تراکنش 30 میلیاردی بخش فروش نمایشگاه قرآن تا شب ششم
کد خبر: 3812781
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
حجت‌الاسلام حسینی خبر داد:

تراکنش 30 میلیاردی بخش فروش نمایشگاه قرآن تا شب ششم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن از تراکنش سی میلیارد ریالی بخش فروش نمایشگاه تا ششمین شب برپایی آن خبر داد.

به گزارش ایکنا؛ برنامه افق این هفته رادیو قرآن به موضوع تحلیل و بررسی فعالیت‌های بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم پرداخت. این برنامه با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سیدحمید حسینی، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم تولید و پخش شد.
حجت‌الاسلام حسینی در رابطه با بخش‌های مختلف نمایشگاه قرآن با بیان اینکه نمایشگاه امسال دارای هشت بخش مختلف است، اظهار کرد: البته برخی از این بخش‌ها دارای زیرمجموعه و بخش‌های فرعی‌تری هستند. امسال چون سیاست نمایشگاه کوچک‌سازی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها بود، این تدبیر در بخش‌بندی‌ها نیز اعمال شد. سال گذشته نمایشگاه دارای 33 کمیته بود که این تعداد امسال به 14 کمیته تقلیل پیدا کرده است که بخشی از این تعداد نیز مربوط به مدیریت‌های پشتیبانی و ستادی می‌شوند، ولی به طور کلی هشت بخش در صحنه نمایشگاه حضور و بروز داشته و در حال فعالیت هستند.
حسینی در ادامه بخش‌های خانواده، هنر، حوزوی، بین‌الملل، عترت، کودک و نوجوان، سازمان‌ها و نهادهای قرآنی کشور و فضای مجازی را بخش‌های اصلی در نمایشگاه عنوان کرد و گفت: در کنار این بخش‌ها، بخش‌های فروش نمایشگاه نیز وجود دارند که خود این قسمت نیز به چندین بخش زیرمجموعه ازجمله قسمت‌های فروش کتاب، نر‌م‌افزارها و محصولات فضای مجازی، محصولات هنری و صنایع دستی قرآن و حجاب و عفاف تقسیم می‌شود.

درج هزینه‌های نمایشگاه در سامانه ارشاد
قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن در ادامه در رابطه با هزینه‌های نمایشگاه نیز بیان کرد: تمامی هزینه‌های نمایشگاه همراه با ریز جزئیات در سامانه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر می‌شود. در این زمینه به گونه‌ای عمل شده است که با وجود شرایط اقتصادی و تورمی در کشور نمایشگاه بین‌المللی قرآن با هزینه کمتر برگزار شود.
وی با بیان اینکه امسال همان اعتبار سال گذشته را نیز برای نمایشگاه در اختیار نداشتیم، افزود: تلاش ما این بود تا از کیفیت، جلوه‌ها و لوازم اصلی که باید در نمایشگاه وجود داشته باشد، کاسته نشود و تا آنجایی که توانستیم از حواشی، نیروی انسانی، پشتیبانی‌ها، تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه و ... کاستیم و تمامی این تلاش‌ها منجر به برپایی نمایشگاه امسال شد.
حسینی در ادامه با اشاره به اینکه سال گذشته مبلغ هشت میلیارد تومان هزینه برپایی نمایشگاه شد، تصریح کرد: امسال مبلغ شش میلیارد تومان برای برگزاری نمایشگاه اختصاص داده شد و ما سعی کردیم که با همین مقدار و شاید هم کمی کمتر نمایشگاه را برپا کنیم و امیدواریم در این زمینه به تمامی اهداف مد نظر نیز دست پیدا کنیم.

ارائه طرح‌های نوآورانه در نمایشگاه
وی در ادامه در رابطه با نوآوری‌هایی که در نمایشگاه امسال ایجاد شده است، اظهار کرد: روش و سیاست نمایشگاه طرح‌محوری است و یکی از اهداف طرح‌محور شدن نمایشگاه نیز این بود که بتوانیم شاهد نوآوری‌های بیشتری در سطح نمایشگاه باشیم. یکی از آسیب‌هایی که در دوره‌های گذشته نمایشگاه شناسایی شده بود، به تکرار افتادن و ارائه برنامه‌هایی است که پیش از این نیز در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته بود که همین امر در حقیقت از انگیزه ایشان برای حضور در نمایشگاه می‌کاهد.
حسینی بیان کرد: در فراخوانی که از ابتدای سال جاری اعلام کردیم، از مؤسسات، مراکز مختلف و فعالان قرآن خواستیم تا طرح‌ها و ایده‌های خود را برای ارائه در نمایشگاه ارسال کنند تا این طرح‌ها نو و مبتکرانه محور اجرای نمایشگاه باشد. یکی از شاخص‌هایی که در شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه برای تصویب و بررسی طرح‌ها ارائه شده مطرح شد، مسئله نوآوری بود.
گزارش ایکنا حاکی است؛ قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن با بیان اینکه پس از اعلام فراخوان، بیش از 700 طرح از سوی مراکز مختلف ارسال شد، تصریح کرد: این طرح‌ها در کمیته‌های مختلف بررسی شده و به شورای برنامه‌ریزی نمایشگاه می‌آمد که پس از بررسی طرح‌های ارائه‌شده، تعداد 126 طرح به تصویب رسید که نکات نوآورانه داشتند. همچنین، طی هر شب از برپایی نمایشگاه شاهد رونمایی‌های متعددی هستیم که مؤسسات و مراکز مختلف قرآنی محصولات جدید خود را در معرض دید عموم قرار می‌دهند. نمایشگاه قرآن در حقیقت آوردگاهی است که فعالان قرآنی بتوانند فعالیت‌های جدید خود را عرضه کنند و ما نیز تلاش کردیم تا در اولویت دادن به این طرح‌ها مسئله نوآوری را لحاظ کنیم.
حسینی در ادامه در رابطه با پیشنهاد برخی از فعالان قرآنی در مورد جشنواره‌ای برگزار کردن نمایشگاه قرآن در نقاط مختلف کشور گفت: تصور بنده این است که این اتفاق تا حدودی در حال رخ دادن است. هم‌اکنون همزمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی در تهران، در 19 استان دیگر نیز نمایشگاه قرآن برپا شده که بزرگترین آن‌ها نیز در مشهد مقدس راه‌اندازی شده است. همچنین، از سوی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در بیش از 400 شهرستان هفته‌های قرآن و عترت در حال اجرا است.
وی ادامه داد: در رابطه با تهران نیز اینکه بعضا گفته می‌شود، نمایشگاه به صورت جشنواره‌ای و در نقاط مختلف شهر برگزار شود، بنده تصور می‌کنم که اقدامات خوبی در این زمینه از سوی شهرداری و دیگر نهادها در سطح شهر برگزار می‌شود، اما لازم است تا یک تجمع و یک کار فاخر با حضور همه فعالان قرآنی در سال یک بار اتفاق افتد تا همه فعالان قرآنی از نزدیک با برنامه‌های مختلف قرآنی کشور آشنا شوند.
حسینی تصریح کرد: البته باید اشاره کنیم که ما در حال حرکت به سمت جشنواره‌ای شدن نمایشگاه هستیم. نمایشگاه قرآن باید از حالت یک تماشاخانه صرف خارج شده و به سمت جشنواره‌ای شدن حرکت کند. ما باید در طول سال در عرصه‌های مختلف قرآنی اقداماتی را رقم بزنیم که خروجی آن در نمایشگاه قرآن ارائه شود. ما امسال این برنامه را پیگیری کردیم و به عنوان مثال جشنواره «چلچراغ آسمانی» را به نمایشگاه قرآن متصل کردیم که اختتامیه آن نیز در نمایشگاه برگزار خواهد شد.

تأثیر حجاب در فضاسازی قرآنی جامعه
قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن در رابطه با بخش حجاب و عفاف نمایشگاه نیز با بیان اینکه این بخش به صورت مستقیم به نمایشگاه قرآن ارتباط ندارد، افزود: اینکه چرا بخش حجاب و عفاف همراه با نمایشگاه برگزار می‌شود، دلایلی دارد که یکی از این دلایل استقبال و تقاضای خانواده‌های مذهبی است و دلیل دیگر این است که حجاب جنبه قرآنی نیز دارد و می‌تواند به فضاسازی و مفاهیم قرآنی در جامعه کمک کند. البته در این رابطه برنامه‌های کنترلی نظیر حمایت از تولید ملی در ارائه محصولات و انتخاب به جای افراد و نهادهایی که نسبت به ارائه خدمات در این بخش فعال هستند، انجام می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه سایت IQFA.IR و گذراندن مراحل مختلف از جمله ثبت نام و ... به 300 هزار تومان بن خرید در نمایشگاه دست پیدا کنند.
وی در ادامه با اشاره به بحث خودکفایی نمایشگاه و بهره‌گیری از اسپانسرها و نحوه درآمدزایی نمایشگاه نیز اظهار کرد: یکی از سیاست‌های نمایشگاه امسال همین بود؛ چراکه ما معتقدیم که در هر عرصه‌ای بخش مهمی از مسئله قوت گرفتن، رشد کردن و بالندگی آن به مسائل اقتصادی، خودگردانی و تقویت بنیه و پایه‌های اقتصادی برمی‌گردد. ما تا زمانی که نتوانیم اقتصاد قرآنی و خودکفا شدن مؤسسات و محصولات قرآنی را شاهد باشیم، همچنان این وضعیت آشفته ادامه پیدا خواهد کرد. ما امسال تلاش کردیم تا در نمایشگاه فروش محصولات قرآنی را افزایش دهیم تا در سایه این کار مؤسسات، نویسندگان و تولیدکنندگان تقویت شوند.
حسینی با بیان اینکه بخشی از تولید ملی ما همین تولیدات فرهنگی و نیز تولیدات حوزه قرآن و عترت است، گفت: هر چقدر که ناشران و تولیدکنندگان محصولات قرآنی در حوزه کاری خود بیشتر خودکفا شده و رشد کنند، می‌توانیم امید داشته باشیم تا همراه با نوآوری، محصولات جدیدی در نمایشگاه ارائه شود.
قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن با اشاره به اینکه تا پایان شب ششم نمایشگاه حدود سه میلیارد تومان تراکنش بخش فروش نمایشگاه بوده که با توجه به سال‌های گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار بوده است، گفت: البته هنوز با دستیابی به رقم مطلوب در این زمینه فاصله زیادی داریم، اما این مبلغ با توجه به شرایط اقتصادی دشوار کشور رقم قابل توجهی است.
حسینی در رابطه با نظرسنجی و در نظر گرفتن نیاز مخاطبان نمایشگاه بین‌المللی قرآن نیز با بیان اینکه راه‌های زیادی در این زمینه در نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این رابطه باشگاه خبرنگاران نمایشگاه فعال شده که افراد مختلف می‌توانند با تکمیل نظرسنجی که در سایت اعلام شده وجود دارد، بن‌ خرید محصولات را دریافت کنند. همچنین، بخش انتقادات و پیشنهادات نیز در باشگاه پیش‌بینی شده که این نظرات هر روز دریافت شده و بررسی می‌شود.
قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی قرآن ادامه داد: علاوه بر این مدیریت نظارت و ارزشیابی نمایشگاه نیز امسال با مبانی کاملا علمی وارد شده و هر روز علاوه بر نظرسنجی‌های کاملا علمی که در نمایشگاه انجام می‌شود، نظارت‌های لحظه‌ای نیز توسط تیم ارزیابی در حال اعمال است. همچنین، گزارش‌های نظارتی به صورت روزانه به مدیران بخش‌های مختلف اعلام می‌شود تا احیاناً اگر اشکالاتی در بخش‌های مختلف وجود دارد، رفع شود.
وی در پایان تصریح کرد: طی چند روز گذشته روندنمای کیفیت کار در نمایشگاه هر روز رصد شده و نمودارهای کاملا رو به رشدی را نشان می‌دهد و در اثر همین نظرخواهی‌ها و نظارت های دقیق که هر روز اعمال می‌شود روزانه شاهد بهبود فعالیت‌ها در نمایشگاه هستیم ضمن اینکه این نظارت و ارزیابی در برنامه‌ریزی‌های بعدی نیز لحاظ خواهد شد.
انتهای پیام

captcha