تحقیقات شهید تقوی درباره دلایل جذب برخی جوانان به گروه‌های سَلَفی/ خاطراتی از جبهه تا شهادت در مجلس
کد خبر: 3812980
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۳۷
در دومین سالگرد شهید تقوی مطرح شد؛

تحقیقات شهید تقوی درباره دلایل جذب برخی جوانان به گروه‌های سَلَفی/ خاطراتی از جبهه تا شهادت در مجلس

گروه جهاد و حماسه ــ در دومین سالگرد شهید تقوی مطرح شد که او در مورد سَلفی‌گری بحث و تحقیق می‌کرد و قصد داشت روشن کند که چگونه برخی از جوانان جذب گروه‎های تکفیری می‎شوند. شهید تقوی آرزو داشت به جنگ با داعش برود. وی فقط در یک جبهه فرهنگی فعال نبود و در عرصه‌های گوناگون فعالیت می‌کرد.

تحقیقات شهید تقوی درباره دلایل جذب برخی جوانان در گروه‌های سَلَفی/ خاطراتی از جبهه تا شهادت در مجلس

به گزارش ایکنا، مراسم دومین سالگرد شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین شهید سیدمهدی تقوی، مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایکنا، شب گذشته 29 اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از یاران و علاقه‌مندان به این شهید بزرگوار و همچنین خانواده وی، در غرفه ایکنا در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن برگزار شد.

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد و در ادامه محمد حسن قدیری‌ ابیانه، سفیر اسبق ایران در مکزیک و کارشناس مسائل استراتژیک به بیان نکاتی درباره شهید تقوی پرداخت و ضمن تسلیت به خانواده وی گفت: امروزه اینجا شلوغ‌تر از روزهای قبل است اما به ذهن کسی خطور نمی‎کند که ممکن است بمبی در اینجا منفجر شود. بسیاری از کشورهای اطراف ما ناامن‌اند اما ایران در امنیت است و اگر هم حمله‌ای همانند حادثه مجلس شورای اسلامی، بمبگذاری در اهواز و مسائلی از این قبیل رخ می‎دهد باید باعث ‌شود که تلنگری به ما بخورد که باید دشمن را در آنجا که حضور دارد هدف قرار دهیم.

شهیدان پیروز واقعی‌اند

وی با اشاره به نقش شهدا در تأمین امنیت برای کشور ادامه داد: اگر امروز امنیت داریم به خاطر شهدایی است که جان خود را در راه کشور فدا کرده‎اند بنابراین باید قدر آن‌ها را بدانیم. البته مرحوم شهید تقوی متضرر نشده‌اند بلکه کسانی که شهید شدند پیروز واقعی هستند. یکی از دعاهای حضرت امام خمینی(ره) این بود که خدایا درهای شهادت را به روی ملت ما نبند.

سفیر اسبق ایران در مکزیک یادآور شد: این باعث افتخار ماست که خبرگزاری بین‌المللی قرآن را دارا هستیم که به زبان‌های مختلف اقدام به ‌‌خبررسانی می‌کند اما بنده پیشنهاد می‌کنم که بخش هنرهای قرآنی این خبرگزاری را فعال‌تر کنید.

قدیری‌ابیانه اظهار کرد: در قرآن مجید گفته شده که اگر یک انسان را نجات دهید همانند این است که همه انسان‌ها را نجات داده و اگر کسی را بکشید همانند این است که انسان‎های بسیاری را کشته‎اید. اگر چنین آیاتی در تورات یا انجیل آمده بود، مسیحیان و یهودیان، مانور زیادی بر روی چنین آیاتی می‎دادند بنابراین باید سعی کنیم چنین هنرهای بزرگی را به میزان بیشتری به جهانیان معرفی کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: بنده شهید تقوی را از نزدیک می‌شناختم و چند بار افتخار داشتم که با ایشان جلسه داشته باشم و امیدوارم خداوند متعال روح ایشان را قرین رحمت گرداند.

تحقیقات شهید تقوی درباره دلایل جذب برخی جوانان در گروه‌های سَلَفی/ خاطراتی از جبهه تا شهادت در مجلس

سرهنگ جعفری، همرزم شهید تقوی، سخنران بعدی این مراسم بود که در ابتدای سخنان خود به بیان نکاتی درباره زندگی وی پرداخت و اظهار کرد: دومین سالگرد شهادت شهید تقوی را در محیطی قرآنی گرامی می‎داریم. مهمترین ویژگی شهید تقوی، ایجاد پیوند بین سیستم‌های مختلف بود. همین که در این محیط شلوغ، این مراسم را برگزار می‎کنیم نشانه همان پیوند است. مرحوم شهید تقوی در جوانی پا به جبهه گذاشت و در دوره سخت غواصی شرکت کرد و در یکی از عملیات‌ها به عنوان غواص حضور داشت.

وی ادامه داد: دوره غواصی ایشان در سرمای زمستان انجام شد؛ به گونه‌ای که وقتی بچه‎‌های رزمنده وارد آب می‌شدند صدای به هم خوردن دندان‌های آن‌ها از چند متری به گوش می‌رسید. شهید تقوی در عملیات کربلای پنج، جانباز شیمیایی شدند و تا پایان جنگ در عملیات‌های مختلفی شرکت کردند.

جعفری بیان کرد: مرحوم شهید تقوی، بعد از جنگ تحمیلی، دروس طلبگی را نیز ادامه داده و معمم شدند. ایشان در حوزه علمیه فقط به فکر کسب علم نبودند بلکه خیلی سریع، خود را به عرصه تولید رساندند. یکبار ایشان را دیدم و گفتم کجا هستید؟ گفتند که در مسجد همدانی‌ها نماز می‌خوانم و در نهاد مقام معظم رهبری مشغول به کار شده‌ام. ایشان در دانشگاه هم تدریس می‌کردند و در جهاد دانشگاهی هم مسئول خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) شدند.

وی یادآور شد: سال 1391 چند مرحله بنا به ضرورت ها به سوریه رفتیم. دشمنان برنامه‌ای که برای سوریه ریخته بودند این بود که در ماه رمضان همان سال حدود 40 هزار نفر را وارد دمشق کنند و آنجا را به خاک و خون بکشند و حکومت اسد را سرنگون کنند اما سیستم‌های اطلاعاتی می‌دانستند که قرار است چه اتفاقی بیفتد. آن موقع شهید همدانی، فرمانده سپاه در سوریه بود که به رئیس جمهور این کشور مراجعه کرد و گفت نیرویی همانند بسیج ایجاد کنید تا بتوان با چنین افرادی مقابله کرد اما آن موقع پذیرش این موضوع برایشان سخت بود و تصورش را نمی‎کردند که بسیج بتواند کاری کند اما شهید همدانی، سه هزار نفر را بسیج می‎کند که فقط هزار و پانصد نفر از آن‌ها اسلحه داشتند و هنگامی‌که حمله به دمشق رخ می‎دهد شهید همدانی با تجربیات خود در مقابل سی هزار نفر ایستادند و موفق هم شدند.

جعفری اظهار کرد: براساس مشاهدات ما 90 درصد ماجرای سوریه، جنگ رسانه‌ای و روانی بود. وقتی از آن ماموریت به ایران برگشیم، مستقیم خدمت ایشان رسیدم و به شهید تقوی گفتم که شما خبرگزاری ایکنا را دارید که به زبان‌های مختلفی خبر پخش می‌کند لذا کاری کنید که با زبان قرآن به جبهه مقاومت کمک کنید. شهید تقوی گفتند باید یک سفر به لبنان بروم و از نزدیک با ماجرا آشنا شوم. در لبنان مدتی در خدمت علامه زعتری بودیم و در مورد کمک‌های جهادی بحث کردیم و در واقع ایشان اینگونه بحث محور مقاومت را با خبرگزاری ایکنا پیوند زدند. همچنین شهید تقوی، بخش‌های مختلفی را در خبرگزاری ایکنا فعال کردند.

شهیدی تقوی در آرزوی جنگ با داعش بود

وی بیان کرد: شهید تقوی در مورد سَلفی‌گری نیز بحث و تحقیق می‌کردند و قصد داشت روشن کند که چگونه برخی از جوانان جذب گروه‎های تکفیری می‎شوند. شهید تقوی آرزو داشت به جنگ با داعش برود. شهید تقوی یک لحظه از زندگی خود را بیهوده هدر نداد. وی فقط در یک جبهه فرهنگی فعال نبود و در عرصه‌های گوناگون فعالیت می‌کرد.

سرهنگ جعفری تأکید کرد: من بعد از شهید تقوی فقط شهید ابراهیم رشید را دیدم که این قدر ایستاد و تلاش کرد تا به شهادت رسید. اگر شهید تقوی امروز در بین ما بود مطمئناً تا همین ساعت در حال کار در اینجا بود.

تحقیقات شهید تقوی درباره دلایل جذب برخی جوانان در گروه‌های سَلَفی/ خاطراتی از جبهه تا شهادت در مجلس

لاله افتخاری، نماینده سابق مجلس شورای اسلامی، سخنران بعدی این مراسم بود که در سخنانی اظهار کرد: این وظیفه همه ماست که یاد شهیدان را زنده نگه داریم همانگونه که گفته شده زنده نگه داشتن یاد شهیدان، کمتر از شهادت نیست بنابراین باید روشن کنیم که پیام مشترک این شهیدان در طول تاریخ چه چیزی بوده است؟

افتخاری با اشاره به اهمیت ولایت پذیری در سیره شهدا ادامه داد: آنچه از وصیت‌نامه شهدا به دست می‌آید این است که بیش از 90 درصد آن‌ها بر موضوع وفاق و تبعیت از ولایت تأکید کرده‌اند. اگر هم بخواهیم از شهید تقوی و شهید تقوی‌ها سخن بگوییم سخن بسیار است. در ایکنا برای مدتی در خدمت شهید تقوی بودیم و ایشان برنامه‎ریزی و موفقت خوبی در این عرصه داشتند.

نماینده سابق مجلس تأکید کرد: مجاهدت، روحیه بسیجی و سربازی در هر جایی که اسلام و ولایت نیاز دارد، از ویژگی‎های خاص بسیجیان است و این موضوع در همه شهدا هم حلقه وصل است. امروز ما شاهد ثمره خون این شهیدان هستیم که ثمره آن همین امنیت مملکت است.

وی در پایان سخنان خود گفت: ان‌شاءالله خانواده شهید تقوی هم در مورد ایشان روایت‌گری کنند. وظیفه داریم که همه مردم با شهدا انس بگیرند و کاری کنیم که شرمنده شهدا نشویم.

تحقیقات شهید تقوی درباره دلایل جذب برخی جوانان در گروه‌های سَلَفی/ خاطراتی از جبهه تا شهادت در مجلس

در ادامه این مراسم، همسر شهید تقوی به بیان نکاتی درباره وی پرداخت و اظهار کرد: بنده در تمام عرصه‌های زندگی شاگرد مرحوم شهید تقوی بودم و به این شاگردی کردن هم افتخار می‎کنم. بنده در دوازده سالی که در خدمت ایشان بودم چیزهای زیادی را از او آموختم. یکی از این مسائل همانا به هم پیوند دادن موضوعات مختلف بود که سرهنگ جعفری به خوبی به آن اشاره کردند. به ویژه شهید تقوی در زمینه پیوند قرآن و روایات و استفاده از آن‌ها در زندگی روزمره فعالیت زیادی داشتند و بنده نیز از محضر ایشان استفاده می‏‌کردم.

وی ادامه داد: شهید تقوی در تمام عرصه‌های زندگی به خوبی از قرآن و روایات و بیانات ائمه اطهار(ع) استفاده می‌کرد. بنده همیشه در جاهایی که نیاز داشتم از ایشان کمک می‎گرفتم و ایشان هم با آیات و روایات به من کمک می‎کردند. یکی دیگر از ویژگی‌های مهم شهید تقوی ولایت‎پذیری بود.

همسر شهید تقوی در ادامه به جایگاه والای ولایت‌‎پذیری در سیره وی پرداخت و تأکید کرد: ایشان هر سال و هر ماه رو به رشد بودند و بر ولایت‌پذیری و تبعیت محض از ولایت فقیه تأکید داشت و می‌گفت که انقلاب اسلامی، راه خود را خواهد رفت و ان‌شاء‌الله مسیر ظهور هموار خواهد شد و خداوند کمک کند راه مرحوم شهید تقوی را به خوبی ادامه دهیم.

یادآور می‌شود، شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی تقوی، رئیس اسبق سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و مدیرعامل اسبق خبرگزاری ایکنا، از فعالان جامعه قرآنی کشور و از اعضای دفتر حسینعلی حاجی دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر، برخوار و میمه در مجلس شورای اسلامی بود که بر اثر حمله تروریستی داعش به مجلس در تاریخ ۱۷ خرداد ۹۶ در اتاق محل کار خود به شهادت رسیدند.

گزارش تصویری این مراسم را اینجا ببینید.

انتهای پیام

captcha