینگونه بودند، ادامه داد: زمانی می‌گفتند آمریکا می‌خواهد به ایران حمله کند عده‌ای ساک‌های خود را جمع کرده بودند این در حالی‌ است که در شرایط سخت ثابت قدم بودن ملاک است.

انتهای پیام

captcha