تضييع سند تحول بنيادين به‌نام طرح همسوسازی با برنامه درسی ملی
کد خبر: 3812975
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۶
رضا نباتی در نمایشگاه قرآن بیان کرد:

تضييع سند تحول بنيادين به‌نام طرح همسوسازی با برنامه درسی ملی

گروه ادب ــ یک مؤلف کتب درسی قرآن گفت: برتن كردن لباس سند تحول بنيادين بر قامت ناراست نظام آموزشی فعلي به نام همسوسازي با برنامه درسي ملي ظلم بر تعليم و تربيت اسلامي است.

تضييع سند تحول بنيادين به‌نام طرح همسوسازي با برنامه درسي مليبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ نشست تخصصی «تار و پود برنامه درسی ملی با تأکید بر آموزه‌های قرآن» عصر امروز، ۲۹ اردیبهشت‌ماه با حضور رضا نباتی، از مؤلفان کتاب‌های درسی قرآن، در سالن نشست‌های بخش دانشگاهی برگزار شد.

نباتی در این نشست به سند برنامه درسی ملی اشاره کرد و گفت: این سند براساس فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و به‌ع نوان اولین و مهم‌ترین سند از مجموعه اسناد تحولی زیرنظام‌های سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شده است.

وی افزود: در حوزه نظر و بیان دیدگاه‌های انقلابی و اسلامی مدعی هستیم که باید بچه‌ها را به حیات طیبه برسانیم، اما وقتی سر کلاس‌ها می‌رویم، خبری از این موضوعات نیست. حال کجای کار ایراد دارد که به هدف و نتیجه نمی‌رسیم، باید بررسی بیشتری انجام دهیم.

نباتی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد تار و پود‌ها در مدارس به درستی معرفی نشده است و در این راستا معلمان نقش اساسی دارند. ما می‌خواهیم به تدریج مانند دانشگاه سرفصل‌ها را به معلمان ارائه دهیم و آن‌ها خودشان بتوانند برنامه‌ریزی درسی ارائه دهند. معلم در این حالت باید اهداف را بداند و سرفصل‌ها را به دانش آموزان ارائه دهد.

وی در ادامه مهمترین دلیل بی‌انگیزگی معلمان را کتاب‌های درسی خواند و ادامه داد: باید از این کتاب‌ها عبور و به برنامه درسی تأکید کنیم. شرایط اقلیمی، فرهنگی و ... در کشورمان برای دانش‌آموزان متفاوت است و همین باعث می‌شود که نتوانیم کتابی را برای همه دانش آموزان کشور تدوین کنیم.

تضييع سند تحول بنيادين به‌نام طرح همسوسازي با برنامه درسي ملي

نباتی در ادامه به تاروپود‌های برنامه درسی اشاره و بیان کرد: تار‌های یک فرش همیشه ثابت هستند و پود‌ها بسته به نقشه‌ای که کشیده می‌شود، تغییر رنگ می‌دهند. براساس سند تحول بنیادین، تار‌های برنامه‌های درسی ملی شامل ساحت‌های ششگانه تعلیم و تربیت ازجمله تربیت دینی و اخلاقی، تربیت سیاسی و اجتماعی، تربیت زیستی و بدنی، تربیت هنری و زیبا شناختی، تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و تربیت علمی و فناوری هستند. این ساحت‌ها همان اهداف دوره‌های تحصیلی هستند.

وی ادامه داد: اهداف دوره‌های تحصیلی بهترین مؤلفه‌های تعلیم و تربیت هستند که هم کتاب‌های درسی باید متناسب با آن اهداف تألیف شوند و هم وضعیت معلم و برنامه‌ها و فعالیت‌های فوق برنامه باید حول محور آن حرکت کنند.

وی درباره پود‌های برنامه درسی نیز گفت: در نظام فعلی آموزش و پرورش که مبتنی بر رویکرد موضوع محوری است، هر یک از دروس، به مثابه پود‌هایی هستند که به موازات هم در حرکت بوده و هر یک، وظیفه‌ای خاص را دنبال می‌کنند. از این رو پود‌های برنامه درسی ملی به جای موضوعات درسی، حوزه‌های ۱۱ گانه تربیتی است که قلمرو و محدوده محتوایی، روش‌ها، فرآیند‌ها و عناصر کلیدی تربیت و یادگیری را روشن می‌کند.

نباتی تصریح کرد: اتخاذ شیوه تولید یکپارچه برنامه‌های درسی پایه‌های تحصیلی می‌تواند اغلب نگرانی‌ها و مشکلات قبلی را رفع کند. در این شیوه به جای برنامه‌ریزی طولی در یک حوزه یادگیری به ارتباط عرضی حوزه‌های تربیت و یادگیری توجه می‌شود. چون دانش‌آموز ظرف واحد یادگیری ماست و ما باید به معلمان اعتماد کنیم و از آن‌ها برنامه درسی بخواهیم.

وی در ادامه به سد کنکور اشاره کرد و گفت: کنکور تاروپود برنامه درسی را به‌هم ریخته است و معلمان به شدت تحت تأثیر کنکور هستند. اما باید برای مدارس الگو‌های اسلامی متعدد و مناسب درسی تدوین کنیم.

نباتی یادآور شد: ثمرات و برکات تربیتی شش ساله اول (دوره ابتدایی) را خنثی و بی‌اثر می‌کند. کنکور نباید پود‌های تربیت اسلامی را از تار‌های آموزشی جدا کند. برخورد شعاری صرف با پود‌های تربیت اسلامی و پرداختن صرف به تار‌های آموزشی (موضوعات علمی) بازگشت به گذشته است.

وی با بیان اینکه فاصله مدرسه با برنامه‌ریزان باید کاهش یابد، ادامه داد: معلم به‌ عنوان محور تحقق برنامه‌های درسی باید مورد توجه جدی باشد؛ چرا که حلقه وصل بین برنامه‌ریزان درسی و آموزشی با دانش آموزان و خانواده‌ها بوده و در حال حاضر، معلمان چندان نقشی در تحقق اسناد تحولی ندارند.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه برنامه‌محوری باید به جای کتاب محوری مورد توجه جدی برنامه‌ریزان آموزشی و درسی قرار گیرد، گفت: عبور از کتاب درسی و توجه به اهداف و برنامه‌های درسی در هر یک از حوزه‌های تربیت و یادگیری، علاوه بر تقویت مشارکت معلمان در برنامه‌های درسی و آموزشی، زمینه ایجاد انگیزه و بروز خلاقیت و ابتکار را فراهم می‌کند. در حال حاضر کتاب‌های درسی زمینه چنین مشارکت‌هایی را به حداقل رسانیده‌اند و در این زمینه تبدیل تهدید‌ها به فرصت از باید‌های تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.

انتهای پیام

captcha